Hjälp en nybörjare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Ozgood
Posts: 6
Joined: 2012-02-28 19:50:07
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Ozgood »

Tittade för första gången genom mitt teleskop igår kväll. Trodde det skulle vara molnigt. Men på vägen hem från jobbet kunde jag se månen skymta fram bakom molnen, så då pinnade jag på lite snabbare. Väl hemma greppade jag min Skywatcher Heritage 130p som jag fått för någon dag sedan. Riktade den mot månen och blev smått förälskad. Aldrig har jag sett något så vackert med egna ögon.
Efter en stunds tittande riktade jag om för att sikta in mig på en av de två starka prickarna jag sett någon kväll tidigare. Jag misstänkte att dessa var jupiter och venus. Jag tittade genom okularet, jag hade fått in rätt prick. Jag bytte till ett 10mm okular och poff! Där var jupiter och alla dess månar.
En helt underbar första kväll med teleskopet.
Ikväll är det helt klart på himlen, och mitt mål är denna afton att ta en titt på galaxer och nebulosor.
Jag är fast! :)
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Johansson »

Missa för gudars skull inte saturnus ikväll :good:
Ozgood
Posts: 6
Joined: 2012-02-28 19:50:07
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Ozgood »

Molnen stal Saturnus från mig :(
Men här (http://imageshack.us/f/190/dscn3274z.jpg/) kommer bild från kvällen som jag lyckades ta. Månen fotograferades med digitalkameran genom okularet.
Satans svårt att få en vettig bild...
Freddiesson
Posts: 7
Joined: 2012-01-24 05:03:39
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Freddiesson »

Låter härligt Ozgood! Jag är ute med en fältkikare och spanar varje kväll. Så himla skakigt bara. Löser sig hyffsat om man har något att luta sig mot. Min 5åring titta på mig med beundran när jag pekade ut Mars, Jupiter, Venus och Orion med dess bälte och betelgeuse. Visst är det väl så att betelgeuse kan ha kort tid kvar att leva? Han tittade på mig livrädd när jag förklara vad som skulle hända.. Söta unge.

Jag är en samlare och så smånigom tror jag en kamera mm är nästa inköp så jag kan fota de himlakroppar jag hittar och "studerar". Älskar de amatörbilder som visas på denna sidan. Helt enastående! Hoppas verkligen jag kommer dit en dag..