Komet 15P/Finlay i utbrott

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Komet 15P/Finlay i utbrott

Post by Timaoes »

Komet 15P/Finaly har enligt uppgift fått ett utbrott. Kometen har ökat från +11 till +8.7 på kort tid. Just nu passerar den igenom Stenbocken och kommer att återfinnas nära Mars de närmaste dagarna, vilket betyder att hugade måste ge sig ut precis efter solnedgången. Mer information här:

http://earthsky.org/space/comet-finlay- ... ign=buffer

/Johan
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Komet 15P/Finlay i utbrott

Post by Katarina H »

Jag var ute och ca 1730 (lokal tid dvs 1530 UT) letade jag efter M72 & M73 i trakten av Stenbocken. Såg något ljusstarkt där och tittade på det i några minuter. Sitter nu efteråt och letar efter vad det kan vara och ser denna tråd. Det var INTE Saturnusnebulosan jag såg. Det såg inte ut som ett moln men skulle kanske ändå kunna vara det. I Bengtssons tråd (aktuella kometer) finns ingen komet i närheten av där jag såg den. Det var ljusstarkt. Objektet var ju rätt utspritt och nära horisont så jag har svårt att säga hur starkt det var men det såg ju gott och väl ut ungefär som Andromedagalaxen i styrka. Jag hade 8-tummaren ute.
bananen.jpg
bananen.jpg (76.95 KiB) Viewed 3043 times
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Komet 15P/Finlay i utbrott

Post by Timaoes »

Svårt att säga något bestämt. Kometen var när du obsade ganska mitt i Stenbocks-triangeln, en dryg grad snett ner till höger om Mars. Men den är alltså ganska ljusstark och bör vara enkel med din 8"are. Gör ett nytt försök i morgon. I en kikare, eller i sökaren, ska du ha Mars och kometen i samma synfält.

/Johan
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Komet 15P/Finlay i utbrott

Post by Katarina H »

Pinsamt dementiiinlägg. Nu vet jag att jag måste sett ett moln i förrgår och inget annat. Ig¨r pissregnade det ju. Men idag skingrade sig molnen. Hade legat i hela eftermiddagen med alignment av sökar och kollimering på teleskopen. Ställde ut teleskopen vid halvfem och sedan ut vid fem och kollade. Plötsligt såg jag mars precis över grannens hustak (ca 1715). Scannade och scannade med 8'' men såg inget kometlikt någonstans. Himlen var fortfarande lätt ljus. Mars gick sakta ned mot hustaket. Klättrade upp på en stol och stod där och vinglade med handkikaren 11x56 och bestämde mig för att rita det jag såg. Kollade sedan (SEDAN, inte före - SNACKA ORUTIN!) vart kometen skulle varit. Nåväl, man lär sig alltid något...........
ingenkomet2.jpg
ingenkomet2.jpg (58.28 KiB) Viewed 2974 times
I verkligheten var triangeln i skissen diskret vriden några grader moturs, som i kartan.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Komet 15P/Finlay i utbrott

Post by Timaoes »

På grund av en riktigt seg förkylning har jag inte kunnat ge mig ut själv för att kolla, så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig. Kometer är luriga. Även om de är ljusa så kan koman vara så stor att ljuset smetas ut så mycket att man inte ser något ändå. Möjligen är detta fallet med 15P, men det vet jag inte. Sen är det bra att, och som du skriver, kolla efter i planetarieprogrammen innan man ger sig ut. Det är lätt att lura sig på vinklar och avstånd. Rita gärna in kometen exakt på din stjärnkarta så du har den som stöd när du är ute. Hoppas du får en ny chans i morgon.

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Komet 15P/Finlay i utbrott

Post by Timaoes »

Gjorde precis ett snabbt försök på 15P med 7x50, men utan framgång. (Egentligen borde jag släpa ut teleskopet, men en illvillig förkylning sätter käppar i hjulet.) Det behövs alltså lite mer apertur, eller något mörkare himmel för att få syn på den. Någon som har sett den ännu?

/Johan
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Komet 15P/Finlay i utbrott

Post by Katarina H »

Jag tog ut teleskopet redan 1530 (en timme för tidigt..hade övertaggad räknat fel på klockan). Molntäcket sprack upp något. Satte mig vid 1650 vid okularet. Kl 17:03 blev Mars synlig. Följde den sedan till ca 17:30 med 8'':aren, ca 1/3 av tiden var det moln i vägen. Jag visste idag precis var kometen skulle vara men det gick inte att se den. Enligt Bengtsson-listan skulle den vara ca 11 i styrka, inga 8 som nämnts härom dagen på annan sajt. Lärorikt men lite trist att den inte gick att se.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Komet 15P/Finlay i utbrott

Post by Timaoes »

Katarina! Kometer är alltid luriga och man vet aldrig riktigt hur de utveclar sig. 15P fick ett utbrott för ett par dagar sedan, men nu verkar den ha återvänt till mer normala magnituder. Senaste rapporterade obsen på www.cobs.si ger 9.9. Siffrorna Hans ger är teoretiskt härledda magnituder. De stämmer ofta hyfsat, men inte alltid.

Vi får ge oss till tåls någon vecka, se seglar Lovejoy upp under Orions fötter. Mag 6 just nu och förväntas öka ytterliga en eller kanske två magnituder innan den falnar bort.

Johan

Return to “Allmänt”