Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by timokarhula »

Alla i DS-amatörastronomin lär känna till Charles Messier och hans katalog över 103 (utökat senare till 110) nebulösa objekt. Det är nog inte många som reflekterar över att William Herschel, på andra sidan engelska kanalen, blev vida överlägsen Messier (med >2400 objekt) bara ett decennium senare eller så. Jag undrar om någon vet om Messier och Herschel kände till varandra (säkert?!) men kommunicerade de om sina observationer? De kanske inte förstod varandra språkmässigt? Jag är säker på att de inte hade Google och inte Twittrade men skickade de Snail-mail sinsemellan?

/Timo K
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by glappkaeft »

Jag är långt ifrån en expert men jag har sett Messiers namn samt hans kataloguppgifter nämnas många gånger i F.W. Hershels (samt Carolins) anteckningar. Det är dock inte alltid korrekta uppgifter, en observation av Messier XX kan mycket väl följas av en specifik kommentar att det inte är mister Messiers objekt nr XX som avses. Dåtidens astronomer var ofta mycket språkkunniga, den Uppsala baserade professorn Duner publicerade t.ex. på svenska, engelska, tyska och franska.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by timokarhula »

Patrik, att William Herschel kände till Messier är välkänt, men det motsatta? Kände Messier till William H? (Charles M torde ha blivit aningen avundssjuk isåfall av William H:s bedrifter, månntro?). De var ju ändå till syvende och sist samtida.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by Hans Bengtsson »

Det finns lite om detta i Johan K:s katalogaria del 5 på popast.nu. Messier skrev brev till WH när denne hade upptäckt Uranus. Och WH lärde sig franska redan som barn, det var ju den tidens "bildade" språk.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by timokarhula »

Katalogdata del 5 på popast.nu? Kan du ge en länk till sidan du syftar på? :S

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by Timaoes »

Här är länken:

http://www.popast.nu/2010/04/katalogari ... bjekt.html

Kolla kommentarerna.

Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by timokarhula »

Tack, Johan. Denna text hade jag tydligen missat / glömt. Man blir impad hur duktiga de var på språk på den tiden. Säkert var franskan den tidens Lingua Franca (språk för kommunikation mellan människor med olika modersmål, därav också namnet).

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by Timaoes »

Jag ska föreläsa om bl.a. Herschel i morgon för mina studenter, och när jag nu friskar upp minnet genom att bläddra i lite olika böcker hittar jag uppgifter om att William Herschel faktiskt träffade Messier. Han besökte Paris 1801 och träffade både Napoleon, Laplace och Messier. Det visade sig också att de haft en del brevkontakt, framförallt efter upptäckten av Uranus, som även Messier observerade. Messier var även väl införstådd med Herschlarnas nebulosaprojekt, och det verkar som att han själv släppte nebulosorna eftersom han visst vad kollegorna på andra sidan kanaler höll på med.

Johan
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by Paul Schlyter »

Timaoes wrote:Messier var även väl införstådd med Herschlarnas nebulosaprojekt, och det verkar som att han själv släppte nebulosorna eftersom han visst vad kollegorna på andra sidan kanaler höll på med.
Messier var i första hand inte intresserad av nebulosor. Han ville upptäcka nya kometer, och han gjorde Messier-katalogen mest för att kunna se om en "dimfläck" på himlen var en redan känd nebulosa så att han snabbt kunde gå vidare i sin kometjakt. När Herschlarna upptäckte så många fler nebulosor var det nog lätt för Messier att släppa sitt eget nebulosaprojekt och använda Herschlarnas kataloger istället (om han hade tillgång till dem).

Och visst är det ironiskt att det är få som idag minns Messiers kometer men nebulosakatalogen gjorde Messier världsberömd.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by Hans Bengtsson »

En viktig orsak till att Messier-katalogen levt kvar i det allmänna astronomiska medvetandet är säkert att den omfattar "lagom många" objekt. Messier-beteckningen blir som ett "namn" som man kan lära sig och minnas, det blir genast mycket besvärligare med kataloger som omfattar tusentals objekt. Annars skulle man ju kunna tycka att Messier-numren borde ha varit överspelade när William Herschel rätt kort tid därefter publicerade sina mycket större kataloger.

M v h
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kommunikation mellan Messier / Herschel?

Post by Timaoes »

Paul: Beklagar den lite olyckliga formuleringen. Vad jag menade var förstås att Messier såg det som onödigt att hålla koll på alla nebulosor som dök upp under kometjakten när herschlarna nu producerade en så mycket mer omfattande katalog.

Hans: En intressant fråga varför Messier-katalogen bet sig fast. Stämmer nog som du säger att storleken gör sitt till. M51 ligger bättre in mun än NGC5194. Sen finns det säkert historiska skäl som har att göra med hur katalogerna populariserades.

Johan

Return to “Allmänt”