Tips om prisvärt guideteleskop från Aliexpress

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Tips om prisvärt guideteleskop från Aliexpress

Post by Magnusedback »

Tänkte tipsa om ett guideteleskop som jag beställde från Kina för ett tag sedan.

Tycker att det fungerar riktigt bra tillsammans med min ASI 120mm.

Kanske inte det stadigaste på marknaden men för 90$ inkl. frakt tycker jag det är helt okej.
Synd bara att dollarn är så extremt dyr nu. :evil:

https://www.aliexpress.com/item/60240-w ... 72286.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns liknande att köpa på närmare håll, men betydligt dyrare. :D

Mvh
Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Tips om prisvärt guideteleskop från Aliexpress

Post by Martin F »

Ser spännande ut. Har själv ett Orion 50mm f/3.2. Kanske skulle skaffa lite mer brännvidd men fortfarande ljusstarkt.

Sent from my phone using Tapatalk.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Tips om prisvärt guideteleskop från Aliexpress

Post by Magnusedback »

Martin F wrote:Ser spännande ut. Har själv ett Orion 50mm f/3.2. Kanske skulle skaffa lite mer brännvidd men fortfarande ljusstarkt.

Sent from my phone using Tapatalk.
Jag bytte själv i från Orion 50, mest med tanke på fokuseraren.
Men jag upplever att min guidning blev bra mycket bättre nu med lite längre bränvidd.

Är lite oklart om det är F4 och 240mm eller F3.6 och 215mm. Jag har sett bägge uppgifterna på guidescope som ser exakt lika ut.

/Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Tips om prisvärt guideteleskop från Aliexpress

Post by Martin F »

Ja, fokuseringen på Orions version lämnar ju en del att önska.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips om prisvärt guideteleskop från Aliexpress

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Den ser fin ut. Dubbla fokuseringar ser det ut som, en grov skjutfokus och en helix finjustering, är de gjorda så att kameran inte roterar tro? Bra att det följer med tubringar och dovetail. Bara de kan kosta lika mycket som hela det här paketet kostar.

Jag har ingen erfarenhet av att ha så kort fokallängd som 200 mm på guidetuben. Själv har jag byggt ihop ett guide teleskop av en 400 mm f/6.3 telefotolins för att guida refraktorn på 910 mm. Har inte hunnit testa än, men bör gå bra. Tidigare hade jag ju off-axis guidning som fungerade perfekt, men blev för dyrt att bygga ett nytt igen med den större field flattern jag byggt om teleskopet med som jag skrivit om här tidigare.

Man brukar ha som tumregel när man har lika stora pixlar i guide kamera och huvudkamera att man klarar sig med ungefär halva fokallängden på guide teleskopet.

Till vilket teleskop skall du montera den och vilken guide kamera har du?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Tips om prisvärt guideteleskop från Aliexpress

Post by Magnusedback »

AstroFriend wrote:Hej Magnus,
Den ser fin ut. Dubbla fokuseringar ser det ut som, en grov skjutfokus och en helix finjustering, är de gjorda så att kameran inte roterar tro? Bra att det följer med tubringar och dovetail. Bara de kan kosta lika mycket som hela det här paketet kostar.

Jag har ingen erfarenhet av att ha så kort fokallängd som 200 mm på guidetuben. Själv har jag byggt ihop ett guide teleskop av en 400 mm f/6.3 telefotolins för att guida refraktorn på 910 mm. Har inte hunnit testa än, men bör gå bra. Tidigare hade jag ju off-axis guidning som fungerade perfekt, men blev för dyrt att bygga ett nytt igen med den större field flattern jag byggt om teleskopet med som jag skrivit om här tidigare.

Man brukar ha som tumregel när man har lika stora pixlar i guide kamera och huvudkamera att man klarar sig med ungefär halva fokallängden på guide teleskopet.

Till vilket teleskop skall du montera den och vilken guide kamera har du?

/Lars
Det är med dubbla fokuseringar en grov och en fin. Den roterar inte när man fokuserar.

Jag använder den på min refraktor med 550mm fokallängd och canon 6D, den har 6.54um pixlar tror och Asi 120mm som guidecamera den har 3,75um pixlar.
Teleskop och kamera ger en upplösning på 2,45 bågsekunder per pixel.
Guidescope och ASI 120mm ger en en upplösning på 3.22 bågsekunder per pixel.

Får RMS på under 0,7 bågsekunder i PHD2 under bra förhållanden, verkar vara tillräckligt för att få runda fina stjärnor.

/Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips om prisvärt guideteleskop från Aliexpress

Post by AstroFriend »

Det låter som om du har en bra matchning mellan teleskopen och kamerorna. Bör fungera ypperligt, blir kul att höra de praktiska resultaten senare.

Grattis till lyckat köp!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Tips”