Framtidsplaner för säsongen 2013/2014

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Framtidsplaner för säsongen 2013/2014

Post by Robert »

Vore kul att se vad vi planerar för nästa säsong.

Jag har en stor investering med nytt teleskop AP130GT som kommer i augustit. Har även köpt field flattner till den så jag kommer få ett plant synfält för min ccd kamera.
Jag skall bygga motorstyrning till dess fokuserare.

Skall även planera för att bygga ett fast observatorium. Kommer kanske inte starta bygget nästa säsong men vill i alla fall ha det färdigplanerat då och eventuellt bygglov ansökt tils nästa sommar.

Senaste året blev det mycket variabelbilder men nu med en fieldflattner och större öppning så planerar jag att återigen göra en hel del deep sky foto varvat med en del variabelfoto. Det skulle även vara kul att fota lite fler svaga kometer.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Framtidsplaner för säsongen 2013/2014

Post by Frazze »

Jag har som plan att lyckas producera mer än en enda bild som det blev den gångna säsongen.

Jag köpte en CCD-kamera, filterhjul och LRGB-filter och väntar fortfarande på first light (Har gjort ett provskott men det blev pannkaka så det räknas inte :))

Ny fokuserare är även inhandlad och väntar på att monteras och till den håller jag på att snickra ihop en motorfokus. Där måste jag försöka knåpa ihop en mac-app också för att styra den.

Drömscenariot vore om jag kunde bygga ett remote-obs hos mina föräldrar i Östersund (Så man får samma mörka himmel som Grinde) men det är nog tyvärr rätt långt borta. Ekonomin (och tiden) finns inte för tillfället.

På önskelistan utrustningsmässigt står en hyfsad mindre refraktor samt smalbandsfilter och en off-axis guider. Får se vad som jag kan lägga vantarna på den närmsta framtiden.

/Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Framtidsplaner för säsongen 2013/2014

Post by Starsoft »

Hej

Jag har tre huvudpunkter som jag vill få färdigt innan nästa säsong, två som bör gå utan problem och en som är tveksam.

1. Naturligtvis mitt lilla prototyp-obs, alla prylar, optik, mekanik och elektronik har funnits i två år men jag har haft uppmärksamheten på annat håll så dom har blivit liggande men långhelgen i nästa vecka har jag vikt till att få utrustningen på plats, det enda som kan stoppa det är regn, prognosen ser dock mycket lovande ut.

2. Min programvara för "ett klick fotometri", den har jag testat i vinter och den ser ut att nå de mål jag satt upp, två större förändringar är på gång som jag räknar med att bli klar med innan hösten. Först att göra om scripthanteringen från "basic-stuk" till "c-stuk" så att det blir enklare att skriva och underhålla scripten, det här är i stort sett klart och det är så mycket bättre som jag trodde det skulle bli. Sedan har jag insett att man behöver lägga alla kataloger på en server så dom alltid blir tillgängliga utan att jag ska behöva installera hundratals gigabyte filer på de datorer som jag använder.

Så i vinter så hoppas jag vara igång ordentligt med variabelköret, programvaran kommer i alla fall att klara mitt ett-klick mål, att när man läser in en eller flera filer så analyseras dom i bakgrunden och det kommer ut en katalog i form av en textfil, både enstaka bilder och tidsserier, dessutom lagras alla obsar med observationsdata i en SQL databas. Förmodligen lär det sedan dröja ett par år innan allt har den kvalitet som jag önskar men eftersom det är ett hobbyprojekt så gör det ingenting, huvudsaken jag kommer igång med min "data mining" i vinter.

3. Mitt större obs för mina tvillingtuber som jag bland annat tänker använda för spekktroskopi kan också få igång med lite flyt, här saknas ännu montering och det ser ut som jag inte kan vänta längre på EQ-8 om jag ska igång i höst, jag börjar nästan misstänka att det finns något designfel med den eftersom den dröjer så länge. Jag har hela tiden varit lite undrande till att man driver snäckskruven direkt med en stegmotor utan mellanväxel, jag ser ett par tänkbara källor till problem där.


Kul att Robert har köpt en riktig kvalitetstub, jag ser fram mot lite vackra bilder i höst utöver fotometrin.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Framtidsplaner för säsongen 2013/2014

Post by thanders »

Frazze wrote:Jag har som plan att lyckas producera mer än en enda bild som det blev den gångna säsongen.

Ny fokuserare är även inhandlad och väntar på att monteras och till den håller jag på att snickra ihop en motorfokus. Där måste jag försöka knåpa ihop en mac-app också för att styra den.

/Daniel
Låter mycket intressant. Har du sett detta: http://www.stark-labs.com/page26/SSFocus.html

mvh Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Framtidsplaner för säsongen 2013/2014

Post by akjalam2 »

Planer för 2013/2014:

VVLT får snurra ett år till och funderar på att utöka filterfloran.

VAr inne på att bygga ett autofocus ett tag och har delarna liggande på nattduksbordet :) men det känns overkill då det är så pass lätt
att fokusera iaf det focus som jag behöver för min fotometri.

Jag ser fokus datan på Ipadden via Splashscreen remote och man kan finfocusera med en tandpetare om man så vill på 10x ...så jag väntar nog med det.

Däremot så blir det att plocka ned Eq-3:an i atomer och smörja upp den samt gänga upp gängorna så man slipper ha en slägga för att flytta huvudet.
Jojo... rätt slarvigt assemblerat från början med sjuka glapp i drivningen som jag åtgärdat lite så där.

Ett annat projekt är att helt automatisera fotometrin via Scripts , Iraf/Pyraf , Sextractor och Plate solve via Astrometry.nets:s motor.
Tanken är bild in och AAVSO data ut i en färdig uppladdbar fil.

Scripten är i stort sätt klara och tester har visat att det inte är någon större diff på handkört via VPHOT eller mina script.

Det blir alltför mkt data att gå igenom så Scripting är nog framtidens melodi.

Python floran av moduler kopplade mot astronomi blir fler o fler för var dag som går tycks det och det är spännade tider.

Kanske blir det någon Svensk Amatörastronom som löser gåtorna med Dark Energy/MAtter ...i år :)

Kör hårt killar ...(o tjejer välkomnas förstås)
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Framtidsplaner för säsongen 2013/2014

Post by Frazze »

thanders wrote:
Frazze wrote:Jag har som plan att lyckas producera mer än en enda bild som det blev den gångna säsongen.

Ny fokuserare är även inhandlad och väntar på att monteras och till den håller jag på att snickra ihop en motorfokus. Där måste jag försöka knåpa ihop en mac-app också för att styra den.

/Daniel
Låter mycket intressant. Har du sett detta: http://www.stark-labs.com/page26/SSFocus.html

mvh Thomas
Japp, men jag vet inte om de fungerar med SGL-koden jag tänkt köra. Ska testa det såklart, men fungerar det inte så får jag nog knacka en egen app.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Framtidsplaner för säsongen 2013/2014

Post by AstroFriend »

Oj den här listan kan göras lång, klarar man hälften i år får man vara glad.

1.
Off-axis guider till Pentax 67 linser, inner o ytterbajonettfäste för Pentax 67, framför off-axis guidern skall också m48 filter kunna monteras.
Skall klara 24x36 sensor. Celestrone har en fin off-axis men ser tyvärr inte att den får plats.

2.
Saknar ju mörker när man fotar från balkongen.
Mer portabelt så transporter mot mörker blir möjligt. Allt skall få plats i en Ford Ka och fortfarande finnas plats för 3 personer (vilket det knappt finns plats för i vanliga fall). Den skall gå in i hissen och vara max 55cm bred bak och max 43cm bred fram.
En plattform med hjul, där skall EQ6, Pentax 67 500mm (och ev newton 10"), off-axis guider, bilbatteri och div tillbehör få plats, allt elektriskt permanent installerat.
Arbetet påbörjat, byggs i trä och om det blir bra kanske i aluminium i framtiden.

3.
Ta bort filtren i Canon 5D (mk1) kameran.
Bör inte vara så svårt.

4.
Trådlös 7xUSB för Wifi införskaffas.
Verkar inte så lätt, var hittar man en sådan som är helt transparent mot USB utrustningen? EQ mount, Canon kamera, Guidecamera, fokus, osv. Någon som har något fungerande att tipsa om?
Har läst på forumet som ni skrivit om detta och googlat, men känns inte övertygat att all USB utrustning fungerar. Bör ju vara snabb också om autoguidningen över dator skall fungera acceptabelt.

5.
m48 Lightpollutionfilter, IR/UV blocker införskaffas. Fördel om filtret har båda funktionerna.
Enkelt, bara att köpa.

6.
Stegmotor fokuserare över USB och mekanik. Helst något som får plats mellan kamera och linsen, vill helst slippa linsens egna fokusering.
DSLR>filter m48 LPF>off-axis>filter m48 IR/UV block>fokusanordning>Pentax 67 adapter
alternativt
DSLR>filter m48 LPF>filter m48 IR/UV block>off-axis>comacorrecotor>2" Newton fokusserare>Newton
Dyrt, dyrt, knepigt, knepigt

7.
Bygga om Kamerans batteriförsörjning till en extern för att slippa onödig upphettning av kameran.
Ganska lätt.

8.
Införskaffa lämpligt bilbatteri ca 45Ah, ser att på Biltema har de batterier till min Ford som är billiga, kan ju alltid använda det till bilen om man misslyckas med denna transportabelanpassning.
Bara att köpa.

9.
Införskaffa känsligare guide kamera som ersättning för min webbkamera. Qcam5 kanske?

Fortsättning följer!
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Framtidsplaner för säsongen 2013/2014

Post by Marcus »

För 2 år sedan sa jag till mig själv att jag inte skulle börja fota utan bara köra visuellt. Men efter att ha börjat lite smått att fota med min Sw Skyliner har mitt sug förvandlats till ett svart hål och jag måste nog ge efter tillslut.

Så steg 1 blir att köpa en montering till semestern. Det lutar mycket åt en Skywatcher AZ-EQ6 Gt.
Nr.2 blir att ir modda min Canon 600d. Vet dock inte om jag skall göra det själv eller lämna in den någonstans.
Nr.3 fixa guide teleskop samt kamera.
Tub tänker jag förmodligen vänta med att köpa. Först skall jag prova att fota med mina 2 objektiv. Har kollat så att BackyardEOS kan köra fokuseringen. (Köpa ett 3 tums värmeband till dem)

Return to “Allmänt”