Mellandagsrea

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Mellandagsrea

Post by Miska »

Här kan ni tipsa om produkter som reas ut under mellandagarna.

Det kan handla om allt mellan datorer, komponenter, tillbehör, kablar, nätagg, batterier, lampor och upp till teleskop som ni hittar till rabatterade priser.
Ni kan även klaga om en butik inte håller måttet enligt er.

Själv är jag besviken på hur Astrosweden kör sitt race.
Nyhetsbrevet: Mellan 10-50% rea på ALLT.
Men i praktiken handlade det bara om "allt på lager" och om de utgått så återgår priserna till ursprungspriset.
Dessutom verkar de inte veta vad mellandagarna är för dagar då de kört sitt korta race från julafton fram tills idag (annandag jul).

Har varit sugen på att skaffa ett teleskop men med tanke på att allt kostar skjortan i Sverige så vänder jag mig till utlandet.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Mellandagsrea

Post by Bengt »

Rena humbug dessa mellandags rea. Astrosweden är nog varken bättre eller sämre än många andra men det känns sådär seriöst av astrosweden jämföra med andra priset än vad det stod innan Jul på en del produkter. Skäms

Som vanligt gäller det jämföra med andra handlare internationellt .

Bengt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Mellandagsrea

Post by Martin F »

Fast nu måste jag ändå försvara Astrosweden på en av punkterna i alla fall. Det stod klart och tydligt i nyhetsbrevet, inklusive i den feta rubriken, att rean gällde det som fanns i lager.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Mellandagsrea

Post by Miska »

Oavsett så är det inte lönsamt att handla något från dem. Svinigt dyrt.

Hade de haft Baader-filter (BCF) inne hade jag slagit till med detsamma, bara om priset hade varit rätt. Men 10% av t.ex 840 är inte värt det. Isf borde det ha varit halva priset om det hade varit lönsamt samt en billigare frakt än 89 kronor för något så litet. Då räcker det gott och väl med 2 frimärken (14 kronor). ^^
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mellandagsrea

Post by stoffe »

En rätt så bra sak är annars denna 525 GB SSD för 1190 kr på mellandagsrean. Kan säkert vara bra för någon som har liten disk i sin astroburk :)

http://www.siba.se/datorkomponenter/har ... 5gb-130419
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Mellandagsrea

Post by Lazze »

Jag scoutade igenom AstroSwedens erbjudanden och tyvärr ser de dyrare ut än en del konkurrenter trots rabatterna, men jag hittade ett lysande undantag.
Jag var på jakt efter okular i Vixens LVW-serie och där hittade jag inga billigare än AstroSwedens. Hela serien går för bättre priser jämfört med konkurrensen så kanske finns det fler guldkorn att hitta om man letar.
Så Jultomten är på väg med en försenad klapp till mig :D

/Lasse
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Mellandagsrea

Post by Miska »

@stoffe Bra idé!
För att strö salt på ditt kap kommer jag med något inhemskt; http://www.prisjakt.nu/mellandagsrea/" onclick="window.open(this.href);return false; ;)

@Lazze Vad exakt blev det?
Jag har på sistone börjat titta på en kompis sajt, http://www.astromarket.org" onclick="window.open(this.href);return false; , då deras priser är betydligt lägre än Astroswedens, inkl frakt.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Mellandagsrea

Post by Bengt »

Kanske inte alla känner till.
Hittar man billigare än TS Tyskland och påpekar det så får man nästan alltid till samma pris eller billigare där. Frakten ligger ofta dessutom lägre från Tyskland än inom Sverige av någon mystisk anledning .
Bengt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Mellandagsrea

Post by Miska »

Ja det är för att EU slopat momsen på fraktkostnaderna. Sverige är ju den som strör på MERA skatter på skatter på skatter på skatter på....den oändliga skattegrejen som vi har i landet.. Haha!
Astromarket erbjuder mellan 10-15 € i frakt vilket jag tycker är lagom och även om det skulle bli säg 250 € så är det fortfarande billigare där än här i Sverige hos de få aktörer vi har.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Mellandagsrea

Post by Lazze »

Miska wrote:@stoffe Bra idé!
För att strö salt på ditt kap kommer jag med något inhemskt; http://www.prisjakt.nu/mellandagsrea/" onclick="window.open(this.href);return false; ;)

@Lazze Vad exakt blev det?
Jag har på sistone börjat titta på en kompis sajt, http://www.astromarket.org" onclick="window.open(this.href);return false; , då deras priser är betydligt lägre än Astroswedens, inkl frakt.
Det blev ett Vixen 17mm okular som får fylla gapet mellan mitt 10mm Hyperion och mina 32mm och 38mm TS okular. Jag är inte mycket till visuell gluttare men börjar mer och mer tycka det är ett kul komplement till fotandet som jag hållit på med i 9 år nu och priset på okularen i den här serien var flera hundralappar billigare än något jag hittade i Europa så det passade perfekt för mig. Och jo, jag såg länken till Astromarket.org men på just de här Vixenokularen var AstroSweden billigare.
/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Mellandagsrea

Post by Bengt »

Apropå rea Har börjat ramla in lite nytt beg även här på Astropixlar köp o sälj för er som har en slant över efter Julen

https://www.facebook.com/groups/529020110604147/

Return to “Tips”