Tips om TV program

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Tips om TV program

Post by BjörnL »

Ikväll går 1:a delen av 4 av programmet "Universum" på svt2.
Det börjar kl 18.00. Del 2 visas redan imorgon samma tid, och del 3 på onsdag och del 4 på torsdag.
Kan även inflika att nästa veckas "Vetenskapens Värld" har titeln "Den onödiga astronauten". Kan vara värt att se.
Så nu har vi nått att se fram emot i höst rusket!

/BL
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Tips om TV program

Post by Johan »

Hej!

Tack för tipset. Har sett både del 1 och 2 nu på svtplay och det var trevliga program. Första programmet som handlade om tiden tyckte jag dock var lite si så där.

Jag har aldrig riktigt förstått vad de menar när de säger att tiden har en bestämd riktning och att man tex aldrig ser ett glas som ramlar i golvet göra det omvända. Dvs att glaset flyger upp och ställer sig på bordet. I min värld så är det fysikens lagar som gör att glaset ramlar i golvet och inte kan flyga upp sen. Vad jag kunde förstå av programmet så menade de att om tiden inte fanns så skulle allt vara statiskt. Jag tycker snarare att om fysiken lagar inte fanns skulle inte tiden finnas för då skulle inget förändras. Och det är väl just hur något förändrar sig som är tid? Det är i alla fall hur jag tänker på tiden :)

//Johan
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Tips om TV program

Post by int0x21 »

Måste rekomendera "Wonders of the solar system" och "Wonders of the universe".
Det är BBC Dokumentärer och det finns en grupp som heter MVgroup som gör dom tillgängliga online.
Detta är något av dom absolut mest trivsamma dokumentärer att titta på som jag sett.
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Tips om TV program

Post by BjörnL »

Jag håller med om att avsnittet om "tiden" var lite sådär. Kändes mest lite flummigt, och inte alls som jag hoppats på. Ska kolla avsnitt 2 och 3 på svt play, för de missade jag. Jag såg nån serie från BBC som hette "How the universe works" för ett tag sen. Vet inte var man kan se den igen men den var verkligen snyggt gjord och jätteintressant. Ska kolla upp det du tipsade om int0x21. tack för tipset
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Tips om TV program

Post by Wolfgang »

Om ni är intresserade av att se "Sky at Night" på BBC, så kan man göra detta.
Om man går till BBC iPlayer så står det att man inte kan se utanför Stobritanien.
Detta kan man enkelt gå runt genom att skaffa HMA "Hide my ass", en VPN tjänst. Verkar vara en av de bästa VPN tjänsterna.
Kostar ca 11 dollar för en månad och 78 dollar för ett år.
Man laddar ner deras program, som har ett jättebra och enkelt gränssnitt.
Man väljer vilket land som man önskar att IP-adressen skall vara, ex Storbritanien.
Sedan är det bara att titta.
Man kan givetvis även se på TV från andra länder som ex som USA.
http://www.hidemyass.com/

Känner någon till om det finns liknande TV program i ex USA?
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410

Return to “Allmänt”