CG-kometen är dubbel (nja ...)

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Frost »

tror det är båda, den behöver göra små korrigeringar i sin bana för att inte slungas iväg, gravitationen är nästan obefintlig, dom säger att bränslet kommer att ta slut så ifrån det antar jag att dom använder raketerna men bara väldigt små burns
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Hans Bengtsson »

Philaes borr har aktiverats och är 25 cm ute, men man vet ännu inte om det är tillräckligt för att nå ner till kometytan. Om batterierna räcker, trots landarens olyckliga placering i skuggan av ett klippblock, så kan vi hoppas på att data kan samlas in från den eventuella borrningen.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Peter R »

Hur det än går för Philae så förstår man allt mera vilken fantastisk bedrift och milstolpe detta representerar.
Att landa, studsa en kilometer och ändå stå på rätt köl om än på högkant och börja utförs sitt uppdrag i en miljö med nästan obefintlig gravitation :good:

Jag tittade precis igenom Aftonbladets 13 bilder http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19861005.ab i bildspelet, där den sista bilden visar... Philadelphia :D
Troligen har någon bildredaktör googlat Philae och fått upp den vanliga kommentaren "menade du Philadelphia?" :D

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Hans Bengtsson »

Det var ett ganska roligt litet klavertramp ... annars tycker jag att tidningarna (de jag har sett) har skött och sköter sig riktigt bra, både på nätet och i pappersformat. Artiklarna har varit kompetent skrivna, utan några större missuppfattningar. En positiv överraskning. Sedan kan man kanske tycka att det inte hade skadat med lite live-bevakning av presskonferenser och mera kontinuerlig uppföljning i någon av de vanligare TV-kanalerna.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Hans Bengtsson »

Rosetta tog bilder som visar när Philae landar på kometytan första gången. Andra landningen skedde troligen utanför det bildfält vi ser via länken nedan, men den exakta nuvarande positionen är ännu inte fastställd.

http://blogs.esa.int/rosetta/2014/11/14 ... y-rosetta/

Den mörka fläcken i cirkeln är inte själva Philae men förmodas vara stoft som virvlade upp i samband med landningen.

Philae befinner sig nu i dvala pga batteribrist men den rapporteras ha sänt data fram till dess. Det vore förstås bra om landaren kan återuppväckas senare under färden, det kan inte uteslutas. I detalj vad som händer med en komet när den närmar sig solen är omöjligt att förutse.

Det lär vara så att ESA-teamet redan i förväg var berett på att harpunmetoden nog inte skulle fungera:

http://ing.dk/artikel/esa-skrev-til-dan ... lae-172274

Dessa data var dock okända när Rosetta sköts upp.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Hans Bengtsson »

Bilder som visar landarens väg på kometens yta:

http://blogs.esa.int/rosetta/2014/11/17 ... the-comet/

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by MikkoK »

"Organic molecules" funna på ytan / i "atmosfären".

http://www.dlr.de/dlr/en/desktopdefault ... lery/17219
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Hans Bengtsson »

Preliminära analyser tyder på att kometens yta, där Philae befinner sig nu, är täckt av ett 10-20 cm tjockt lager stoft. Därunder finns hård is eller is blandad med stoft. Borren lyckades ta sig ner bara några millimeter i det hårda materialet.

Det tycks som om de allra flesta av landarens planerade uppgifter kunde genomföras, trots problemen som uppstod. Och möjligheterna att landaren senare, när kometen kommit närmare solen, ska kunna återaktiveras bedöms som ganska goda.

M v h
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by ragge »

Hans Bengtsson wrote:Bilder som visar landarens väg på kometens yta:

http://blogs.esa.int/rosetta/2014/11/17 ... the-comet/

m v h
Hans Bengtsson
När jag "läser" bilden så ser jag först 3 st studsar från vänster till höger (kl 15.14, 15.19 och 15.23).
Sedan en "touchdown point" (2 bilder, före = 15.18 och efter = 15.43) på en slät och fin yta där landaren inte längre står. Man ser bara spåren efter landningsstället i stoftet. Till sist en bild på landaren där den står uppe vid vid klippväggen, kl 15.43.
Hur kan det vara samma klockslag (15.43) på de sista två platserna, och hur skall man tolka det här montaget ? Har den haft mark-kontakt på 5 platser ?

/Ragnar
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Gunnar K »

Jag tolkar förstås dena mosaik på ett helt annat sätt. :-)

Bilderna märkta kl 15:14, 15:19 och 15:23 är INTE bilder från studsar. Dessa tre bilder är från Philae i "luften", flygande lugnt, stadigt och fint strax ovanför kometytan, med gyrostabiliseringen aktiv.

Bilden kl 15:18 är som sagt tagen av den fläck där Philae först landade, men innan detta skedde, och då självfallet utan några landningsspår.

Bilderna tagna (bilden tagen) 15:43 GMT uppges visa att landaren rörde sig "österut".

I texten står att landaren studsade igen kl 17:25 GMT (således inte tiden för den slutliga landningen). Tidpunkten för den slutliga landningen anges till kl 17:32 GMT. På ett annat ställe står "touchdown" kl 15:34 GMT (vad jag förstår var detta första kometytkontakten, men att Philae inte lyckades förankra sig där som det var tänkt). I vilket fall finns inga bilder tagna direkt av studsar eller landningar. Tror att jag läst någonstans att gyrostabiliseringen slogs av vid första landningen, med tänkbar konsekvens att landaren tumlat runt en del.

Editerat stycke: Efter ytterligare grävande (se nedan) bland uppgifterna på ESA:s Rosetta Blog fann jag att de båda bilderna kl 15:43 har samma tidsstämpel (på en tusendels sekund när), så jag behöver editera just detta stycke en aning. Dessa "två" bilder bör därför vara delförstoringar från en enda bild tagen kl 15:43. Vilken är tagen EFTER diverse studsar. Den sägs utvisa att landaren då fortfarande rörde sig (alldeles ovanför kometytan). I så fall skulle ytterligare en bild tagen strax efter kl 15:43 ha visat att landaren var väck därifrån.

ESA säger ju att de inte vet var den är nu (men räknar med att kunna lokalisera den genom att sammanställa bildsekvenser från de två olika kamerorna på Philae som den han sända över, samt från två kameror på Rosetta.

Detta är i alla fall min tolkning av denna bild (som Hans Bengtsson länkade till ovan). :-)


Edit: Efter ytterligare lite grävande bland uppgifterna på länken såg jag alltså att det var exakt samma tidsstämpel på de båda bilderna tagna kl 15:43. Det handlar således om EN bild, där man plockat ut två delförstoringar och lagt in i den stora mosaikbilden från Rosettas OSIRIS-kamera. Tidsstämplarna för dessa båda delförstoringar är desamma på en tusendels sekund när: 2014-11-12 kl 15:43 (min:sek) 51,584 sek.
.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by ragge »

Gunnar K wrote:...Bilderna märkta kl 15:14, 15:19 och 15:23 är INTE bilder från studsar. Dessa tre bilder är från Philae i "luften", flygande lugnt, stadigt och fint strax ovanför kometytan, med gyrostabiliseringen aktiv.
Nu klarnar det lite.. Jag "läste" bilden som att det var "fotavtryck" på flera delbilder, men som du säger - det enda fotavtrycket är på "den vänstra" av 15.43-bilderna. Alltså bara en markkontakt på bilden.
Gunnar K wrote:...Tidsstämpelarna för dessa båda delförstoringar är desamma på en tusendels sekund när: 2014-11-12 kl 15:43 (min:sek) 51,584 sek.
Lite off-topic, hur tar man reda på sådant ? Om jag högerklickar på den lilla tumnageln och kollar properties så ser jag bara created mm = dagens datum och klockslag just nu. Kan vara bra att veta för framtida bruk.

Tack för klargörandet !
Mvh
Ragnar
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Gunnar K »

Hehe, jag funderade också först på hur jag skulle kunna få reda på det. Fick gå tillbaka till Rosetta-bloggen igen för att se hur jag gjorde...

Du behöver inte ens klicka, det räcker att peka med musen. Men du kanske inte känner igen det internationellt standardiserade formatet för datum och tid enligt ISO 8601?

Tidsstämplingen på dessa bilder ser ut så här: 141112T15.43.51.584
Vilket är enligt ISO 8601.

Nästan. När standarden antogs var det inte många som tänkte på Millenium-skiftet. När det började närma sig blev det inte längre "tillåtet" att ange årtal med bara två siffror, utan det ska vara fyra. Basic formatet tillåter att man sparar in på vissa skiljetecken vilket de också har gjort, men helst skulle det ha sett ut så här:
Datum: 2014-11-12
Tid: 15:43:51.584
Här har de således sparat in t.o.m. på den ena punkten i kolonet... Vilket i och för sig är bättre än ifall de hade sparat in på alla punkter överhuvudtaget (vilket fortfarande är "tillåtet" enligt ISO 8601, men inte rekommenderat).
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Gunnar K »

Astronet ligger fortfarande kvar på sommartid!

Det här skriver jag kl 21:47, men kommer sannolikt att bli tidsstämplat kl 22:47.

Edit: Det blev det...
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by ragge »

Alltid kul att lära sig något nytt ! :good:
Mvh
Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CG-kometen är dubbel (nja ...)

Post by Hans Bengtsson »

Nu har Philae vaknat till liv igen:

http://blogs.esa.int/rosetta/2015/06/14 ... bernation/

M v h
Hans Bengtsson