Hallelujah moment... nästan!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Hallelujah moment... nästan!

Post by JohanH »

Äntligen fick jag möjlighet att testa min nya fotoutrusting, en APM (TMB) 80/480 och en Hutech modifierad Canon 40D.
Teleskopet har jag haft sedan förra året, men kameran kom för nån vecka sedan. I måndags blev det klart väder så då var det dags att testa. Live view på 40D är otroligt smidig att använda dels för fokusering och dels för att få objekt på rätt ställe på chipet. Det krävs dock hyfsat starka stjänor för att live view ska funka bra. Man kan styra 40D helt från daton vilket har många fördelar, dels kan man göra alla isntääningar från datorn, och dels kan man enkelt göra sekvenstagningar. Jag testade först en serie på M45, men blev ganska besviken när jag såg resultatet. Desto bättre blev IC 1805. Den består av är 25x180s.
Image

En strörre version finns här: http://www.pbase.com/johan_h/image/9287 ... iginal.jpg.

Jag tycker kombinationen verkar lovande. Fler bilder kommer! Jag har funderat på om man ska ta steget från DSLR till CCD, men det får vänta ett tag till.

Detta är mitt första inlägg här! Endel kanske känner igen mig från Astronomiguiden.

/Johan
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hallelujah moment... nästan!

Post by Robert »

:shock:

Ja det var en riktigt bra premiärbild. Det teleskopet ger fina stjärnor långt ut i kanten som synes. Ser fram emot fler bilder!
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Hallelujah moment... nästan!

Post by Starsoft »

Ser riktigt bra ut, snart får väl också jag ge upp och köpa en refraktor för wide field.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hallelujah moment... nästan!

Post by Peter R »

Jättefin bild, snyggt komponerad och passande till alla hjärtans dag.
Din bild av NGC 6992 på pbase är en av de bästa jag har sett. Wow! Är spikarna i din bild av M45 naturliga eller ditlagda i efterhand?
Jag tycker också att 40D innebär ett rejält lyft vid kontrollen av skärpeinställningen och kompositionen. Skulle önska att den var ytterligare lite ljuskänsligare.
Live view funktionen allstrar extra värme i chipet så jag undrar om det inte även kan bidra till ökat brus vid långa exponeringstider. Jag har inte hunnit testa detta ännu.
Dessutom är det säkert mindre känsligt på mina mån- och planetbilder än på DSO.

/*Peter R
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Hallelujah moment... nästan!

Post by JohanH »

Tack för kommentarerna. NGC6992 och M45 är båda tagna med en GSO 8" newton, så spikarna är helt naturliga. Men i nån gammal M45-bild har jag lagt till dom i efterhand. Men det blir inte samma sak. Newton-teleskopet har jag sålt. Det hade många fördelar, men jag blev aldrig riktig vän med det. Tröttnade på att behöva kollimera varje gång, och sen hade jag svårt att få till bra balans.

TMB 80/480 är ett riktigt trevligt och litet teleskop. Jag har det i en William Optics tub. Fantastikt fin skärpa och kontrast rent visuellt, men jag tänker använda det primärt till foto, där det ger ett stort bildfält. Det behövs en flattener för att få runda stjärnor i kanterna framförallt om man använder stort chip som i 40D. Jag kör med Tele Vues 0.8x FF som enligt uppgifta ska passa bäst. Men det krävs att fokus är perfekt för att det ska bli bra i kanteran, och ändå är det precis på gränsen...

/Johan

Return to “Allmänt”