Att observera meteorer

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Att observera meteorer

Post by Katarina H »

Hej!

Är fascinerad av att observera utan hjälpmedel. Orkar väl (som vanligt) inte vara uppe en hel natt men ikväll ökar ju chanserna - om det bara kunde bli stjärnklart. Hur vanligt är det med meteorer egentligen? I tisdags (141209) kl 1825 ca (lokal tid) när jag satte mig och tittade på himlen från en bänk så hann jag bara sitta i någon minut så kom något flygande och brann upp bara några hundra meter (max, kanske under hundra) ovanför mig i riktning nordväst. Den om bakomifrån mig så såg inte hela dess färd. Jag antar att det var en meteor. Jag antar att det inte var rymdskrot eller ngn skruv från något flygplan?? Jag hittar lite siffror om hur många det kommer i timmen vid maximum i ngn skur typ Gemeniderna. Men om vi inte är inne i någon skur, hur vanligt är det då?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Att observera meteorer

Post by Rommen »

Just ikväll och imorgon är det typ uppåt 150 stjärnfall per timme. Det är geminiderna ikväll.
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Att observera meteorer

Post by Hans Bengtsson »

Geminiderna påbörjade sin aktivitet för ungefär en vecka sedan, och åtminstone under de senaste 3-4 dygnen har flertalet meteorer man kunnat se varit just geminider. Därför är det troligt att den meteor du såg i tisdags var en geminid, om du inte vet att den hade en annan riktning på himlen förstås.

Man brukar räkna med att antalet sporadiska meteorer, dvs sådana som saknar känd svärmtillhörighet, är ca 4 per timme. Men det förutsätter att man har gnistrande klar himmel med gränsmagnitud 6.5. Om man har gränsmagnitud 4 eller 5 så kan man få vänta i flera timmar på någon sporadisk meteor.

För att veta höjden till en meteor måste den observeras från minst två platser så att man kan triangulera. Om det var en meteor och ingen fyrverkeripjäs eller annat jordiskt som du såg i tisdags, ja då handlade det inte om 50-100 meter utan om 50-100 kilometer.

Det gäller att vara medveten om att det ofta angivna max-värdet 120 för Geminiderna är ZHR, dvs värdet när förutsättningarna är i stort sett ideala med gränsmagnitud 6.5 (vilket vi sällan har) och med radianten i zenit (vilket vi definitivt inte har). Att vi i realiteten skulle se 2 geminider per minut är inte alls att räkna med. För att få ZHR korrigerar man för alla begränsande faktorer. Speciellt ska påpekas vikten av korrekt angivelse av gränsmagnitud.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Att observera meteorer

Post by Katarina H »

Tack så jättemycket för svar med hög info-densitet!!! Tror nästan det kan ha varit ngt annat jag såg då med tanke på höjden. Då vet jag bättre nu!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

Post by Olle E »

Hej på er alla!
Jag såg ett ca 30 st igårkväll när jag va ute med hunden, gick och glodde rakt upp nästan hela tiden så de va tur att hunden hittade vägen! Ibland såg jag inte en enda på kanske 5min men sen så helt plötsligt så kunde de komma 5-6st på en minut så de va nice! Dom flesta svaga men ett par lite starkare

Return to “Allmänt”