Hjälp en nybörjare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Freddiesson
Posts: 7
Joined: 2012-01-24 05:03:39
spamtest: JA

Hjälp en nybörjare

Post by Freddiesson »

Helt ny på astronet, forumet och kosmos.

Hyffsat klar himmel idag och jag fick syn på Orion. Med hjälp av google skymap lokaliserade jag Castor och Pollux. 50/50 på att de va dem. Duger för mig iaf. Haha!
Jag fick mersmak och ville hitta fler himlakroppar. Till sist hamna blicken på månen (ganska lätt å hitta faktiskt). Men jag blev fundersam på vad det var jag såg "runt" den. Två väldigt ljusstarka himlakroppar.. om man jämför med resten. En "snett upp åt vänster och en (med lite längre avstånd) snett nedåt höger. Inget annat syntes i "närheten".

Kan någon hjälpa mig och berätta vad dessa troligtvis är?

Är förmodligen ute och cyklar men skulle det kunna vara Jupiter och Venus? Är det ens möjligt att se dem med blotta ögat när det är något sånär klart?
Miguel
Posts: 26
Joined: 2011-09-04 18:17:06
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Miguel »

Hej,

Du har helt rätt Venus nere till höger och Jupiter uppe till vänster.

MVH

Miguel
Freddiesson
Posts: 7
Joined: 2012-01-24 05:03:39
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Freddiesson »

Det är alltså möjligt att se dem med blotta ögat. Jag har stått på Jorden och tittat på Jupiter och Venus.. va MÄKTIGT. Vilken känsla.. Jag bara måste skaffa mig ett teleskop!

Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Miguel
Posts: 26
Joined: 2011-09-04 18:17:06
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Miguel »

Om du tittar åt sydost så ser du även Mars just nu, den skimrar röd.
Freddiesson
Posts: 7
Joined: 2012-01-24 05:03:39
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Freddiesson »

Hitta Mars! Hahaha! Jag är helt lyrisk! Tänk om jag fått syn på Andromeda galaxen el liknande.. Hade väl blivit för mycket för mig. Hur kan jag missat detta hela mitt liv..

Tack återigen. Kom gärna med tips på fler sevärdheter. :D
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Hjälp en nybörjare

Post by wilt »

Igår såg jag Andromedagalaxen, M1 (supernovarest i Oxens stjärnbild) samt galaxerna M51, M81 och M82 i en kikare för 850 spänn. Det handlar om att veta var och hur man ska kolla samt ha bra himmelsförhållanden :) Dessutom mätte jag, med samma billiga kikare, ljusstyrkan på 23 stjärnor som varierar i ljusstyrka på grund av att de pulserar.

Ett tips:tidskriften Sky and Telescope är läsvärd. Finns i många affärer som säljer internationell press.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Hjälp en nybörjare

Post by wilt »

Börja med att försöka lära dig några av de viktigaste stjärnbilderna. Botanisera bland bibliotekets astronomiböcker.

Och försök hitta Andromedagalaxen. Den ligger nära stjärnbilden Cassiopeia, som ligger i väster på kvällarna så här års. Har formen av ett W eller ett M eller ett sigmatecken, beroende på klockslag. Tänk dig att du bildar en pil av W-ets tre högra stjärnor. Den pilen pekar på Andromedagalaxen, som ligger ungefär 20 grader bort. 20 grader är två handsbredder utsträckta på rak arm. Rikta en vanlig kikare åt det hållet och du har stor chans att se Andromedagalaxen som ett diffust skivformat skimmer, - det samlade ljuset av 100 miljarder stjärnor belägna 2 miljoner ljusår bort.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Freddiesson
Posts: 7
Joined: 2012-01-24 05:03:39
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Freddiesson »

Såååå avundsjuk! En kikare kan jag säkert leta fram någonstans. Men som du säger.. Man måste veta vad man ska leta efter. Det går säkert att läsa på någonstans.
Efter åtskilliga timmar framför åtskilliga dokumentärer har jag aldrig insett hur stor grej det är att titta på himlakroppar med egna ögon istället för genom någon ANNANS kamera.

Jag har mycket spännade framför mig..

Stort tack för tipsen Gustav!
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Hjälp en nybörjare

Post by wilt »

Det är lite svårt att förklara med tangentbord och på datorskärm, egentligen hade man velat peka ut de viktigaste stjärnbilderna "live": Karlavagnen, Cassiopeia, Orion och så vidare. Att kunna hitta dem är en grundförutsättning för att kunna komma igång. Och det är inte så svårt! Du behöver en vettig handledning i bokform och en översiktlig stjärnkarta. Jag vet inte riktigt vad de heter nuförtiden, det har säkert hänt en del på bokfronten sedan jag lärde mig stjärnbilderna på 1970-talet, det är därför jag tipsar mer allmänt om bibliotekets astronomihylla.

Sen kan man installera program på sin dator. Jag använder tex gratisprogrammet Cartes du Ciel där man kan få fram stjärnhimlens utseende vid olika tider på året och på dygnet och med olika skala och så vidare. Men jag tror det är en bra idé att lägga lite tid på böcker och stjärnkartor på papper.

När du sedan orienterat dig bland de vanligaste stjärnbilderna kan du kolla på en lite mer detaljerad stjärnkarta. Mag 7 atlas, tex, är en bra gratiskarta för nedladdning som lämpar sig för fältkikare och mindre teleskop. Andromedagalaxen, till exempel, återfinns på karta nr två (pdf). Kolla längst upp så ser du den W-formade stjärnbilden Cassiopeia som jag nämnde tidigare, och om du bildar "pilen" i den högra delen så ser du att den pekar på en oval som heter M31=Andromedagalaxen.

Nöten som det nu gäller att knäcka är att "stjärnhoppa" sig fram på verklighetens stjärnhimmel med hjälp av stjärnkartor och sådana här tricks, så hittar du snart både Andromedagalaxen och andra spännande grejer. Ge inte upp!

Finns det kanske en astronomiförening nära där du bor? De brukar anordna öppet hus på klubbobservatorier, studiecirklar och annat. Kolla till exempel här.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Advertise »

Ladda hem Stellarium.

Gratisprogram där man ser himlen hur den ser ut just nu där du bor, och du kan även gå fram och tillbaka i tiden.
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Ramsey »

Denna är läsvärd för nybörjare:
http://saaf.se/natt/index.php

Även denna är klart läsvärd:
http://www.skyandtelescope.com/howto/ba ... 08331.html

Som tidigare sagts, en liten kikare kommer man väldigt långt med. Den kan vara nästan hur liten som helst. Jag började med en 8x21 pocketkikare för några månader sedan. Andromedagalaxen syns som en ljussvag suddig fläck i den. Jupiters månar ser man tyvärr inte, så jag skaffade en lite större kikare och ett teleskop. Helt klart värt investeringen om man har en gnutta astronomiskt intresse.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Hjälp en nybörjare

Post by ThomasK »

På tal om planeter är det nu ett bra tillfälle att också spana in Merkurius. Vår innersta planet är alltid nära solen så det är bara vid ett par tillfällen per år den är lätt att få syn på. Just nu kan man se den ca 45 minuter efter solens nedgång. Man kan använda Jupiter och Venus som en vägvisare genom att följa linjen mellan dem ner mot horisonten så hittar man Merkurius nån handbredd ovanför horisonten.
Thomas Karlsson
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Johansson »

Saturnus är enligt mitt tycke den mest spektakulära himlakroppen. Observeras nattetid, vet dock inte hur stor kikare som behövs för att se ringarna.
Freddiesson
Posts: 7
Joined: 2012-01-24 05:03:39
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Freddiesson »

Ramsey wrote:Denna är läsvärd för nybörjare:
http://saaf.se/natt/index.php

Även denna är klart läsvärd:
http://www.skyandtelescope.com/howto/ba ... 08331.html
Väldigt bra läsning! "NATT" gav mig svar på massvis av frågor! Tack!
Freddiesson
Posts: 7
Joined: 2012-01-24 05:03:39
spamtest: JA

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Freddiesson »

ThomasK wrote:På tal om planeter är det nu ett bra tillfälle att också spana in Merkurius. Vår innersta planet är alltid nära solen så det är bara vid ett par tillfällen per år den är lätt att få syn på. Just nu kan man se den ca 45 minuter efter solens nedgång. Man kan använda Jupiter och Venus som en vägvisare genom att följa linjen mellan dem ner mot horisonten så hittar man Merkurius nån handbredd ovanför horisonten.
Det blir ryggläge ute i kylan ikväll! Har inte fått tag på fältkikare ännu men hoppas på att kunna skymta Merkurius utan. Längtar redan..

Stort tack för tipset!