Ide´

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Ide´

Post by GAIS »

Vad tror ni om vi skulle slå våra påsar ihop och skaffa massor av data på ett objekt tillsammans?
Skulle vara kul och se vad som hände om man t.ex hade 2v exponering på M33 eller M51... och därmed se vad vår himmel klarar leverera.
Jag har inte sett ngt sådant tidigare.

Är någon intresserad?

Vi kan dela upp det så t.ex några kör dslr färg, nån kör Ha, nån kör L, nån kör R osv...
Dessutom för vi en kul "tävling" i vem som lyckas klämma ut mest ur datan.
Kanske måste vi begränsa med f-tal, exponeringstid och ccdstorlek - men det få bli en senare fråga.

Jag kan fixa en site där vi kan lägga upp/ladda ner data.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ide´

Post by Robert »

Kan vara en kul ide. Nån ide om vilket objekt i så fall?


Eller så kan man göra ett projekt med att fota hela orion. SÅ kan några fota widefield med telelins tex och sedan lägger man in mer upplösta delar på objekt i Orion. Då får man en stor bild som man skulle kunna zooma in en hel del på på intressanta områden
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Ide´

Post by Terje »

Båda ideerna har meriter, men jag tror att det bästa att börja med är att ta på ett objekt som är lite halvstort,dvs inte så stort att det inte får plats på lite mindre kamerachip och inte så litet att det bara blir en prick på en dslr, jag skulle gissa att det bästa är någon galax för att undvika problem med att det röda klipps bort från dslr användarna. Jag skulle gissa att ett objekt som M101 är bra att testa med då det är relativt snällt på alla vis, vill man ha någonting mer "spektakulärt" kan man givetvis ge sig på aningen mindre men svagare objekt!
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Ide´

Post by skafar65 »

Jag hänger gärna på! Bara molntäcket ger med sig någon gång! :x Säsongen började suveränt men har tyvärr vänt till att bli en av dom sämsta på länge... Kommer inte ens ihåg när jag såg en lucka i molnen! Har inte ens skottat upp fram till observatoriet :(

//Micke

Return to “Tips”