Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by Starfish »

Hej!

En liten fråga, vilka astronomer anser ni var dom största på ämnet astronomi och som har gett oss mest? Ni får bara välja en och nämn gärna dennes största prestationer!

Mvh Starfish!

:good:
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by Robin Andersson »

Inte så bra på just astronomer, har bättre koll på fysiker och matematiker...

Men jag skulle nog säga Carl Sagan eller Neil deGrasse Tyson. Mycket på grund av deras tal som jag har hört, de är väldigt inspirerande och visa tycker jag, inte just enbart om astronomi utan även mycket annat. Men som sagt jag har inte mycket att jämföra med men jag skulle säga dessa (trots att jag är medveten om att det finns ''större'' astronomer). :)

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by Starsoft »

Hej

Galileo Galilei!

Att vara den första att vända optik mot himlen och kunna dra de riktiga slutsatserna är stort.

Ännu större blir det när man tänker på att han publicerade sina slutsatser trots att dom stred mot den dåtida maktens uppfattning.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by Corpze »

"Sir Isac Newton med sin upptäckt av rörelselagarna och gravitationslagen för att slutligen förklara planeternas rörelser. Newton utvecklade också spegelteleskopet."

Saxat från wikipedia, För mig personligen är just gravitationen intressant, då den än idag gäckar forskare, eller snarare supergravitation...

Spegelteleskopet är ju nåt som de flesta av oss använder också så han har flera strängar på sin lyra den mannen!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by Timaoes »

Det finns ju väldigt många man skulle kunna nämna här, med jag skulle nog välja syskonen Caroline och William Herschel, De upptäckte själva i runda slängar en tredjedel av NGC-katalogen, och teoretiskt så var de Williams arbete som på allvar gav universum en naturhistoria, dvs han etablerade tanken att det finns en utveckling på himlarna (nebulosor blir till stjärnhopar etcetera).

/Johan
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by Starfish »

Intressant, kul att läsa om alla dessa ni skrivit om!
Tänkte nämna vem jag tycker är en av dom största och tänkte jag plockar en riktigt antik astronom, Hipparchus.
Han var känd för att ha uppfunnit bl.a trigonometri och den första som förde stjärnkataloger och även den man som skapade tabeller för att räkna ut stjärnors ljusstyrka. Den första som kunde räkna ut när månförmörkelser skulle inträffa, avstånd från solen till jorden, månen till jorden osv.

Värt o nämna är också dom Mayanska astronomer, tyvärr finns ju inga namn på dom men deras kunnighet inom astronomi är välkänd, dom använde sig av stenbyggnader riktade i olika riktningar för att bl.a räkna ut venus kretslopp på 584 dagar och missade med bara 2 timmar. Ganska imponerande utan någon som helst utrustning förutom stenhus :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by Hans Bengtsson »

Eftersom jag hyser speciellt intresse för den observationella delen av astronomin får det bli William Herschel. Med egenhändigt tillverkade teleskop (den tidens bästa i världen) kartlade han systematiskt norra stjärnhimlens nebulösa objekt. Men egentligen borde utmärkelsen kollektivt gå till de tre herschlarna: systern Caroline bidrog i allra högsta grad, och sonen John blev den store utforskaren av södra stjärnhimlen, han tog vid där fadern slutade.

Inom variabelastronomin var Cuno Hoffmeister vid Sonneberg en man som upptäckte så mycket att det ter sig närmast surrealistiskt. Hur han dessutom kunde klassificera variablerna tyder på en arbetskapacitet av extrema mått.

Som de främsta svenska astronomerna håller jag Knut Lundmark, Pehr Wilhelm Wargentin, Bertil Lindblad och Erik Holmberg. På observationssidan står Nils Dunér som nummer ett.

mvh
Hans Bengtsson
nilsw
Posts: 4
Joined: 2011-04-12 12:07:08
spamtest: JA

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by nilsw »

Oj, det finns ju många att välja på. Men här är en lista på några jag tycker gjort stora insatser, i ungefärlig kronologisk ordning:
  • Klaudios Ptolemaios
    Tycho Brahe
    Isaac Newton
    William, Caroline & John Herschel
    Henrietta Swan Leavitt, Annie Jump Cannon, Williamina Fleming och Antonia Maury vid Harvard-observatoriet
    Edwin Hubble
    Subrahmanyan Chandrasekhar
Den främste nu levande är kanske Lord Martin Rees.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by Terje »

Att bara välja en är en är svårt, men jag får nog ändå säga Carl Sagan då han är den som nog gjort mest av alla för att popularisera astronomin.
User avatar
rursus
Posts: 8
Joined: 2008-03-24 22:01:49
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by rursus »

Starfish wrote:Hej!

En liten fråga, vilka astronomer anser ni var dom största på ämnet astronomi och som har gett oss mest? Ni får bara välja en och nämn gärna dennes största prestationer!

Mvh Starfish!

:good:
Newton. Han förenade Galileos teori om kastparabler med Keplers teori om elliptiska planetbanor -- samma naturlag gäller alltså i "himlen" som nere på jorden. Alla tidigare teorier sedan Antiken och Aristoteles, sade nämligen att det gäller olika naturlagar nere på jorden, där allt skall falla neråt till jordens centrum, och uppe i himlen där allt rör sig i "perfekta cirkulära" banor. Han designade det första spegelteleskopet.
/ Rursus dixit
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Vilka astronomer tycker ni va dom största?

Post by Cassini »

Hubble och Sagan är mina favoriter.

Return to “Allmänt”