Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Hostis »

Hej alla.

Jag håller på och planerar en resa där jag kommer resa till Peru och vill ha mig en Astrotrac som jag kommer köpa nu inom kort.

Jag kommer befinna mig hos en indianstam i amazonas i ca.10 dagar för och sen gå inkaleden 4-5 dagar. Om möjligt försöka stanna kvar över natten i Machu Picchu och fortätta sen till Cusco i anderna 2 dagar.

Jag vill försöka göra timlelaps om vädret tillåter under denna resa.
Det jag undrar över när man ligger på så höga altituder, behöver man tänka på något speciellt när det kommer till och ta foto / timelaps ? ( timelaps i 4k )

Påverkar altituden iso, slutartider m.m? Man kan alltid prova sig fram. Men för den korta tid jag är där så känns det bättre och ha mer kött på benen, fråga andra som har den kunskapen.

Jag kommer inte kunna ta med mig min refraktor då den är allt för Tung och bära med sig.
Har en Pentax K3 och skall som sagt köpa mig Astrotracs resekit med manfrotto stativet m.m. (tips på bättre stativ?)

Dock så bör jag ha med mig objektiv som är vädertätade.
Har ett flertal olika Super Takumar objektiv. Men jag tror inte att dom kommer klara av fuktigheten i Amazonas.
Gärna tips och förslag på objektiv / widefield i rimliga priser som kan göra jobbet jag är ute efter.
Eller så köper jag extra uppsättingar av super tak objektiv på ebay till resan och hoppas på det bästa.

Tack på förhand.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Martin F »

Jag hade skaffat ett Samyang 14/2,8 för grymma vidvinkelbilder på vintergatan. Eller är din kamera inte fullformat? I så fall behövs kanske nåt neråt 8-10 mm.

Fråga på om AstroTracen, jag kör en sån.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by AstroFriend »

Hej, vilken spännande resa!

Min första tanke är dock, har indianerna eluttag?

Min flickvän Gunilla som har vana av att vandra i Tibet, på 3000 tlll 5000 möh säger att det är väldigt konditionsprövande och varenda liten extra vikt är en plåga. Psyket påverkas av den tunna luften och man känner håglöshet och får lätt huvudvärk. Omdömmet blir dåligt och planera därför ordentligt din fotosession och skriv ned på papper vad du skall göra. Aptiten avtar också så man blir svag.

Själv har jag bara erfarenhet av 3500möh, huvudvärk infann sig snabbt. För länge sedan var jag på LaPalma och fotade på 2400möh, på den tiden var det film som gällde. Hög höjd innebär mycket uv ljus, ger oskärpa om kameransensorn inte är filtrerad för detta, men det bör väl alla digitala vara till skillnad när man använde film. Kroppen och ögona måste ju också skyddas för uv ljus! På den höjden är ju också bakgrundsljuset (på natten) mycket lägre och man kan förlänga exponeringen om den mobila monteringen klarar det till den brännvid som du skall använda, antar det blir lätta objektiv och därmed korta brännvidder.

Vi hoppas få se fina bilder framöver!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Hostis »

Martin F wrote:Jag hade skaffat ett Samyang 14/2,8 för grymma vidvinkelbilder på vintergatan. Eller är din kamera inte fullformat? I så fall behövs kanske nåt neråt 8-10 mm.

Fråga på om AstroTracen, jag kör en sån.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej det är ingen fullformat.
Ja skall kolla in Samyang och läsa lite reviews om dom. Har sett att det säljs, men aldrig riktigt lagt nån tanke på dessa objektiv.

Angående Astrotrac, kör du med piren eller fotostativ?
Den följer 2 timmar har jag för mig innan man måste ställa tillbaka den???, hur länge räcker dessa 8 batterier innan byte?
Om du har fotostativet, upplever du den som ostadig ifall det skulle blåsa ute?
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Hostis »

AstroFriend wrote:Hej, vilken spännande resa!

Min första tanke är dock, har indianerna eluttag?

Min flickvän Gunilla som har vana av att vandra i Tibet, på 3000 tlll 5000 möh säger att det är väldigt konditionsprövande och varenda liten extra vikt är en plåga. Psyket påverkas av den tunna luften och man känner håglöshet och får lätt huvudvärk. Omdömmet blir dåligt och planera därför ordentligt din fotosession och skriv ned på papper vad du skall göra. Aptiten avtar också så man blir svag.

Själv har jag bara erfarenhet av 3500möh, huvudvärk infann sig snabbt. För länge sedan var jag på LaPalma och fotade på 2400möh, på den tiden var det film som gällde. Hög höjd innebär mycket uv ljus, ger oskärpa om kameransensorn inte är filtrerad för detta, men det bör väl alla digitala vara till skillnad när man använde film. Kroppen och ögona måste ju också skyddas för uv ljus! På den höjden är ju också bakgrundsljuset (på natten) mycket lägre och man kan förlänga exponeringen om den mobila monteringen klarar det till den brännvid som du skall använda, antar det blir lätta objektiv och därmed korta brännvidder.

Vi hoppas få se fina bilder framöver!

/Lars
Hej.
Hehe, nje dom har säkert el en del stammar, någon generator får man hoppas på! Dom har blivit påverkade av civilisationen utan tvekan och en del stammar är vana med turister som måste ha sin el för och sitta där med sin laptop i amazonaz :S . Det viktigaste är väl att dom inte ser mig som mat ;) Jag tänkte faktiskt ta med mig minst 10 batterier och batterigrepp. Sen så kommer jag ta med mig solcellsladdare, måste kunna ladda Astrotracen också.

Har kollat upp och den högsta höjden som man kommer pasera ligger på dryga 4200 möh. Vet dock ej hur länge man befinner sig där. Men annars ligger man mellan 3000-3800 möh under dessa dagar. Om man vill så kan man hyra en lama som bär på utrustningen för en billig peng. Men det känns som en aning fusk, har inte bestämt mig ännu för det. Sträckan är bara 45 km så det blir inga problem på 4 dagar.

Jag tänkte acklimatisera mig 2-3 dagar innan själva vandrigen så bör det bli lättare. Sen får man testa utrusningen med packning och prova med en kortare vandring här i sverige innan.

Den längsta brännvid blir nog 300 mm. Om jag får tag i ett bra och billigt, vädertätat 70-300 och sen 3 st fasta ojektiv. Fast 50 eller 55, 28 eller 35 och något 10 mm som Martin F föreslog. Kanske lite onödigt, ja vet inte...

Vad för typ av filter tycker du man skall ta med sig till dessa objektiv om man befinner sig på dessa höjder? Vanligt UV/PL?

Mvh
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Danjel »

Jag vandrade inkaleden för drygt ett år sedan. Jag hade med mig en Canon 450D och använde standardobjektivet (18-55mm) samt ett Sigma 70-300 objektiv. Körde dock inget astrofoto så där kan jag inte hjälpa dig. Det regnade en hel del så tänk på att skydda grejerna mot regn. Det var förvisso regnperiod när jag vandrade. Man ska inte heller underskatta höjden. Dead womans pass på 4200möh är tungt så bär inte på onödiga grejer. Ha en härlig resa! :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by AstroFriend »

Hej!
Vi läste ditt svar, 4.5km på 4 dagar är väldigt påfrestande på den höjden. Har du varit på den höjden tidigare och vet hur kroppen reagerar? När man passerar 3300m brukar många reagera på det och få huvudvärk. Det kan du inte testa i Sverige med våra låga kullar. Är det plan mark så går det nog bra med normal packning. Men hur tar ni er från 3000m till 4200m ?

Du skrev att du skall ha med dig 4 objektiv, ett stabilt stativ samt startracker, extrabatterier, laddare, laptop också? Tips, hyr en lama eller två!

Du behöver inte känna att du fuskar, våra kroppar är inte anpassade för de höjderna som lokalbefolkningen är där. Viktigare att du får bra kort med dig hem och får njuta av resan. Om du skall kunna njuta av nätterna och fotografera får du inte vara alldeles utschasad av dagens strapatser.

Digitala kameror har i regel redan ett uv filter inbyggt, om det är tillräckligt för de här förhållande är bäst att undersöka. Troligen behövs inget extra uv filter.

Vilken resa du kommer få, natur, gammal kultur, mörka stjärnhimmelnätter!

Med vänliga hälsningar
Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Martin F »

Jag har ett Manfrotto 190 Pro, inte piren. Tänk på att du behöver 2 kulleder eller annat fotohuvud också. Det kommer att bli många kilon för dig, särskilt om du ska ha tele, batterigrepp mm.

Astrotracen sägs klara 2 timmar men jag tycker inte det verkar vara mer än 1-1,5. 8 st AA-batterier ska hålla för 10 timmars drift men tänk på att det inte funkar med laddbara batterier, de håller för låg spänning. Då krävs 10 AA, vilket inte ryms i batterihållaren. Så många batterier blir det också.

Jag hade verkligen tänkt över om det verkligen är rimligt att släpa på så mkt saker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Jonas »

Hej Namo,

Jag är lite avundsjuk på dig eftersom jag, min hustru och släktingar i USA planerade en likadan resa i år men ställde in den av olika orsaker. Vi hoppas den blir av senare. Boende i mazons med naturbefolkningen var dock inte plaanerad för vår del men låter otroligt spännande! :good:
Jag har goda vänner som vandrat Inkaleden och de säger att det är fantastiskt så du/ni har en fin resa framför er!

Till fotoutrustningen.
Som framkommit tidigare, finns skäl att tänka genom vilka prylar man ska ha med sig för astrofotografering. Eftersom Inkaleden tyvärr även är känd för att folk blir rånade (om man går den istället för att ta den enkla vägen med buss), vill jag inte rekommendera att du köper på dig den dyraste utrustningen. Det gäller även tyngden på utrustning - som ofta sammanfaller.

Jag har själv en Astrotrac och även om den guidar väldigt bra och klarar hög belastning, fordrar den minst ett Manfrotto 055-stativ (eller liknande) för att klara längre brännvidder.
Men det är ju inte det du är ute efter så jag skulle därför vilja rekommendera en tracker som jag inte har erfarenhet av men som fått bra kritik, nämligen Vixen Polarie Startracker. Den klarar upp till 2 kg belastning vilket innebär normalstor kamera med lätt objektiv - men det är ju vad du är ute efter.

Nu till det lite finurliga. Eftersom du inte kan belasta den trackern med mer än 2 kg, behöver du inte heller ett stort och kraftigt stativ utan kan nöja dig med ett lättare. Huvudsaken är att det inte flexar. Rörstativ rekommenderas!
Som strömkälla till min Astrotrac har jag en lätt, uppladdningsbar batteripack i storlek med ett cigarettpaket. Här är en bild på min: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100 ... ripack.jpg Håller för ca tre kvällars användning.
Uppdaterat 150324: Ser nu att Polarie bara behöver 3V vilket borde betyda att det är ännu enklare att finna en bra batteripack som håller för många timmars användning.

Vad gäller nyare Pentaxobjektiv har jag ingen erfarenhet eftersom jag kör Canon men du nämner de äldre Super Takumar-objektiven och där har jag två skruvgängade (M42) favoriter: 50/f:4 Makro och 100/f:4 Makro. Båda är otroligt skarpa och lättviktiga. Kan varmt rekommenderas! Hur deras fuktkänslighet är vet jag inte men eftersom de inte innehåller elektronik, är det bara kondens som kan bli problemet. Du kan ju alltid köra med två kameror, en systemutrustning för astrofoto och en bra, vädersäker kompaktkamera för "djungelfoto".
Jag brukar normalt använda DeepSky-filter när jag fotar med mina objektiv inne i och nära tätbebyggt område men tror inte du behöver det i de omgivningar du kommer att fotografera.

Summasummarum tror jag du kan komma undan med ca 5 - 7 kg kamerautrustning (inklusive stativ) och det är inte illa, eller hur?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by timokarhula »

Hej Hostis. Jag utförde en 21 dagars resa till Peru med Alexito Travel Planners i juni 1996, med bl.a. vandringen på Inka-leden. Den var helt fantastisk om än något jobbig för en icke-atletisk person som jag. Jag hade med mig ett Celestron-90 teleskop och ett Manfrotto-stativ. Tog inga astrofoton utan ägnade enbart åt visuellt observerande. Natthimlen var absolut fantastisk med en Bortle klass 1 himmel (åtminstone för 18 år sedan). Min gränsmagnitud med blotta ögat på 3720 m höjd var 7.7 och zodiakalbandet var framträdande. Vintergatan var marmorerad med små svarta nebulosor överallt. Det var kallt om nätterna med någon minusgrad på morgnarna och vindstilla så det kan bildas kondens. Något att tänka på. Juni är torrperioden och under de 14 nätterna jag befann mig på över 2000m höjd var 13 stjärnklara. När reser du?

/Timo K
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by awasen »

Spännande!

Jag kan instämma med de övriga talarna. Hög höjd är plågsamt... Jag har varit på Mauna Kea på Hawaii (4200 m) och vi fick då lämna bilen ca. 200 m lägre än toppen och gå. Naturligtvis var vi inte acklimatiserade men herre gud så det flåsades för att bara klättra ynka 200 m i höjd... En i sälskapet kräktes t.o.m. och många fick svår huvudvärk.

Min Astrotrac går ungefär 1:45 innan man behöver spola tillbaka den. Jag har kört på ett rangligt kamera stativ men nu beställd piren med AstroTrac's wedge och huvud.

Istället för dubbla huvuden kunde du se om du hittar en mindre wedge istället som väger mindre. Jag brukar köra med "snål" batterier, typ Biltema eller Kjell&Co och de räcker runt 7-8 timmar skulle jag gissa på. Lägger du i Duracell eller något annat bra märke kör du nog 10 timmar skulle jag tro.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by stoffe »

Martin F wrote: Jag hade skaffat ett Samyang 14/2,8 för grymma vidvinkelbilder på vintergatan. Eller är din kamera inte fullformat? I så fall behövs kanske nåt neråt 8-10 mm.
Jag är ägare till ett Samyang 14/2,8 och det fungerar mycket bra, det känns robust och med bra mekanik. Jag vet att vissa haft problem med att nå oändligt fokus vid vissa temperaturer då fokusringen bottnat. Det är bara att skicka objektivet till kameraservice i köping på garantin så fixar de det. Det är inte så bra antireflexbehandling så det är väldigt lätt att få in reflexer från omgivande lampor osv, problemet är inte jättestort men finns ändå där. Minus är ingen autofokus, inte helt nödvändigt att ha på en så kort brännvidd heller. Fokus ställer man med live-view max inzoomad, i mitt fall är det 39x max inzoomning. Plus är den otroliga skärpan! Det är ett superskarpt objektiv!

Kika på denna jämförelse
http://nikonrumors.com/2013/03/25/dxoma ... nses.aspx/

awasens 8 mm objektiv i hans avatarbild kanske skulle vara mer lämpligt på 1,5x cropsensor? Lite långsamt med f/8 kanske.

Det har kommit ett helt nytt objektiv från Samyang 10 mm f/2,8 som kanske är det du ska satsa på?

Vilken fantastiskt häftig resa detta låter som! Vi väntar oss en bildtråd sedan :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by Hostis »

Tack alla som har skrivit och gett svar!

Jag kommer samla lite frågor och försöka svara alla i ett samlat mail.
Har haft fullt upp med jobbet det sista.

Väntar på svar ifrån AstroSweden ifall dom har möjlighet och köpa in Astrotracs resepaket med manfrotto stativet i deras sortiment. Mycket billigare än och plocka ihop det själv.

Jag vet att frågan har kommit upp tidigare när det kommer till Pentax:s Astrotracer. Men hur hade en sån här varit och ta med sig på resan istället för en astrotracker? Kolla gärna länken och kom med synpunkter.

http://stargazerslounge.com/topic/12311 ... try1233692

https://www.youtube.com/watch?v=t1szkebtA3c

På återsende inom kort!
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by awasen »

Jag beställde mitt från Tyskland, dock har jag piren...

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -head.html

Jag kollade via AstroSweden men de var tyvärr väldigt mycket dyrare än från Tyskland...
Dessvärre så slarvade UPS bort mitt första paket och de har någon idiotisk regel att de har 60 dagar på sig att hitta paketet innan man får ersättning så nu ska min pir äntligen komma på måndag (om inte UPS klantar sig igen...).

Det är ju rätt frustrerande att sitta och vänta på UPS medan kvällarna blir bara ljusare och ljusare... :(
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Machu Picchu, Inkaleden och Amazonas

Post by awasen »

Alternativt kan du beställa direkt från AstroTrac i England: http://www.astrotrac.com/Default.aspx?p=holiday-deal

Jag kollade via dem också och de var då ungefär 10% dyrare än från Tyskland på egna AstroTrac grejerna... Dessutom var frakten från England tre gånger så hög som från Tyskland...

OBS! Det är olika "travel kit" från AstroTrac direkt än det som Teleskop Express i Tyskland säljer!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~