Bältes drift

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Bältes drift

Post by micke187 »

Har funderat lite på att uppgradera till remdrift till mitt heq5 så tänkte höra om nån har nån erfarenhet gällande de om det är värt att göra ett sånt ingrepp.
Hur stor skillnad blir det egentligen? Eller är det bara backlaschen som blir bättre?
Hittade ett ganska billigt kit på http://www.beltingonline.com/heq5-teles ... -kit-12097" onclick="window.open(this.href);return false; som verkade bra.

Visserligen är det inte exakt lika utväxling som på standard men eftersom man enbart använder datorn så är de ju inga problem isäg.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Bältes drift

Post by Juicy6 »

Ja, med EQMOD kan man väl ställa in vilken delning som helst. Och denna kostar bara hälften av Rowans kit. Fast skulle man sälja monteringen kanske man får vara beredd på att konvertera tillbaka till original ifall köparen vill kunna använda handkontrollen. Om man har den kvar då. Tycks vara en marknad för handkontroller där folk ofta vill ha en ersättare. Min ligger fortfarande i skyddsplasten och är aldrig använd. Rowan säljer också en speciell avdragare men du kanske har sådana grejor?

Berätta gärna vad du väljer och hur det funkade. Jag hade nog valt Rowans kit i alla fall...

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bältes drift

Post by AstroFriend »

Hej,
En fråga:
Om en leverantör kan få exakt rätt utväxling, varför är det då inte bara att köpa kuggremhjulen i rätt kuggantal från vilken som helst?

Till min motor fokuserare köpte jag från Conrad och de har ett stort sortiment.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Att konvertera tillbaka är ju inte så kul kanske men med tanke på det låga priset var de lockande.
Lite värre med avdragaren dock men det måste ju finnas nåt annat man kan använda för de tycker ja?
Men ja de låter nog bättre med rowans kit ändå.
Får se hur ja gör.
Sen såg ja nu att det inte medföljer nån upphöjning till kåpan som det gör till rowans kit. Fast de kanske inte behövs med det andra kitet.

Ja ja tycker också att det är lite skumt angående utväxlingen att de inte kunde ha samma..
Kan ju va att de som de köper av inte har just det sortimentet. Kan ju va en anledning att de har lägre pris på de också.

Det finns ju också en hel del på Motionco.uk som Christer
tipsade om när ja skulle ha kugghjul å rem till min fokuserare.
Man skulle ju kunna plocka ja ihop en order därifrån men tror inte man kan få så de blir som på standard.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bältes drift

Post by AstroFriend »

Är det någon som har ett "riktigt" kit och kan räkna kuggarna på dom? Axel diameter och kuggbredd är ju bra att veta också.

Sedan är det väl någon spännrulle som spänner remmen antar jag, eller skjuter man på motorn?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Bältes drift

Post by Juicy6 »

Tror det var 9 och 47 kuggar. Det är med en spännrulle som också gör att remmen ligger ett halvt varv runt det lilla hjulet. Utan den hade risken för "överkuggning" varit större.
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bältes drift

Post by AstroFriend »

Egentligen borde det ju vara en fördel att växla ned den, man får ju högre upplösning då utan att behöva mikrostega så våldsamt. Större förflyttningar blir långsammare dock. Stegräknarna måste också kunna hantera större tal så det inte blir overflow. Någon som läst om någon testat detta?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Axeldiameter på motorn är 5mm och RA och DEC Axel är 9mm. Eller om de är tvärtom? Tror det sitter Nema17 motorer i också.

Funderade först om man skulle välja de kitet från beltingonline som har 15kugg så får du en 4/1 ratio och standard är 5/1.
Men blir det inte mycket tuffare för motorn att driva runt då?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bältes drift

Post by AstroFriend »

Jag tänkte mig åt andra hållet, 10/1. Men så stort kuggremshjul får nog inte plats. EQ6 Pro kuggdrivningen ser verkligen smäckig ut med det lilla mellan drevet. Verkar som att rätt mycket av glappet uppstår där. Synd att det är så trångt i motorlådan, annars hade man kunnat göra en mer radikal ombyggnad och fått det mycket bättre.

Är det verkligen mm mått, är det inte tum på axlarna?

På efterföljaren har de verkligen byggt upp det mycket bättre:
https://www.myastroshop.com.au/guides/s ... zeq6gt.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Tar mig verkligen emot att börja riva i min EQ6, kunde jag bara få tag i något kraftigare och bättre med precision, gammalt utan motorer spelar nog inte så stor roll, bara det är möjligt att bygga om till motordrift.

Antar att det inte är något problem att sälja EQ6 monteringen om jag skulle få tag i något annat. Kunde däremot kanske tänka mig en HEQ5 att ha på balkongen hemma för test ändamål, eller en lätt portabel med 300mm kamera optik på.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Ja då blir ju motorn starkare men tror du ens microstegen räcker till när utväxlingen blir så stor vid följning?
De skulle nog kunna gå att få dit ett lite större drev men då får man höja kåpan och bredda den fast de blir nog lite besvärligt att få till de dock.
Jo de ska va i mm det står de tillochmed på rowans sidan att de ska va.

De kunde gjort samma som på den nya eq6 på heq5an tycker man och skippat det extra drevet som känns väldigt onödigt.

Men ja kommer nog skaffa Rowans kit ändå känna som de säkraste valet just nu än å slippa krångla hehe.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bältes drift

Post by AstroFriend »

Med högre utväxling minskar förflyttning per steg och då blir det till det bättre om inget annat sätter en gräns. Eller var det någon annat du tänkte på med mikrostegen?

Kuggremsatsen från beltingonline, hur spänner man bältet där? Går motorena att skjuta på i infästningarna?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bältes drift

Post by micke187 »

Tänkte på om utväxlingen blir för hög så inte stegen räcker till men microstegen räcker nog till ändå så de räcker till den utväxlingen. Och sen får man ju tänka på att momentet minskar i motorn ju mindre microsteg man tar fast med högre utväxling går de nog bra ändå.

På motorfästena är det ovala hål som man kan ställa lite på men tror de ändå är bättre med en spännrrulle. Finns ju andra varianter också som man kan spänna åt själv till önskad spänst.
Fast i rowans kitet tror ja de bara är en rulle som trycker på.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bältes drift

Post by ragge »

Jag bytte till Rowan´s kit för länge sedan och kan intyga att monteringen går tystare. Backlash minskar, men inte den del av backlash som påverkas av vindpustar därför att spelet i snäckskruven tar upp de rörelserna. Men det är ändå värdefullt att minska allt backlash, guidningen får då bättre förutsättningar.
Jag ångrar inte uppgraderingen, den gör nytta, men man skall inte förvänta sig Mach1GTO-prestanda.
Jag gjorde en avdragare av en liten bit RF plåt som jag bockade och borrade hål i, plus en skruv + mutter som kunde dra av de gamla dreven men har tyvärr ingen bild på den.

Mest prestanda per krona får man däremot med en sådan här, som eliminerar backlash i dec :
7.jpg
7.jpg (107.71 KiB) Viewed 11189 times
Det är en bit 90 grader vinkelprofil som kapats och bockats så att den täcker ett hörn. Sitter fast med dubbelhäftande tejp på tre ytor. Samt med den plastplupp som jag satte dit i stället för de original mjuka plupparna. Snöret är till för att dra ut pluppen om det skulle behövas för justering av grejorna där innanför.
Man balanserar dec helt utan obalans och spänner sedan fjädern.
Sedan glömmer man lossa den innan man slewar iväg någonstans och då kvaddar man fjädern. Efter c:a 5-6 fjäderbyten kommer man sedan ihåg att lossa den.

Ragnar
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bältes drift

Post by Tony »

Jag har ju bältesdrift.
RA/DEC till första drev= 1:13,95
Första drev via växellåda= 1:36
Nema 17 1.8 =200 steg
Microsteg= 32/steg

Total utväxling= 13,95*36*200*32= 3214080/varv på DEC och RA
3214080 matas i i EQmod i custominställningarna.

Programmet och driverkortet är AstroEQ.
Microsteg används bara vi stjärnföljning. Vid Goto och snabbförflyttningarna (slew) ändras microstegen i 32-16-8-4 osv
AstroEQ justerar detta för att få en lagom acceleration och inbromsning.
Det plingar lite roligt i stativet när den ändrar microstegen. Som en melodi..

Jag har 19 mm Syncroflex från beltingonline med stålkord i alla bälten. I första exemplet ovan föreslogs rubber-bälte med glasfiberkord vilket förefaller lite fel. Jag föredrar stål, men det kanske ligger i släkten(?)
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bältes drift

Post by Tony »

GOTO -hastighet är jag absolut nöjd med. Jag har inställning 370 på EQMOD (vilket kanske inte är jämförbart) och det ger en helt ok hastighet.
Kontakten med AstroEQ var även lyckat. Han säljer sina dosor inkl program för ca 1000 kr.

Bälte ska ju ge 0 i backslash. Förutsätter att det är bälten hela vägen. Likaså att det är 0 i lagerspel, vilket ju inte är helt möjligt.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum