Nytt Nordisk forum öppnat.

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Nytt Nordisk forum öppnat.

Post by Timo »

Hej forumläsare !
Vill göra er uppmärksamma på att det danska forumet Lyra har öppnat ett Nordiskt forum för amatörastronomer.
De hälsar alla svenskaoch norska astronomiintresserade välkomna till debatten som för övrigt är livlig i det forumet.
Själv är jag med både i Astronet och Astro-Forum och de kompletterar varandra bra.
Adressen är www.astro-forum.se för att komma in på sidan som har avdelningsrubriker och förklaringar på svenska.Debatten däremot sker på danska,svenska och norska.
Hälsningar
Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt Nordisk forum öppnat.

Post by Starsoft »

Hej Timo

Det låter spännande, jag har länge ansett att både kvantitet och kvalitet på aktiviteterna i de danska forumen är vida överlägsen de svenska, tyvärr upplever jag det lite jobbigt att läsa danskan men det kan nog vara värt besväret att lära sig

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Nytt Nordisk forum öppnat.

Post by Timo »

Hej Anders,
ja det är inte lätt att förstå alla ord men det mest skall vi väl klara av hoppas jag.
Fastnar du så fråga oss Skåningar, vi kanske kan förklara :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Nytt Nordisk forum öppnat.

Post by skafar65 »

Hej

Trevligt med nytt forum men... Urlakningen av Svenska forum är ett problem och detta gör inte saken bättre! Jag har själv (väldigt blygsamt) hjälpt till att starta det forum du pratar om Timo. Jeppe på Lyran (skojigt) är väl drivkraften bakom det hela slängde ut frågan om jag ville hjälpa till lite att starta detta Nordiska forum. Och visst det är trevligt, men vad händer med våra Svenska forum? Varför är det så mycket högre aktivitet i Danska forum?

Följer diskussionen på AG nu om hur man ska göra i framtiden. Astronet lever sitt liv, SAAF har ett ganska inaktivt forum vi på Astrosweden har ett "utdöende"? forum. Sen finns det en mängd andra "små" forum. Inget riktigt aktivt där alla samlas. Foto här, nybörjarfrågor på AG och små diskussioner på andra?

Kikar man på Danmark så finns det två stora aktiva forum och nu då detta. Skulle vara intressant att höra vad ni tycker? Varför är det så här, vad kan vi göra åt det? Vill vi göra något åt det? Jag känner själv när man tex. ställer en fråga eller lägger upp en bild att det är mycket meck! För att få någon respons får man lägga den på fyra ställen minst. Därefter ramlar det in ett svar här och ett där. Aldrig att det blir en diskussion i ordets bemärkelse. Ska man sen ändra på en bild tex. jag då får man göra det på alla ställe!

För en nybörjare måste det också te sig konstigt. För den som inte känner till alla forum ser det ju stora hela helt dött ut! Nu inför Astronomiåret skulle detta ju också vara något som skulle fungera bättre. Vill vi pucha för vår hobby så gör vi det inte bra, i varje fall inte när det gäller forum.

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt Nordisk forum öppnat.

Post by Starsoft »

Intressant fråga om de svenska forumen, Johan Warell hade tidigare i samband med planeringen inför astronomiåret en ide som pulicerades på Internet att SAAF skulle starta ett nytt svenskt forum som skulle fungera som ett paraply och samla in aktiviteter från de forum som idag finns utspridda på flera håll.

---

Citat från http://www.astronomi2009.se/planering/S ... 3%B6rening

Webbplats för svensk astronomi. En ny allmänbildande och omfattande webbplats utarbetad i samarbete mellan SAAF, Astronomiguiden och lokala svenska föreningar. Avsikten är att skapa en naturlig mötesplats på nätet och resurs för astronomiintresserade som blickar uppåt. Innehåller aktuellt på himlen, galleri, databaser för observationsförmedling, diskussionsgrupp/forum, chat, resurser för amatörastronomer, observationshandledningar och hjälpmedel, bokrecensioner, nätupplaga av tidskriften Telescopium, kalendarium över astronomiaktiviteter i landet, nyheter från och aktiviteter i föreningarna etc. Webbplatsen programmeras från grunden på konsultbasis och integrerar funktionalitet som idag finns på SAAFs och Astronomiguidens webbsidor, inklusive nya funktioner, och plockar information dynamiskt från deltagande lokalföreningars webbsidor. På detta sätt skapas en aktiv astronomisajt för alla som i mycket sköter sig själv, inte bara under astronomiåret utan lång tid framöver. Uppskattad utvecklingskostnad: 200 000 kr. Driftkostnader (server, bandbredd, diskutrymme etc) täcks av annonsering på webbplatsen och uppskattas till 6000 kr/år. Huvudansvarig: Johan Warell, projektledare Michael Sternald.

---

Det här initiativet tyckte jag lät mycket lovande men jag har inte sett eller hört något mer om det, en gissning från min sida är väl att det har motarbetats av ansvariga för Astronomiguiden. AG har idag genom annonsering och andra aktiviteter räknat i medlemmar en dominerande ställning i Sverige. Trots det har jag själv helt tappat intresset för att stödja det forumet vare sig ekonomiskt eller genom att publicera inlägg genom att det drivs komersiellt och "ledningen" sannolikt har högst privata planer för verksamheten.

Att Micke och andra har rätt att svensk amatörastronomi skulle må bra av ett gemensamt forum som drivs av en seriös ideell organisation som har en demokratiskt vald styrelse och allt annat som hör till en sådan verksamhet är väl helt klart. I Danmark så drivs forumen i och för sig av företag och det verkar fungera ganska bra, men nog måste det vara bättre med en förening som inte har dolda intressen som står bakom verksamheten. Jag tror också att enda chansen att samla sveriges amatörastronomer på ett gemensamt forum är om en ideell organisation står bakom, att ett företag skulle kunna genomföra en sådan förändring idag tror jag inte på.

En högst egen synpunkt från en som arbetat med systemutveckling i många är är naturligtvis att jag är helt säker på att det inte går att driva ett sådant här forum med hjälp av externa konsulter, enda chansen att klara det långsiktigt är att använda ideella krafter. Jag är också rätt säker på att det finns tillräckligt många sådana i astrosverige som skulle kunna vara villiga att ställa upp om det hela drevs ideellt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Nytt Nordisk forum öppnat.

Post by Timo »

Hej på er,
det nya "Nordiska forumet" kommer att överta Lyraforumets roll. Alla kommer att flytta över diskussionen dit så det blir egentligen inte ytterligare ett nytt forum !
Det är väl knappast danskarnas fel att våra svenska forum är urlakade, felet måste väl i så fall hittas bland oss själva.
Detta forumet är kanske precis det forumet vi i Norden vill ha. Att det administreras av danska amatörastronomer spelar ju mindre roll.
De danska amatörerna är mer aktiva både teoretiskt och praktiskt så det helt naturligt att de har mer att diskutera.
Jag skulle inte bli förvånad om vi svenskar med hjälp av det nya forumet med tiden blir mer aktiva själv och dras med i diskussionerna, astrofotograferingen m.m.
Tror nog att det bara är positivt för vår region, alltså Danmark, Norge och Sverige, om vi har ETT forum där vi alla kan mötas.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Tips”