Elite Dangerous

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Elite Dangerous

Post by Robert »

Dåligt väder och barn som tar mycket tid och energi har lämnat lite tid och ork kvar för amatörastronomi.

Sent på kvällarna nu har jag sepalt att trevligt spel som heter Elite Dangerous. https://www.elitedangerous.com/
I spelet har de modelerat hela vintergatan med 400 miljarder stjärnor. Ohc då blandat med modelerad data av stjörnfördelningar som det borde vara och 100 000 tals kända stjärnor. Från de i vår omgåvning tex och HIP HR cataloger tex.

Spelet utseplar sig år 3301 (nu) och runt 200 ljusårs radie från solen finns det befolkade system med rymdstationer att besöka.

Åker man längre bort är man i princip ensam med rymden.

Man kan göra mycket i spelat, Handla leka pirat mm. Men den delen som lockarm ig är utforsking av rymden.
Stjärnhimmelen ritas upp från det stället man är. SÅ är man i solsystem så känner jag igen alla stjärnor. Åker man sedan till ett grannsystem några ljusår bort så är det väldigt roligt att se hur stjärnbilderna för'ändras. Många är sig lika men de med stjärnor när förvanskas fort. Desto längre bort från solen man åker desto svårare blir det att känna igen något.

Rymdskeppen man har är olika bra på olika saker och kan hoppa olika lång metllan stjärnorna. Det första man har har ca 7-8 ljusårs röckvidd medans det jag har nu klarar 30 ljusår i ett hopp.

Några ställen som jag har besökt hittils är:
Kolsäcken
Plejaderna Väldigt rolig att se den bli större och större desto närmare kan kom. Och sedan hoppa runt bland alla namngivna stjärnor där. Extra roligt att titta på plejaderna i teleskop nu när man har "besökt" stjärnorna.
Betelgeuse var väldigt stor....
LBN 623 var en vacker nebulosa.
Helix nebulosan
Eskimonebulosan
California nebulosan
Shapeless 171 var jag senast i några dagar.
En nebulosa med en OB assosiation,. Massa ljusa O och B stjärnor. Och en hel del svarta hål hittade jag där.
Just nu är jag på väg till Cave nebula innan det är dags för en tur till civilisationen igen för att laga skeppet och sälja min "exploration information".

Nästa resa kanske går till Orionnebulosan och alla de nya stjärnorna som skall finnas i den.


Ibland får man en liknande känsla i spelet som då jag fotograferar. Att man är ensam med hela universum. En skön avkopplad känsla.

Lite bilder:
Image

Image

Image

Image
Lensing från ett svart hål.. Så man ser 2 st Andromedagalaxer....

Image
På väg mot Eskimonebulosan

Image
2 röda dvärgstjärnor på nära avstånd av varandra.

Image
Tillsammans med några vänner i rymden

Här är en vacker film som en annan spelare har gjort på saker han har sett i spelet.

https://www.youtube.com/watch?v=PgYDK_uKHEg
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Elite Dangerous

Post by Cassini »

Bra tips!

Vill man se mer av spelet så finns det i regel alltid någon livekanal på Twitch som sänder "Elite: Dangerous".

Twitch, för de som inte känner till det, är världens största webplats för direktsänd videoströmning av datorspel och esport.

http://www.twitch.tv/
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Elite Dangerous

Post by Grinde »

Håller verkligen med Robert, fantastiskt spel! Sitter själv och kör det med Oculus Rift(3D brillor med vinkel/rörelse-sensorer), bokstavligt talat en religös upplevelse :)
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Elite Dangerous

Post by Marcus »

Sitter just nu och fraktar gods mellan 2 solsystem. Kan bli lite segt i längden, så det passar utmärkt att spelas i små doser. När jag har tillräckligt med pengar och ett nytt skepp blir det en tur till Jorden (Har inte varit där ännu :D ).
Thunell
Posts: 35
Joined: 2013-02-04 14:29:00
spamtest: JA

Re: Elite Dangerous

Post by Thunell »

Jag måste hålla med även om jag bara testade en snabbis
hemma hos Grinde... grymt att köra med Oculus också :) Helt såld.
____________________________________________
10Micron GM1000HPS
Meade 5000 124mm APO
SBIG STF8300M - FW8

Return to “Allmänt”