dobson

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: dobson

Post by timokarhula »

Ja, under en "perfekt" mörk himmel blir himlen än svartare med högre förstoring och man ser svagare stjärnor. Trots avsaknad av mänskliga ljusföroreningar återstår naturliga himlens luftglöd, zodiaksken och svag norrskensaktivitet. Med högre förstoring spär man ut detta ljus. Likaså har man god nytta av nebulosafilter även under en mörk himmel.

Angående att mäta sitt ögas pupilldiameter. Klipp ut ett antal svarta pappersremsor med uppmätta bredder, t.ex. 2, 3, 4, 5, 6, 7 och 8 mm. Gå till den mörka toaletten med din röda ljussvaga ficklampa. Ställ lampan (eller någon röd diod) så att dess svaga ljus syns bredvid dig i spegeln. Ljuset får inte vara bländande (annars drar pupillen ihop sig). Vänta någon minut. Utgå från smalaste pappersremsan. Pappersremsorna (eller borrarna) ska hållas så nära ögat som möjligt. Blunda med andra ögat. 2mm pappersremsan bör inte täcka för hela din pupill och röda ljuset ska synas. Ta nästa bredare remsa. När pappersremsan täcker för ljuset helt och hållet (du ser ingenting) är pappersremsans diameter lika bred eller aningen bredare än din pupilldiameter.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Hans Bengtsson »

Tack och lov (för mig!) så består inte den stora skillnaden i gränsmagnitud mellan stad och landsbygd när man använder teleskop jämfört med blotta ögat. Om man för blotta ögat kan se 6.0 utanför det göteborgska ljuset så kan jag se ungefär 4.0 från min balkong. En rimlig bedömning är att jag då på landet skulle se 14.5 med 8-tummaren och 14.0 från balkongen.

Skillnaden mellan landsbygd och stad blir mindre med ökad förstoring: den är störst för blotta ögat, blir mindre med fältkikare, ännu mindre med teleskop med låg förstoring - och med teleskop med hög förstoring har skillnaden på två magnituder förvandlats till några tiondelar. När jag rent konkret gjorde sådana tester hamnade jag på 0.2 eller 0.3 magnituder, en och samma kväll. Jag bortser nu från extremt mörka ställen som Anderna och liknande, där har jag ingen erfarenhet. Jag utgår förstås också från att man i staden inte har några lampor på nära håll som lyser in i instrumentet.

Från min balkong har förresten himlens allmänna upplysning blivit klart värre under senare år, men i gengäld har dom släckt en enormt stark strålkastare på en idrottsplats i närheten. Bättre nu än förr, trots allt.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Katarina H »

Angående utgångspupill: alternativt, om du kan få tillgång till ett par videofrenzelglasögon. Används på öronnäsahalskliniker för att undersöka yrseltillstånd.
video-frenzel.jpg
video-frenzel.jpg (19.93 KiB) Viewed 16010 times
(Det är inte jag på bilden)

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Katarina,

Det är nåt sånt jag skulle vilja testa i fast optikern jag ringde till skrattade åt mig ( tack för tipset, fast jag är ju inte i yrsel, men får väl ordna.., för det här med borrar osv ;-) känns lite difust. Ser dom säljer test på papper med hål i som det kom in på. ( ska ringa Astronet och kolla om de har hemma.
Men det var lite av de tips jag fick från US också, och dessa tester om man gör 'rätt' ska de fungerar bra.
Intressant om man får veta detta mått.
Verkar som flera här är inne på hög förstoring vs objekt typ givetvis, så det är lite tvärtom vad jag hört från div olika dobsonfolk i USA där dom verkar besatta av lowpower med bred vy.
De har inte sagt det är ointressant med hög förstoring, men att det verkar lite udda att gå högt på de flesta Deep-sky objekt.
Varav jag köpte 13 mm ( medium Power ) till min focal 4.0 spegel.
Den blir nog användbar, och det tyckte Don var mitt bästa val, samt att se om Ethosen passar mig.
Det blir ingen LaPalma resan för mig nu i vår ( för mycket på firman ) men väl i Oregon i sommar ska Mel fixa så jag ska få se på Dobson speglar i alla de grenarna, tillverkare, storlekar, olika okular osv.
Vi ska snacka Deep space sa han i 5 dagar ;-)
Mel kan ev göra en konisk lättvikts spegel åt mig om jag vill, ( han gör bara speglar till sig själv, eftersom de tar sån tid, men skulle göra ett undantag ) Så 20" och focal 3.0 fixad till's den är 110% redo. Men det skulle ta 2 år.
Chassiet blir 1.2 meter bara, och med kolfiber lyfter man det med hand med spegeln i, skapligt.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Hans Bengtsson »

Det allra viktigaste att tänka på när det gäller förstoring är att man för de flesta ändamål, inte minst deep sky, behöver okular som ger låg, medelhög och hög förstoring (undantag kan sägas vara planeter, där man väl egentligen bara behöver hög förstoring). Om du enbart har ett okular som ger låg förstoring kommer du bara att kunna utnyttja en bråkdel av teleskopets verkliga kapacitet. Det finns en oherrans massa deep-sky-objekt som du inte alls kan se med låg förstoring men däremot med hög. Detta kan vara värt att påpeka eftersom jag förstått att nya observatörer ibland tror att låg förstoring är allt man behöver för deep sky, alla som verkligen praktiskt sysslat med detta vet att så inte är fallet.

Jag skulle känna mig mycket tveksam till f/3 på ett Newton-teleskop. Även om du korrigerar för koma, så blir ljuskonen i ett sådant instrument otroligt elak, det borde bli hur svårt som helst att kollimera och fokusera.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Hans,

Givetvis måste man ju ha högre förstoring, och de flesta har ju 3 steg på okularen verkar det som med Barlow så det blir 6 steg.
Jag testar nu bara 13 mm och låter 21'an bero, pga era rön här nu. Låter i så fall tvärtom ( jag skulle ta 8'an nu ) att jag här trotts sämre väder här än i södra USA att jag ska ha högre förstoring här. Men mina egna observeringar sedan låter väl detta visa sig.
Jag lyssnar ödmjukt bara, men inser de många olika sätt att se saker på.
Don bor i LA och han åker upp lite högre och där är det mycket bra sa han ( även i LA och Mt.Wilson/Palomar har trotts närhet till LA extremt bra seeing, så det är 350 eller mer mest varje gång, dock utanför LA.
Det måste ju anses som high Power.

Jo jag har hört att det bästa är väl att ha focal 5-6 eller mera och det finns inga fördelar med kortare focal, men det verkar ju ha gått till 4.5, sedan 4 och nu gör dom flesta dessa i 3.5, 3.2, 3.0 eller som Lockwood har många fina speglar ute på 2.7-2.8.

Många vill ju ha mellanspeglarna som inte är totala bjässar alltså mellan 20" till 32" men nära slippa stegar.
Kennedy utanför Los Angeles är ju också känd för mitten 3 på stora speglar med extremt bra vision.
Då går det inte med f/6.
Så branschen har väl fått tänka om antar jag.
De var innan mycket problem, men nu tror jag dom lärt sig.
Man har ju sett bilder på de här monstren med stegar ;-)
Som här sa Mike L till mig förra veckan.
"1/8 P-V at f/3 is what I do frequently"

Så jag tror det har hänt lite nya ide'er ang detta.

M.B's egen är på focal 2.6 och det verkar fungera mycket bra.

De verkar gilla Jim Fly's cateye kolliminerings verktyg, utan laser till detta.
Jag hade en Glatter laser i ordern från Don, men sa ifrån den så det blir en black cat nu istället.
Han sa då att han säljer Glatters men anväder själv Jim's.
Men Glatters laser verkar många ha. Hotech verkar inte vara nåt vidare har jag hört från flera.
Mel kör laser och sedan star test. Lockwood kör startest också.
Jag ska få allt det här på demo nu i sommar, ska bli ytterst intressant.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Jag har pratat endel med Lockwood om en quartz 18", 457 mm 31 mm tjock focal 3.8 och 10 kg spegel.
Den har sigatta/andra spegel mått på 1,4 meter.
Så bra sitt-obeservations mått vs fokalen.
Idag är priset på en sån nära 100 tusen svenska med en 4" quarts andra spegel dito.
Billigt jämfört med en del andra alternativ faktiskt.
Men de flesta tjockare pyrex ligger på mindre än halva det priset.
Men företaget har bra renome för visual use.
Denna med zero expansive material ska ge enl Mike en halvtimme, max en timme innan full performance.
Vs tjocklek, material. Vad jag hört kan de annars ta lång tid, speciellt på 40-50 mm speglarna.
Se artikel i Amature Astronomy bla.
Har tittat på många olika alternativ.
Men det verkar som solidspeglarna gäller än, fast tunnare och något snabbare.
Men först ska jag se vad min Svenska 18" kommer att ge först.
Men plattglas på 23 mm blir en utmaning, med Ronchin jag såg åtminstonde halva spegeln var mycket bra.
Lockwod har över ett års leveranstid.
Men 'a life time scope', spelar det ju ingen roll.
LaPalma är målet.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Har nån erfarenheter av nebula filter ?
Beställde idag av Don på Eyepiece etc ett Lumicon UHC 2" filter.
Ska tydligen vara bland det bättre på marknaden.

Jag har också nyligen avgjort 'spegel-ödet' efter otalig reaseach en quartz 18" focal 3.8 med en 4" quartz sekundär från Lockwood. Inga värden med dessa speglar men ska vara det bästa det går att få för observationer.
Zambuto eller Kennedy eller Lockwood. Den här har nära det dubbla priset mot en ex Zambuto.

Lätt och kort kyltid och ska vara extremt bra från många 'tyckare', om man har råd.

Vi får se om man orkar med nåt större senare. Det blir riktiga kanoner dom där och jag har insett att det blir stationärt, 18" fungerar med portabelt. Men ju större, ju mera ljus in, men vi får se.
Har varit extremt nära cellularer, men känner det inte finns erafarenheter där, utan dessa görs för fotografering, och det är inget jag kommer att pyssla med.
Bara ren star-hop, Deep-sky.
Ganska lång leveranstid men det gör inget.
Både till den och den till den Svenska spegeln har jag beställt från Astrosystems deras sekundär hållare och 'wanes'
Spegeln till den Svenska blir en pyrex 3.5" med wave 1/20.
Jag har tittat på limning, clips och egengjort men allt tyder på det är deras system som gäller.

Gillar jag Ethos okularen ska jag beställa så jag har 4 st för området - low, medium och 2 st i high power, men jag har också Televue powermate ( x 2 ) så det blir ett bra register. Paracorr 2 till detta.
Vi får se om jag hinner klart innan Oregon Star Party med den Svenska, men jag tror det blir höst innan det blir klart, men projektet fortskrider.
Det blev en höst, vinter och vår med många frågor att hitta svar på ;-)
-Å än är det inte klart !
Och hur lär man sig om Jim's cateye kolliminator kittet, ..antar man får mecka själv !
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Init4theimaging »

Håkan N wrote:Och hur lär man sig om Jim's cateye kolliminator kittet, ..antar man får mecka själv !
http://www.catseyecollimation.com/cegal ... l#xlkvideo

Brukar ingå utförliga instruktioner på papper oxo...

Mvh,
Daniel
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Daniel, !

Jo allt är enkelt när man kan en sak ;-)
Instruktioner, jo min Okuna CNC har dokumentation, ca 1 meter hög med pärmar, men det jag lärt mig om CNC maskiner genom 30 år utom nån pärm, så jobbar jag ofta. Jag vill gå till botten och lära mig hur och och varför.
Jag gör ett eget arborrverk och har instruktioner dito, men jag måste lära kunderna genom mail och telefon och uppmanar till att känna på grejjerna.
Jag har sett filmen från Jim.
Har du ett sånt kit ?
Jim svarar inte på några som helst frågor. ( antar han orkar inte med mer dumstrutar;-)
Jag hör att det ska vara lite krångligt.
Shane på Dream sa till mig att det enda raka är att köpa kitten från honom och börja på ruta ett.
Mixtra så man totalt förstått saken.
Vad jag hört från flera är det här relativt nya tankegångar.
För inte alls många år sedan fanns inget på marknaden och ytterst få visste nåt om detta.
Don sa till mig, lyssna med Carlin, han var en bland de fösta som började fundera hur speglarna kunde koliminera ihop.
Antar att det löser sig.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Init4theimaging »

Hej Håkan.

Jag kollimerar med TS Concenter 2"/laser/infinity xlk.

Jim har väl lagt upp all relevant info och vettiga länkar på sin tyvärr lite röriga hemsida.
Om någon frågar om saker som redan redogjorts för eller saker som inte har betydelse för produktens prestanda vid själva brukandet, förstår jag att han inte -känner för/har tid- att svara. De gubbar som säljer teleskop i prisklassen hundratusen+ har betydligt mer att vinna på att vara trevliga och tillmötesgående och knyta band med potentiella framtida kunder.

Att bara strunta i befintlig dokumentation förstår jag inte vitsen med. Som att försöka springa innan man lärt sig gå...

Att hålla reda på alla reflektionerna i en xl/xlk kan bli en liten mardröm om man måste släppa blicken var gång man ska göra en liten justering av primären.
Att kunna kollimera primären från framsidan är något som kan underlätta rejält när du använder cheshire/autocollimator.
Bara något att tänka på när du bygger själv.
Har du orangutangarmar går det kanske bra ändå ;)


Mvh,
Daniel
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Daniel !

Så du menar att kollimera själv med Jims kit blir svårt ( om man inte kommer åt justerskruvarna framifrån )
Betyder det då att man helst bör vara 2 st ?
Jag ska titta på lösningen i så fall om man inte kan göra så.
Instruktioner är alltid bra, sedan måste ändå på ett eller annars sätt få bredden i vad man håller på med.
Ang springa innan man kan gå ;-))
Så gjorde jag med min dragracing, ok, 30 år senare...
Idag vet jag det mesta hur den slipstenen ska dras. Men det gjorde sig inte självt, och inga instruktioner hade hjälp misstagen. Det jag brukar göra är snacka med folk, som typ här i dobtråden, och man kan få bra råd.
Bra med stjärnorna och obset, här är det betydligt mildare än racingen när man väl har grejjerna.
Men det tog en del tid för mig att känna av vad jag skulle ha.
Men sånt är nog så viktigt och låta saker smälta in, sova på.
Ska söka lite på det kit du angav.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Init4theimaging »

Håkan N wrote:Så du menar att kollimera själv med Jims kit blir svårt ( om man inte kommer åt justerskruvarna framifrån )Betyder det då att man helst bör vara 2 st ?
Ju större instrument desto större risk att armarna inte räcker till. Om man inte kan nå kollimeringsvreden på primärcellen medan man tittar i auto-kollimatorn blir det genast lite svårare.
Har man någon som kan hjälpa till och ratta är det inget problem.

Har sett någon dob på nätet som kollimerades framifrån. Typisk amerikansk dob (dock inte någon mastodont) av truss-typ med fyrkantig trälåda runt primärcellen. Skulle gissa att det nog inte är så ovanligt, men jag har inte luskat vidare i ämnet, då jag har lite svårt att se att det skulle kunna funka på en vanlig tub.
Håkan N wrote:Ska söka lite på det kit du angav.
Inget egentligt "kit" bara lite prylar som jag tycker kompletterar varandra.

Mvh,
Daniel
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Daniel,

Det ska nog gå att få justerskruvarna framifrån på nåt sätt, men normalt är dom ju på baksidan.
Mitt mått från okularet till spegeln är ca 1.4 meter.
Jag kommer inte ha nån tub utan det blir 2 celler med 8 stag i varje cell.
Demonterabart och mycket styvt samt lätt. Iden är portabelet vs flyg för spegeln i kabin varav jag vill ha det kring 10 kg, samt sittande observationsställning. 18" är ju också relativt stort ljusinsläpp.
Min Svenska spegel/teleskop med Astrosystem sekundär blir inte speciellt dyrt, och bra lärdom men en Lockwood 18" i kolfiberchassie blir med Ethos grejjerna är ingen direkt billig pjäs.
Se nedan vad jag beställer från Jim med inrådan från Don.
2" DELUXE "CASED" 3-TOOL SET KITS from the menu on the left side of the page.
Then on the right choose "Deluxe Triplepack Pro XLSKP for f/3.0-f/5.0"
Then, Under "w/32" Max Template", on the pull-down menu choose "White Hotspot 1/4" " and click "Add to Cart" underneath that. Complete kit includes case, 3 tools, centermarkers, template, instructions and Vic Menard's book on Collimation.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Ang Jim's cateye kolliminerings kit.

Vad är skillnaden mellan 2 pupil XLK och 1 pupil XL ?
Jag fick reda på från Jim att det är 12 veckors leveranstid, men eftersom Bartel inte gillar kittet fick jag köpa hans 1 pupil för under 100 USD, mot nära 500 med frakt hit på XLK kittet.

Return to “Allmänt”