Dobson eq plattform

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Dobson eq plattform

Post by Bengt »

Hej
Sitter och funderar på att investestera i en eq plattform typ denna http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... itude.html. Naturligtvis får man beställa en för våra breddgrader.

Någon som använder en sådan? Hur bra fungerar dessa? Hur är det med batteritid vid kyla?

Mitt syfte är är ha den framförallt vid visningar eller för att underlätta om man en dag börjar med astroskisser på allvar.
Är inte helt lätt för ovana tittare titta i högre förstoring med knuff moment,kanske kan denna tingest då vara bra?

Nyfiken på era erfarenhet om denna manick.

Bengt
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Dobson eq plattform

Post by Timaoes »

Funderar också på en plattform. Upptäckte för en tid sedan att Astrosweden nu för EQ-plattformar (kolla här: http://www.astrosweden.se/ekvatoriell-p ... op/26934-0). Jag har bett dem att ta med ett ex till VSP, så kommer du dit kan du kanske klämma lite på det.

/Johan
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dobson eq plattform

Post by Bengt »

Hej Johan!

Det blir lite,långt åka för en titta för en Skåning.men tack för erbjudande.

Eftersom Ts Tyskland är 500kr billigare blir det nog via dem jag kommer köpa. Man kan beställa för precis vilken bredgrad man behöver.

Jag kommer nog välja för bredgrader för södra Sverige och norra Tyskland.

Det jag känner är en fördel är att man kan använda den även för framtida dobsonköp den dagen man köper en större tub och inte vill ha strömslukande goto modell.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dobson eq plattform

Post by Jonas »

Varför inte bygga själv Bengt:
http://www.reinervogel.net/index_e.html ... orm_e.html
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dobson eq plattform

Post by Bengt »

Tack Jonas!
Finns säkert en del som nappar på hembygge här dock inget projekt undertecknad skulle syssla med.

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dobson eq plattform

Post by Jonas »

Jo, jag misstänkte nästan det - men du borde prova det någon gång. Det är verkligen behäftat med en stor dos tillfredsställelse när det man byggt leverera det man tänkt sig.

Ha det gott Bengt!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dobson eq plattform

Post by Bengt »

Hade det varit för 35 år sedan när man arbeta inom mekanisk verkstad med tillgång till svarvar och verktyg och kunde gjort delarna själv hade man säkert gett sig på hembygge. Ska det bli billigt och bra är det nödvändigt. Idag har jag varken lokal eller verktyg eller dét kontaktnätet göra det utan betala för det.
Det skulle helt enkelt inte löna sig.

Beng

Return to “Allmänt”