Rea på foto tillbehör

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Rea på foto tillbehör

Post by AstroFriend »

Såg att Kreativ Fotografi skall upphöra med fototillbehör. Han rear ut det mesta för 50%

https://cms.kreativfotografi.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns många spännande adaptrar, vad sägs till ex om Hasselblad eller Pentacon SIX på Canon EOS?

På något sätt lyckades jag avhålla mig från att köpa en massa nya grejor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rea på foto tillbehör

Post by Jonas »

Tack för tipset Lars!
Hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Rea på foto tillbehör

Post by Quilding »

Där satt den. T2- och EF-adapter till min EOS M som jag fortfarande inte hunnit prova.

:good:

/Q
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rea på foto tillbehör

Post by AstroFriend »

Kul att ni hittade något ni har nytta av. Jag själv kunde inte låta bli till slut. Köpte ett vitbalansfilter, mellanringar till Sony A7 serien, kan vara bra för framtiden om man vill bygga en egen special adapter, ett vattenpass, ett ND8 filter i 72mm utförande.

Så nu är det bara att vänta tills det rasslar till i brevlådan.

Quilding:
Hur mycket har du testat din EOS M ? Tjejen köpte en sådan kamera och den är verkligen underbar till både vardags och astro. Har du löst hur du kan styra den från PCn ? Vi kör serietagning med fjärr utlösaren och då tar den 10st 30 sekunders bilder i rad. Det fungerar alldeles utmärkt när man är ute på resa och vill astrofota. Brukar också ställa in så den automatiskt gör en darkkalibrering, blir ju lite enklare och blir mer exakt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Rea på foto tillbehör

Post by Quilding »

AstroFriend wrote: Quilding:
Hur mycket har du testat din EOS M ? Tjejen köpte en sådan kamera och den är verkligen underbar till både vardags och astro. Har du löst hur du kan styra den från PCn ? Vi kör serietagning med fjärr utlösaren och då tar den 10st 30 sekunders bilder i rad. Det fungerar alldeles utmärkt när man är ute på resa och vill astrofota. Brukar också ställa in så den automatiskt gör en darkkalibrering, blir ju lite enklare och blir mer exakt.

/Lars
Jag har bara provat att få iväg ett par 30s-exponeringar med medföljande 22mm och fast stativ. Tar med den till Spanien på söndag ifall jag får tid över mellan arbetspassen. Har inte hunnit titta nånting på intervallometer eller PC-styrning. Tror jag läste att det gick att köra Magic Lantern på den, men jag hinner förmodligen inte ta itu med det heller :|

/Q
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rea på foto tillbehör

Post by AstroFriend »

Hej Mr Q,
Jo jag har också läst om Magic Lantern men inte provat på någon kamera än.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Re: Rea på foto tillbehör

Post by tortap »

Tack för tipset. Kliar i avtryckarfingret på lite automatiska mellanringar och flash extender men när skulle jag ha tid att använda dem. Diametralt motsatt norrskensfotandet som jag inte heller hinner med :)

Return to “Tips”