WWF Earth Hour lörd 2014-03-29 - Släck allting 20:30-21:30 !

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

WWF Earth Hour lörd 2014-03-29 - Släck allting 20:30-21:30 !

Post by Gunnar K »

(Skrev om detta på Astronomiguiden tidigare)

WWF:s miljömanifestation äger rum i morgon lördag mellan kl 20:30 och 21:30. Då är det meningen att ”alla” ska släcka allting som lyser.

Som astro-intresserade har vi ju dubbelt intresse av detta. Speciellt sådana som ”undertecknad,” som råkar bo mitt i Göteborg, ser ju annars sällan mer än 3-5 stjärnor med blotta ögat här vid klart väder.

Den andra aspekten är att vi kan se att vi får allt fler och längre molnperioder som "riktar in sig" på Skandinavien, och allt mera regn. Det kommer ju hela tiden nya undersökningar och sammanställningar som med allt högre sannolihet tillskriver detta de klimatförändringar som vi själva skapar genom våra allt större utsläpp av koldioxid och annat.

Vi ser ju mycket hellre (åtminstone jag) att de som bestämmer börjar göra något för att minska accelerationen, plana ut och reducera utsläppen redan nu istället för att bara passivt ”vänta och se”. Normal reaktion eftersom det är kostnadsfritt på kort sikt att göra ingenting - oavsett hur mycket det sedan kan komma att kosta på lång sikt.

Förmodar att andra halvtimmen kommer att vara bättre - dels är det lite mörkare då och dels har förmodligen fler kommit ihåg att släcka ...
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: WWF Earth Hour lörd 2014-03-29 - Släck allting 20:30-21:

Post by Gunnar K »

Positivt är ju att det för en gångs skulle verkar bli klart väder över större delen av landet i kväll.
:-)
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: WWF Earth Hour lörd 2014-03-29 - Släck allting 20:30-21:

Post by akjalam2 »

Man glömmer ofta att i debatten om ljusföroreningar så finns det en aktör som vill att vi brassar på med all upptänklig
belysning både här o där och i onödan:

Energibolagen !!!

Skulle vi kapa bort vartannat gatlampa så skulle deras vinst halveras på den posten.

Man hör ofta att folk är "rädda" för mörkret som skulle bli följden av en mer moderat ljussättning av samhället men jag tror mer
att det är ännu en spridd lögn av lobbyister , politiker och annat löst folk :)

Inte ser vi en enda gatlampa slockna under EA ... patetiskt dåligt.

Nja .. att slås mot ljusföroreningar (=energibolagen) är likt Davids kamp mot Goliat ...
Kanske är jag för konspiratoriskt lagd :) men tanken har djupnat med åren.

/P
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: WWF Earth Hour lörd 2014-03-29 - Släck allting 20:30-21:

Post by Corpze »

Jag passar på att fota i detta nu, mitt första försök på hästhuvudet :)

Dessutom finns det bevis på kraftigt minskad brottslighet där de testat att släcka stadsljus!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: WWF Earth Hour lörd 2014-03-29 - Släck allting 20:30-21:

Post by Jonas »

Corpze wrote:Jag passar på att fota i detta nu, mitt första försök på hästhuvudet :)

Dessutom finns det bevis på kraftigt minskad brottslighet där de testat att släcka stadsljus!
Hoppas du fick några fina exponeringar!

Angående mörker och minskad brottslighet kan jag inte uppvisa bevis men i USA har man gjort undersökningar som åtminstone visar att det inte är negativt att hålla trädgården nedsläckt. Snarare en liten fördel eftersom tjyvarna inte hittar bra i mörker och deras ficklampor väcker uppmärksamhet. De verkar dessutom vara mörkrädda och vill hellre söka sig till ljuset!

Jag tror på den undersökning du talar om men det skulle vara bra om den publicerades här så att vi kan sända den vidare till politiker i våra respektive städer för att på så sätt försöka bilda opinion mot detta ljusslöseri. Har du en länk?

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: WWF Earth Hour lörd 2014-03-29 - Släck allting 20:30-21:

Post by Corpze »

Här är en artikel om ett försök som pågick i Essex i ett år, ungefär en halvering av brott, det finns fler studier också om man googlar lite på det.

http://www.essexchronicle.co.uk/Essex-l ... story.html

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: WWF Earth Hour lörd 2014-03-29 - Släck allting 20:30-21:

Post by Gunnar K »

Intressant länk, tack för den!

Att det finns åtminstone en rapport som visar att det går att både spara pengar och samtidigt minska brottsligheten genom att släcka en massa utomhusljus, kanske gör att det ändå inte är alldeles omöjligt att påverka "de som bestämmer" !

Får säga att jag hade svårt att se någon skillnad på stjärnhimlen under Earth Hour igår jämfört med hur det såg ut före och efter. Men det är säkert som ni säger, ifall en del människor släcker några lampor inne i sina lägenheter så lär det väl knappast märkas alls ifall man samtidigt brassar på som vanligt med all utomhusbelysning (vilket förmodligen var fallet). Med "man" avser jag i första hand företag, kommun och bostadsbolag.

Här hos mig hade bostadsbolaget inte släckt en enda lampa. Speciellt irriterad är jag över att de för halvtannat år sedan satte upp en kraftig lampa mitt i den omkringbyggda gård som avskärmar mycket av det direkta stadsljuset, och där jag tidigare har kunnat se ett antal stjärnbilder vid klart väder. Nu är det förstört. Igår kunde jag se de 10 största stjärnorna efter ca 5 min mörkeradaption (i och för sig för kort), och det är visserligen fler än jag tidigare har kunnat se under hela den här säsongen (då jag råkat vara ute och tittat). Har vanligen inte gått att se fler än 3 st då.

Nåväl, det ska ju bli bra väder i natt, så jag får väl gå ut och kolla igen lite senare. :-)

Return to “Allmänt”