Astrophoto mentor söks.

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Cloengaa
Posts: 15
Joined: 2011-08-18 08:51:49
spamtest: JA

Astrophoto mentor söks.

Post by Cloengaa »

Hey.

Jag er en 40 årig man som er ganska interessert av astrofotografering.
Jag bor i Gävleborg, Söderhamn och kunne tänka meg at hitta nån slags mentor som kan hjälpa meg. jag har gjort lite nybörjar fotos men inget allvarligt.

Jag har en NEQ6 Pro mount med en SW 200P DS och en ST80 + en Cmak90.
Jag har et Phillips SPC900 cam unmodded och et unmodded Canon EOS 1100D camera.

Så om nån er interessert så skriv mycket gerna.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Astrophoto mentor söks.

Post by glappkaeft »

Jag vet inte om det finns någon aktiv amatörastronom i Söderhamn. I Gävle och Sundsvall finns det ett par stycken aktiva men den klubbverksamhet som tidigare fanns har somnat in. Den lokala samlingsplatsen för amatörastronomer i Norrland är North Sweden Amateur Astronomers (NSAA - http://nsaaforum.ning.com/) och det kan nog vara värt att registrera sig även där och fråga.

Den närmaste större gruppen amatörastronomer är nog i Uppsala där vi har en aktiv amatörastronomisk förening (Uppsala Amatörastronomer http://www.uaa.nu). Vi organiserar med ojämna mellanrum nybörjarkurser och astrofotokurser samt passar på att hjälpa medlemmar med utrustning, hålla föredrag samt observerar tillsammans vid vårat observatorium utanför Uppsala. Flera av Gävleastronomerna är medlemmar i UAA men det kan nog vara i längsta laget att åka för dig med tanke på att det oftast handlar om kvällsaktiviteter.

Patrik Holmström (i Sundsvall under sommaren men annars aktiv i Uppsala)
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Cloengaa
Posts: 15
Joined: 2011-08-18 08:51:49
spamtest: JA

Re: Astrophoto mentor söks.

Post by Cloengaa »

Ja det låter som et långt åk.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Astrophoto mentor söks.

Post by hansg »

Har för mig att det finns någon i Norrala som håller på med amatörastronomi, tyvärr har jag glömt namnet.
Tror han hade något inlägg här eller på AG forumet
fd Söderhamnsbo
h-g
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Astrophoto mentor söks.

Post by glappkaeft »

Bland de relativt få astronetmedlemmar som uppgivit hemort så finns det i alla fall två Söderhamnsbor, Moist och EPT.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Astrophoto mentor söks.

Post by HanssonJ »

Hej ligger inte Norrala i närheten av Söderhamn ?

Hittade en sida med lite information, kanske inget att ha men ändå - http://www.norrala-trono.se/aktiviteter.html (längst ner på sidan).

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astrophoto mentor söks.

Post by stoffe »

Du är förstås välkommen med alla dina frågeställningar här på Astronet förstås! Jag har heller inte kommit så långt med astrofotograferandet men jag är på rätt väg känner jag även om det går lite långsamt för mig för tillfället. Detta forum är till för både nybörjare och för de som kommit mycket långt i sitt astrofotande.

Du är välkommen i UAA där jag precis som glappkaeft är medlemmar, historiskt sett så hade vi en medlem som var bofast i överkalix!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Cloengaa
Posts: 15
Joined: 2011-08-18 08:51:49
spamtest: JA

Re: Astrophoto mentor söks.

Post by Cloengaa »

Jo jag har varit ute i Norrala, men som jag uppfatter det er dom mest vad kan man säga, teoretiske inte så mycket hands on om man kan säga. Honom som gör gruppen derute er dog mere hands on.

Men dom möts bara ude uker om onsdagen.
Fan of Astronomy
Posts: 1
Joined: 2016-10-27 08:53:32
spamtest: JA

Re: Astrophoto mentor söks.

Post by Fan of Astronomy »

Förlåt min trådnecro men jag är också intresserad av att veta om det finns några astronomer i Söderhamn kommun.

Är precis på väg att starta podcasten och youtubekanalen Fan of Astronomy (allt på engelska) men en amerikansk poddare och sökte lite på resurser i närområdet och den här tråden var allt jag hittade

Return to “Allmänt”