Rea på Helios fältkikare med ED-glas

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Rea på Helios fältkikare med ED-glas

Post by pstymne »

Sen ett bra tag tillbaka rear Stjärnhuset ut två modeller av Helios fältkikare med ED-glas i frontlinsen. Den ena är en 8x42, den andra en likartad 10x42. Båda finns under fliken "Astroboot" hos Stjärnhuset, https://www.stjarnhusetonline.se/AstroBoot" onclick="window.open(this.href);return false;.

Jag tipsade en vän om modellen 8x42, som hon sen köpte - och blev riktigt nöjd med. Att den var ett bra köp kunde jag konstatera efter att ha tittat i den på dagtid. Optiskt var den fin, med frontlins av ED-glas, ett ganska brett synfält samt en klar och skarp bild utan irriterande färgfel. Mekaniskt gav den också ett bra intryck, och den var lätthanterlig med måttlig vikt och god ergonomi.

Modellen 10x42 vet jag dock inte mer om än att den verkar vara likartad, fast med en större förstoring.

För egen del tycker jag att en fältkikare är ett gott alternativ till ett mindre teleskop (<100 mm öppning), och likaså ett bra komplement till ett större teleskop. Man kan faktiskt se förbluffande mycket tack vare att man använder båda ögonen. Dessutom har fältkikare ett väldigt brett synfält. Nackdelen är förstås att det inte går att byta okular, och att det krävs en viss träning i att hålla kikaren så att den inte darrar. Kikare med förstoringar från 10 och uppåt bör av samma skäl monteras på stativ... Min 7x50 håller jag lätt för hand utan stöd, medan den på 15x70 är för tung och klumpig för att hålla skakningsfritt på fri hand.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rea på Helios fältkikare med ED-glas

Post by Katarina H »

Hej! Återkom gärna om du testat den ifall du skaffar den. Jag tror den var recenserad på cloudynights men jag hittar inte länken nu. Apropå cloudynights så skriver Håkan N där att han snart ska recensera Bushnell 8x42 Legend M (ED glas om jag fattat det rätt, tror den liknar Heliosen i segmentet ev) som han lyckats beställa en version av som inte finns här ännu, blir intressant att läsa...

https://www.cloudynights.com/topic/5991 ... -ms/page-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Rea på Helios fältkikare med ED-glas

Post by pstymne »

Katarina H wrote:Hej! Återkom gärna om du testat den ifall du skaffar den....
Katarina

Hej Katarina!

Den större Helioskikaren tänker jag inte skaffa, eftersom jag redan har flera kikare: TS 15x70, Yashica 7x50 plus några mindre. TS-kikaren är bra, men man måste ha något stöd eller stativ för att komma ifrån darrningarna. Yashican är urgammal, ett loppisfynd, men en väldigt trevlig kompromiss mellan alla önskemål man kan ha på en kikare.

Jag tycker att dubbelkikare är underskattade som astroinstrument, och för egen del skulle jag tveklöst välja en sån om jag var tvungen att välja mellan en dubbelkikare eller en liten refraktor. Dubbelkikarens stora nackdel, för min del, är risken att få nackspärr när man kikar mellan c:a 40 grader och zenit... men lite får man ju tåla... ;-)

Per
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rea på Helios fältkikare med ED-glas

Post by Jonas »

pstymne wrote:Sen ett bra tag tillbaka rear Stjärnhuset ut två modeller av Helios fältkikare med ED-glas i frontlinsen. Den ena är en 8x42, den andra en likartad 10x42. Båda finns under fliken "Astroboot" hos Stjärnhuset, https://www.stjarnhusetonline.se/AstroBoot" onclick="window.open(this.href);return false;.

Jag tipsade en vän om modellen 8x42, som hon sen köpte - och blev riktigt nöjd med. Att den var ett bra köp kunde jag konstatera efter att ha tittat i den på dagtid. Optiskt var den fin, med frontlins av ED-glas, ett ganska brett synfält samt en klar och skarp bild utan irriterande färgfel. Mekaniskt gav den också ett bra intryck, och den var lätthanterlig med måttlig vikt och god ergonomi.
Hej Per,

Är du säker på att Ultrasport 8x42 har ED-glas i frontlinsen? Det står inget om det i beskrivningen och söker man på modellen nämns inte detta. Nirvana 10x42 har dock ED-glas i frontlinsen. Det nämns både på kartongen och i sökningar. Den är/var dessutom rejält mycket dyrare än Ultrasport 8x42.

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Rea på Helios fältkikare med ED-glas

Post by pstymne »

Jonas wrote: ... Är du säker på att Ultrasport 8x42 har ED-glas i frontlinsen? Det står inget om det i beskrivningen ...
Du har rätt, Jonas. Jag hade missat att modellen Helios Ultrasport 8x42 inte hade ED-glas. Däremot är den bra, vilket jag själv har kunnat konstatera. Här är ett test:

http://www.opticalvision.co.uk/documents/102.pdf


/Per
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rea på Helios fältkikare med ED-glas

Post by Jonas »

Per - och Katarina,
Jag köpte Nirvana 10x42 och har bara som hastigast fått möjlighet att testa den på fåglar. Tyvärr har jag fått så få tillfällen att jag inte kan ge en recension av kikaren men jag kan säga att de motljusobservationer av fåglar jag haft, har uppvisat trovärdiga färger och god skärpa.
Jag har som hastigast testat kikaren på stjärnhimlen men måste även där återkomma med synpunkter eftersom det bara varit "casual looking".
Hur som helst (i korta drag), verkar kikaren fungera bra även i motljus, ger bra färgåtergivning och otrolig skärpa men är lite för ljussvag för astronomiska ändamål.
Men, som sagt, jag återkommer med mer fullödig information.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Tips”