Bältes drift

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bältes drift

Post by AstroFriend »

Hej Ragge o Tony,
Jag måste också göra något åt glappet i dec axeln, dessutom är ju latitud inställning helkass på våra breddgrader.

Det var ett intressant drivkort du länkade till. Verkar ju perfekt, just det att det är EQ kompatibelt och EQMOD fungerar. Just EQMOD skulle jag inte vilja vara utan. Ser också att man kan köpa lösa kontroller kretsar som är förprogrammerade. Antar att man själv kan uppgradera programmet om det skulle behövas i framtiden, dom kan ju gå i konkurs om inte annat. Gör man det via USB porten eller hur går det till? Tack för den länken, nästan så jag beställer på en gång fast jag inte har någon montering att sätta den på.

Jag samlar upp alla länkar jag finner intressanta så att både jag och ni hittar dom i framtiden:
http://astrofriend.eu/links/links-astronomy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bältes drift

Post by Tony »

Det finns 2 val: köpa driver/program-dosan eller bygga själv. Tom Carpenter bjuder på ritning och program.
-Jag valde den färdiga dosan. Finelekrononik är inte riktigt min grej.

Programmen är under utvecklig konternuerligt. Man får inte heller köpa dosan om man inte först deltar i hans forum (!)

Man kopplar ihop dosan med motorerna/stativet och laddar in programmet. Sen lägger man in sina egna utväxlingsparametrar. Går att finsjustera hur mycket som helst. Omprog. kan göras när som helst via usb-porten.

-Just nu håller han på med att utveckla handenheten, vilket jag inte använder.
Jag kör med spelkonsollen när jag står vid teleskopet.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Med tanke på att jag kommer försöka mig på 15minuters subs så behövs ju som sagt bra följning så ja hoppas de ska bli lite bättre med en remkonvertering speciellt för backlaschen . Men som sagt så förväntar ja mig inte att e ska göra underverk i följningen men iaf bättre.
De va en smart lösning du gjort vid dec axeln de ska ja nog kanske göra på min :)
Får köpa på sig lite extra fjädrar så man har om de skulle gå som för dig hehe :green:

Ska tänka igenom vad ja kommer skaffa om de blir rowans eller nåt annat men som sagt de lutar mer mot ett rowans kit än iaf.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bältes drift

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Att du siktar på 15 minuters exponeringar, är det för att du kommer använda filter för smalbandiga bilder?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bältes drift

Post by AstroFriend »

Nu var jag ju lite otydlig, det är en EQ6 montering jag har. För den verkar utväxlingen bli exakt rätt. 47/12=3.91.... samma som 705/180=3.91....

Enligt:
http://eq-mod.sourceforge.net/prerequisites.html" onclick="window.open(this.href);return false;

EQ6 kittet:
http://www.beltingonline.com/eq6-telesc ... -kit-12220" onclick="window.open(this.href);return false;

Belting online verkar vara ett väldigt trevligt företag. Ser att de borrar och gängar hål för stoppskruvar för 1 pund st. När jag frågade svenska företag låg de alla runt 250 kr hålet. Konstigt att företag i England fortfarande kan utföra arbete till överkomlig kostnad när det inte går i Sverige.

Här jag också funnit delar jag kan använda för motoriseringen av taköppningen.

Bra tips!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Japp de stämmer. Skaffade en uppsättning baader filter 36mm ha 7nm oiii 8.5nm sii 8.5nm.
Ja gillar skarpt den färgkombination man kan få med smalbandsfilter också. Är ju främst nebulosor ja kommer fota så väntar med RGB så länge. Tror de blir en annan tub med större brännvidd om ja tänker ge mig på galaxer.

De va ju lite underligt att de kunde ge samma utväxling till eq6 men inte på heq5.
Ja de är nog för att de är för liten marknad i Sverige för sånt här sortiment att de är därför de inte kan hålla lika låga priser.

Själv kommer mina drev och remmar från Motionco.uk att komma nästa vecka ja beställde till fokuseraren. Ska kolla lite där om de finns så man kan få ihop till ett Bält kit.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Har hittat ett Rowan kit på http://www.rothervalleyoptics.co.uk/row ... n-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och undrar om de är nån som handlat därifrån nån gång?
Eller är de bättre å beställa från Rowans hemsida istället? Det är samma pris på dem så antar de på Rowan har anlitat dem att sälja på deras sida.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Bältes drift

Post by Juicy6 »

Ragge skrev om att han gjort ett eget verktyg för att få av de gamla kugghjulen. Det gjorde jag också på min första HEQ5 med detta verktyg gjort av en bit fyrkantprofil och en M3-skruv:

Image

På min nuvarande montering knackade jag ur hjulen med ett 3 mm dorn och hjulet liggande löst på ett skruvstäd. Gick lika bra.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Ja funderade på om ha skulle tillverka något dylikt men kände att de var lättare att skaffa den avdragaren som Rowan astronomy säljer ändå för då behöver jag ändå skaffa nya verktyg som man ändå inte har för att göra en avdragare själv.
Men ja de kunde lika bra gå att knacka ut den för hand också men kände att ja inte vågade ge mig på de ifall nåt skulle gå/bli snett :green:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Bältes drift

Post by stoffe »

Ni som har uppgraderat till bältesdrift, är det en bra idé att även byta alla lager när man ändå är igång?

En lista på alla lager som ska bytas på en EQ6 montering.

SKF 6008 2RSJEM x6 (3 on each axis)

SKF 608-2RS x4 (2 on each worm shaft)

SKF 30206-J2Q x1 (DEC shaft thrust bearing)

SKF 32208-J2Q x1 (RA shaft thrust bearing)

Källa:
https://stargazerslounge.com/topic/5372 ... -upgrades/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bältes drift

Post by Tannerswe »

Jag bytte samtliga lager när jag ändå hade isär sakerna.

Känns alltid bra att vara medveten om hur sakerna ser ut på insidan samt att veta att det är så bra som möjligt. Det finns en bra hypertune guide för samtliga steg om man vill för byta av lager och hyper tuningen

http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild ... 20Home.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.astro-baby.com/EQ6-Supertune ... 0Guide.php" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Om de verkligen är värt en lageruppgradering så är man också intresserad fast behöver ju då lager till heq5an. Är de nån som har en lista på SKF lager passande Heq5 också tro?
Eller de kanske rent av räcker med en ordentlig rengöring och byta fett?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bältes drift

Post by Tony »

Har svårt att tro att man kan slita ut ett kullager på en astromontering. Handlar nog mer om rengöring och injustering av lagerspel.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Skulle tänka mig att det går med rätt verktyg (avdragare) att byta eftersom de finns iaf till eq6an att tillgå.
Men om man bara skulle rengöra och byta fett går de bra med vilket vitt fett som helst eller finns de speciella som passar bättre till de här monteringarna?
Den här frågan har nog säkert kommit upp förut men frågar ändå eftersom de kanske kommit fram fler olika varianter av fett.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bältes drift

Post by Tony »

Teflonfett finns på biltema i små tuber.Ppt eller nåt sånt namn. Finns på cyckelavdelningen. Bra vid kalla nätter.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum