Vad man vill

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Vad man vill

Post by Hans Bengtsson »

Ett ämne som jag tycker är underrepresenterat på Astroforum är vad-man-vill-göra-ämnet. Det vill säga: vilka planer har man observationsmässigt? Det är självklart att ingen skaffar eventuellt avancerad och dyr utrustning utan att ha tankar om (och kanske detaljerade planer för) vad man vill göra med den. Så berätta gärna! Planerna kan ju vara precis vilka som helst, den ena är inte bättre eller sämre än den andra, men som forumdeltagare blir man nyfiken och vill gärna få åtminstone en ledtråd.

Själv har jag inga mer överraskande ambitioner än att fortsätta stjärnhoppa till variabler i hyggligt tempo från balkongen med 20 cm Newton.

M v h
Hans Bengtsson
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vad man vill

Post by Corpze »

För mig som snart har igång mitt obs så vill jag kunna bidra till att upptäcka novor, visst lockar pretty pictures, och de kommer jag att ta, men känslan av att faktiskt stå där med data som faktiskt kan användas till något vetenskapligt kittlar lite.

Jag vill även få igång meteorkameran så den rullar 24/7.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vad man vill

Post by stoffe »

Själv har jag som plan att ta fina bilder på deep sky objekt och att kunna fota planeterna i solsystemet. För mig är den tekniska utmaningen att kunna göra det egentligen tillräcklig, men även jag har en vetenskaplig plan. Det är främst astroidockultationer och eventuellt exoplanettransitar och liknande kortare vetenskapliga projekt, helst att hela projektet går att genomföra under en kväll eller natt till att börja med. En och annan supernova mätning har jag som plan att göra men variabler känner jag för min egen del att det är en ganska så stor instegströskel till även om jag varit och nosat i området ett flertal gånger.

Jag tycker även om att visuellt upptäcka för mig själv hur objekten ser ut som jag observerar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Vad man vill

Post by Rommen »

Har precis börjat DSO som komplement till mitt astroscape-fotograferande. Kommer använda en brännvidd på 280mm på EOS M, dvs FoV på 3,05 . resp 5,48 grader på allt jag kan komma åt med den brännvidden.
Långtidsprojektet blir att använda 50mm (16,95; 30,03 grader FoV) och göra en stor panorama över natthimmeln på stackade bilder med en moddad kamera och LPS-filter.
Annars som vanligt kommer jag jaga bra ställen för Astroscape-bilder.

/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Vad man vill

Post by mikaelanderlund »

Ja som Hans skriver är detta med att ”vad vill jag göra” med sin hobby svårt och diskussionen om detta underrepresenterat på alla forum. Många drömmer nog om att bidra till vetenskapen på något sätt och helst vill man ”upptäcka” något nytt. Här menar jag att all form av observation med sin dokumentation är vetenskap. Dokumenterandet av observationen är viktigt och att man försöker göra sina observationer tillgängliga på något sätt. Dokumentationen kan vara ett fotografi, skiss eller en observationsrapport. Sen kan man alltid diskutera definitionen av ”vetenskap” till det oändliga och här tror jag det är svårt att få ett entydigt svar. Likaså vad är en ”upptäck”? En fet bolid eller en väsande meteor är kanske inte lika het upptäckt som en avlägsen supenova av någon förutbestämd anledning. Det beror också på vad data och information från observationerna ska användas till.

Upplevelsen och lärandet tror jag också är en viktig del i hobbyn. För mig är själva upplevelsen av en mörk stjärnhimmel på ett öppet fält eller i en skog viktig. Likaså kunskapen om objekten jag observerar. ”Upplösningen” ökar hela tiden ju mer jag lär mig om stjärnorna. Den kaotiska 2-dimentionella himlen blir mer och mer strukturerad och 4-dimentionell ju mer jag lär mig om den och ju fler observationer jag gör.

Så när jag köpte mitt senaste teleskop för 6-år sedan var syftet att lätt kunna transportera det till mörka platser i naturen samt att visuellt kunna se avlägsna objekt. Jag hade också ambitionen att dokumentera mer av det jag såg, med observations-noteringar, skisser och kanske ett och annat CCD-foto. Problemet är att det är svårt att hinna med allt man vill samtidigt som man ska vara familjeförsörjare mm. Det är också svårt att bestämma sig för vad man ska observera och till vilken nivå. :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad man vill

Post by Hans Bengtsson »

Redan en massa spännande och bra respons!

En sak som nämndes var önskemålet om att även visuellt få se de objekt som fotograferas. Detta är intressant. Som visuell observatör (jag fotograferar inte) får jag ju hela tiden visuella intryck, och om jag vill se bilder kan jag titta på andras. Men det omvända? Om jag hade varit astrofotograf men inte verksam visuellt? Då hade jag missat den ena av de två aspekterna? Eller tar ni en visuell titt på t.ex. ett deep-sky-objekt i samband med fotograferandet?

Ibland tycker jag mig ha märkt en tendens att personer som sysslar med astronomi både visuellt och fotografiskt använder en mera tillbakahållen färgskala i bilderna, ibland svartvitt, kanske för att mera efterlikna visuellt utseende. Kanske är det så?

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad man vill

Post by AstroFriend »

Just nu gäller det att bygga vidare på observatoriet, motorfokuseran och trimma in optiken osv. Ja det är väl en oändligt lång lista. Den dag då det blir klart, vad skall man då observera som efterfrågades?

Till en början är det väl mest kul med vackra bilder som inte går att uppfylla så bra idag med den balkongastronomi som utövas.

Men sedan något mer:
Dynamiska saker som händer på stjärnhimlen, variabler, astroider, kometer, novor osv. Någon gång långt i framtiden kanske någon sorts automatisk övervakning av intressanta objekt.

På den tiden jag läste på universitetet, det var 1990-talet kompletterade jag fysiken/matematiken med allt inom astrofysik och även sådant som inte ingick i astronomi då, till ex. biofysik och evolutionslära för att få något liknande som astrobiologi man kan studera idag. Söka efter planeter runt andra stjärnor och få fram spektra för atmosfäranalys vore ju ett otroligt spännande område, men kräver ju en del instrumentmässigt som blir svårt att uppfylla. Det blir mest att läsa och sätta sig in forskningen och följa med det som händer.

Utveckla rutiner / funktioner för imageprocessing vore något att ta upp igen också, men för det måste programmeringskunskaperna uppdateras för de senaste 20 årens utveckling.

Jag gillar ju att dela med mig av insamlade kunskaper, till ex. på detta trevliga forum.
Utveckla detta till föredrag och kurser (har hållit en del tidigare). Området skulle då vara matematik, fysik och teknik med astronomiinriktning. Jag har diskuterat tidigare med ABF men inte blivit något resultat, området är väl smalt. Borde ta upp det med astronomiklubbar, dock behöver det vara lite ekonomi i det om man skall kunna lägga ned all den tid som behövs.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Vad man vill

Post by ragge »

Som Mikael skriver så är upplevelsen i fält en stor del av behållningen.
Visuella studier blir det (ännu) inte mycket av för min del, jag satsar på bildmaterialet.
Att se på andras bilder (tex från Hubble) är inget alternativ, det är först när man själv har passerat alla hinder och lyckats göra en bild man är nöjd med som tillfredsställelsen kommer. Svårt att beskriva, men det är som att alltsammans blir mera "verkligt", konkret och sant när man själv har gjort bilden. Som att göra en resa jämfört med att läsa en reseskildring. Om det hade gått att studera visuellt med samma bildresultat, då hade jag nog gjort det, men kameran är ju ett nödvändigt verktyg för att samla det svaga ljuset så att det duger till en bildupplevelse.
"Learning by doing" är också en drivkraft, man lär känna himlen på det här viset och blir nyfiken på nya grejor.
/Ragnar
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad man vill

Post by Bengt »

Inte helt lätt svara på.
Efter haft endast ccd foto för näthinnan under 10 år har jag hittat tillbaka till det visuella. Blir också allt bättre på hitta välbekanta objekt igen utan intelliscope datorn.
Just nu försöker jag hitta ett system för att kunna beta av så effektivt som jag kan,olika listor.Ccd foto är väl inte helt lagt på hyllan men just nu ger det visuella mig mer som,avkoppling efter en arbetsdag där man stirrat på dataskärmar hela dagen.Har just nu därför lite svårt motivera mig att offra en hel kväll på endast ett objekt genom att bara titta på en dataskärm.Men det kommer nog tillbaka .
Köpte boken 1oo1 celestial Wonders to see before you die. Känns rätt lagom lista börja beta av.Många bilder har jag fotograferat och det är väldigt skoj titta med nya ögon visuellt . Framförallt o3 på vissa nebulosor har gett en hel del oförglömliga kvällar. Med mitt nya 26 mm nagler bör jag även kunna beta av en del av de fina större hoparna med 12" aren som ligger på 1001 listan. Eftersom jag aldrig sysslat med skissa av,objekt så är det en gren jag ska försöka nosa lite på under denna säsongen.
Lite små planer på att ordna lite visningar för skolelever finns också. Det är väldig kul bara se minen på en yngre elev som spanar in en planet för första gången i ett teleskop.Eller hur?
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Vad man vill

Post by Timaoes »

Intressant diskussion! Och för min del inte alldeles lätt att bidra till. Det som ligger mig varmast om hjärtat är visuella DSO-observationer, alltid ledsagade av astroskisser. Här börjar jag emellertid så smått slå i glastaket. Varefter jag betat av objekt på mina listor blir de som är kvar bara svårare och svårare. En säsong till och sedan måste jag resa till bättre himlar för att ha en chans på resten. En lösning är, som jag skrev om i en annan tråd, att börja om, dvs att göra mer ambitiösa skisser av objekt jag tidigare har hastat förbi (eller obsat med ett mindre teleskop). Jag känner dock att ytterligare något sorts sammanhållet projekt skulle vara bra för att hålla engagemanget uppe. Just nu vet jag inte riktigt vad detta skulle kunna vara.

Som ett komplement till DSO:andet och för att utmana teckningsfärdigheterna har jag under det senaste halvåret också observerat månen. Lunar 100 är redan mer än halvvägs, och snart är bara de svåraste och librationsberoende objekten kvar. Ytterligare ett glastak. Här finns emellertid ändlösa möjligheter vad gäller att förfina tekniken. Att skissa komplexa månformationer är svårt, minst sagt. Hur långt jag orkar driva detta återstår att se.

Sen finns ju alltid möjligheten att börja göra fler vetenskapligt relevanta observationer, men detta ligger inte riktigt för mig. Vet inte varför, men kanske är det att för mig är forskning arbete och amatörastronomi fritid, dvs inte vetenskap.

/Johan
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Vad man vill

Post by Cassini »

För mig handlar det numera enbart om att få njuta av stjärnhimlen. Jag går ut en timme och låter teleskopen och kikarna svepa lite hur som helst över himlen. Ibland har jag förberett en lista med några objekt, då ofta något som jag läst om. Jag för i princip aldrig anteckningar. Haft ambitionen att både fotografera och börja med variabler men nä, det funkar inte riktigt med mitt livsschema. Jag är nöjd att bara få njuta av stjärnhimlen en riktigt mörk kväll. Det ger mig energi och upplevelsen sitter i tills nästa gång det är dags.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vad man vill

Post by Katarina H »

Intressant diskussion. Såg tråden först nu. För egen del att vända blicken utåt och bortåt. Inse vår minimala utbredning i tid och rum. Tanken på avstånden på det jag tittar på lockar. Svindlande att inse att ljuset som når ens öga har färdats i miljoner år. Astronomi är en slags urvetenskap och jag tycker det är väl så intressant att läsa om vad man vet. Då blir vistelsen ute mer givande. "Fåtöljastronomi" kan också inbegripa att läsa kartor och planera ett pass. Just nu vill jag lära mig geografin bättre, både själva stjärnhimlen okulärt men att också ha en 3-dimensinell bild klart för sig vad som är nära och vad som ligger långt bort av det som går att se. Just nu: Kanske ta några fler M-objekt. Sedan kanske jag gör om dem, de är en fin samling diamanter. Intressant att M-objektens galaxer ligger rätt så samlade i relation till vintergatans plan. Man lär sig så mycket saker indirekt genom att studera M-listan. Jag tror också att jag vill lära mig konstellationer bättre - från en solstol :D Bidra till vetenskap, eller fota, är ingen drivkraft för det gör andra så mycket bättre, men tar med glädje del av det som görs av andra på den fronten. Det finns så mycket man kan observera och det dyker ofta upp något oväntat, det är aldrig statiskt.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Allmänt”