Case för montering, tips?

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Case för montering, tips?

Post by Miska »

Kan någon tipsa om en flightcase för montering(ar) inkl SynScan etc tillbehör?

Kikat lite på Clas Ohlsons väska (artikelnr: 40-8470) för 699 kr, men undrar om det finns andra, kanske ev bättre, alternativ?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Case för montering, tips?

Post by ragge »

Miska wrote:Kan någon tipsa om en flightcase för montering(ar) inkl SynScan etc tillbehör?

Kikat lite på Clas Ohlsons väska (artikelnr: 40-8470) för 699 kr, men undrar om det finns andra, kanske ev bättre, alternativ?
Har tyvärr inget tips, men man blir ju nyfiken ;) ...vad har du nu för projekt på gång ?

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Case för montering, tips?

Post by AstroFriend »

Hej Miska,
Jag gissar att din montering inklusive motvikter och andra tillbehör väger närmare 20kg.

Kan det inte vara ide att bygga en plywood låda med hjul och handtag. Clas Ohlson har många av de beslag som behövs, men även Jula och Biltema har vissa delar. Jag tror det skulle räcka med 3 till 4 mm plywood om det finns tillräckligt med stag inne i lådan, de behövs ju ändå för att fixera utrustningen. Kanske någon annan byggt något liknande och kan tipsa om lämplig dimenssion på tjocklek, eller ev annat matrial.

Jag skall göra något liknande nu till min refraktor. Efter att jag byggt på ett guideteleskop och ändrat field flattern får det inte plats i originallådan.

Om du endast använder din heq5 montering för foto så behöver inte tripoden vara så hög. På en gammal eq4 jag hade ersatte jag den med en pallbock från Biltema och det blev mycket kompaktare och mer transportvänligt. Jag ersatte också motvikten med en hållare för extra fotoutrustning, typ auto guide även om det projektet inte kom i mål.

Finns lite bilder på det under astronomi projekt på min hemsida.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Case för montering, tips?

Post by micke187 »

Det skulle va bättre å bygga nåt i plywood som lars skriver för då får man den precis som man vill ha den. Funderar också på att bygga nåt själv men får se når man får tid med det :)
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Case för montering, tips?

Post by Juicy6 »

----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Case för montering, tips?

Post by Fredrikdb »

Jag har använt mig av thomann i flera år överlägset pris på typ allt och billig frakt

https://www.thomann.de/se/cases_racks_vaeskor.html" onclick="window.open(this.href);return false;


/F
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Case för montering, tips?

Post by Bengt »

Vet inte riktigt vad du har för monteringen men denna passar en eq6
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... --G11.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Case för montering, tips?

Post by Miska »

ragge wrote:
Miska wrote:Kan någon tipsa om en flightcase för montering(ar) inkl SynScan etc tillbehör?

Kikat lite på Clas Ohlsons väska (artikelnr: 40-8470) för 699 kr, men undrar om det finns andra, kanske ev bättre, alternativ?
Har tyvärr inget tips, men man blir ju nyfiken ;) ...vad har du nu för projekt på gång ?

Ragnar
Inte direkt ett projekt, utan jag vill kunna ta mig från A till B då jag har ingen bil.
AstroFriend wrote:Hej Miska,
Jag gissar att din montering inklusive motvikter och andra tillbehör väger närmare 20kg.

Kan det inte vara ide att bygga en plywood låda med hjul och handtag. Clas Ohlson har många av de beslag som behövs, men även Jula och Biltema har vissa delar. Jag tror det skulle räcka med 3 till 4 mm plywood om det finns tillräckligt med stag inne i lådan, de behövs ju ändå för att fixera utrustningen. Kanske någon annan byggt något liknande och kan tipsa om lämplig dimenssion på tjocklek, eller ev annat matrial.

Jag skall göra något liknande nu till min refraktor. Efter att jag byggt på ett guideteleskop och ändrat field flattern får det inte plats i originallådan.

Om du endast använder din heq5 montering för foto så behöver inte tripoden vara så hög. På en gammal eq4 jag hade ersatte jag den med en pallbock från Biltema och det blev mycket kompaktare och mer transportvänligt. Jag ersatte också motvikten med en hållare för extra fotoutrustning, typ auto guide även om det projektet inte kom i mål.

Finns lite bilder på det under astronomi projekt på min hemsida.

Lars
Tyvärr så väger inte grejerna mer än 11kg totalt. Känns bara korkat att skaffa något stationärt som väger bly om man vill kunna resa med grejerna också.
Har ingen ork att börja bygga något heller så därför letar jag efter en transportväska att ha monteringen i.

Tror jag har hittat nu när man nyktrat till från nattens drickande.
80€ för en alucase för att frakta monteringen och SynScan i. Allt är färdigskuret också så man behöver inte bråka med det heller. Blir att skaffa en sådan inom sin tid. Dock ska jag iväg till Paris innan jag ska resa med monteringen så jag får prioritera lite.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Tips”