Ny leksak från orion

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Ny leksak från orion

Post by Bengt »

Ramla över denna pryl man inte visste man behövde. :)
Tycker framförallt att kunna fånga meteoriter live i 180grader verkar intressant. Verkar praktisk att man kan ha den fast monterad på taket.


http://www.telescope.com/catalog/commun ... the+allsky


Bengt
User avatar
Moist
Posts: 7
Joined: 2011-07-12 08:38:01
spamtest: JA
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Ny leksak från orion

Post by Moist »

Bengt wrote:Ramla över denna pryl man inte visste man behövde. :)
Tycker framförallt att kunna fånga meteoriter live i 180grader verkar intressant. Verkar praktisk att man kan ha den fast monterad på taket.
Verkar vara en grymt skoj pryl fast det enda jag satt och tänkte på var "och så får man gå och skotta av den hela tiden... så att montera på taket så får man nog ta och göra "golvvärme" runtomden så snön inte lägger sig på hög över den. :D
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Ny leksak från orion

Post by Lazze »

Det finns en till sån där lattjo liten pryl:
http://www.moonglowtech.com/products/Al ... ndex.shtml

Den har lite ljussvagare optik men är betydligt billigare. Jag har funderingar på att koppla in telefon/internet till sommarstugan och hade planer på att sätta upp en webkamera som kan hålla koll både på oinbjudna gäster och vädret när jag fick tips om denna.
Jag mailade till dom i början på sommaren och frågade lite. De höll på och utvecklade en som ska gå att koppla till både dator och PAL-TV (varför man nu skulle behöva det när man kan titta ut genom ett fönster) och som verkar finnas till salu nu.
Den ska tydligen klara snön ovanpå tack vare den lilla värme som utvecklas av kameraelektroniken.

I vilket fall får det ligga i träda tills jag får veta varför Telia vill ha så hutlöst betalt för att koppla in telefon.

/Lasse

Return to “Tips”