Projektblogg om amatörastronomins historia

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by timokarhula »

Trist att höra. Jag minns när Leonard Nimoy medverkade i bl.a. Celestron-reklamen i Sky&Telescope på 80-talet. Mr Spocks valspråk var Live Long And Prosper (LLAP).

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Nybloggat om amatörsektioner:

https://amatorastronomi.wordpress.com/2 ... sektioner/

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Nytt inlägg om Lahallsobservatoriet: https://amatorastronomi.wordpress.com/2 ... nt-lahall/

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Så har tillslut min artikel om svensk kometastronomi publicerats. Kul men lite nervöst. :-)

https://amatorastronomi.wordpress.com/2 ... onsfloden/

Johan
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by mikaelanderlund »

Grattis till artikeln! Det ska bli kul att läsa den.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by timokarhula »

En mycket intressant artikel! Några personliga reflektioner. Informationsflödena kring kometupptäckter, såsom all övrig vetenskap, har formligen exploderat det senaste århundradet. Jag känner igen frustrationen hos Thorvald Eriksson som missade en ljus komet då han inte hade fått information om objektet ifråga. Som en nykläckt observerande amatörastronom läste jag i en Astronomisk Tidskrift från 1979 att en komet Bradfield nådde fjärde magnituden och den informationen hade jag inte läst någon annanstans. Sky&Telescope var annars min främsta källa vad gäller att hitta nya kometer. Idealfallet var ifall en komet upptäcktes månaden innan på södra halvklotet, närmade sig jorden och solen söderifrån, tidningen lade in en preliminär efemerid strax innan pressläggning och då hade man en liten chans att fånga kometen. Exakt så var fallet med komet Austin (1982g)! Jag var bland de första som såg komet Austin från norra halvklotet och min observation fanns med i Sky&Telescopes novembernummer 1982.

En temporär direktkälla om kometer som jag hade var kontakten med professor Tarmo Oja på Kvistaberg som då var en av mina pryo-lärare på Kvistaberg. Han var hjälpsam nog att via telefon rabbla upp koordinaterna för komet IRAS-Araki-Alcock (1983d). Den passerade mycket nära jorden och var synlig för blotta ögat bara en kort period i mitten av maj 1983. Tyvärr var det molniga kvällar och försommarhimlen blev för ljus så den kometen gick jag tyvärr miste om.

Jag utnyttjade även två/tre konkreta informationskällor som inte uttryckligen nämns i artikeln. I början av 80-talet prenumererade jag ett par år på W. R. Brooks Observatory Comet Circulars som editerades av John Bortle. Informationen kom med postväsendet i bästa fall en vecka efter en kometupptäckt då det gällde kometer som var tillgängliga för amatörer. Med hjälp av informationen fann jag åtminstone komet Levy-Rudenko (1984t) en smällkall januarikväll 1985. Såg kometen under en helgpermis när jag gick i lumpen.

Sky&Telescope hade en tjänst för aktuell astroinfo som borde ha döpts till Sky&Telephone men av någon anledning gjordes inte det. :) Från den snabbpratande S&T-editorn fick man matnyttiga kometdata. Vid den andra hälften av 80-talet lyckades jag hitta några kometer med hjälp av den informationen, bl.a. några kometer vars namn jag inte fick det korrekt förrän flera år senare, bl.a. komet Thiele (1985m). I November 1985 syntes tre kometer med fältkikare där inte ens Halley var ljusast!

Av schemat i artikeln ("page 171") kan man få intrycket att det var en envägskommunikation med "answering machine", dvs att uppringaren inte fick aktuell astroinformation men det fick man ju. Man kunde ringa ett speciellt nummer hos SAAF/GAK (telefonnumret då 031/526098) där data om nya transienta fenomen hade talats in i en telefonsvarare. Hans Bengtsson var faktiskt en av redaktörerna i telefonservicen. Tack vare informationen härifrån lyckades jag hitta några kometer, bl.a. Skorichenko-George (1989e1) och Cernis-Kiuchi-Nakamura (1990b). SAAF hade även som nämnts tjänsten Telemed med aktuella efemerider som sändes med posten.

I och med internet-revolutionen finns det många sajter på Internet där information dyker upp nästan i realtid vid en kometupptäckt. Tänk så simpelt det har blivit med aktuell kometinformation på bara (drygt) en generation!

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Hans Bengtsson »

Håller helt med om att det är en intressant artikel. Lovar gott inför den kommande boken!

Telefonsvararen var ett speciellt kapitel i mitt liv. Jag hade på vissa vägar fått tillgång till inloggning på Lund-observatoriets dator (hette den Astol?) och kunde där dagligen kolla IAU-cirkulären. Dessa innehöll då och då banelement för nya intressanta kometer. Men efemeriderna som gav positioner brukade komma betydligt senare. Med hjälp av envishet och många timmars jobb lyckades jag till slut skriva ett Basic-program som skapade en fil med positioner utifrån banelementen. Formler hämtade jag mestadels från Astronomical Ephemeris. Det var en häftig känsla när programmet gav exakt samma positioner som de officiella efemeriderna (som alltså kom ett antal dygn senare). Jag är ju ingen professionell programmerare, långt ifrån, och programmet var fullt med if-then-else-satser som en riktig programmerare skulle ha löst på mycket smidigare vis. Men det fungerade snabbt och perfekt! Det var huvudsaken.

Jag kände mig nu som nästan den ende i landet som visste var nyupptäckta kometer skulle ligga den närmaste tiden, det var kanske inte riktigt sant men inte långt ifrån. Dessutom gav ju IAU-cirkulären senaste nytt om novor och supernovor och mycket annat. Och så hade jag (gratis tack vare kontakter med Guy Hurst) TA:s email-service. Denna info spred jag via Astrobasen men också via ett nytt koncept enligt Fröken Väder-principen, nämligen en telefonsvararservice. Började med att installera ett extra telefonnummer i lägenheten samt inhandla en telefonsvarare som klarade 3 minuter långa utgående meddelanden samt kunde ta emot meddelanden. Började med att läsa in ett meddelande, kollade så allt funkade, och så skrev jag i Astrobasen att numret fanns.

Det dröjde inte länge innan det började ringa, de första dagarna beskedligt, men så plötsligt nästan kontinuerligt. Jag var smått chockad, men förklaringen var att numret hade publicerats i Teknikens Värld. Sedan kom det med i Forskning och Framsteg, tidningen Land (väldigt stor läsekrets), många landsortstidningar (dom bildar/bildade en särskild grupp), och ett tag fanns numret högst upp varje dag på sista sidan i tidningen iDag (GT + Kvällsposten). Lite kuriöst, eftersom just precis den sidan producerade jag regelmässigt å jobbets vägnar (det var vädersidan), men telefonnumret längst upp var en GAK-are med jobb på tidningen som lade in!

Vissa dygn var besöksstatistiken nästan maximal, jag hade ju en räknare på maskinen och kunde se att folk måste ha ringt dygnet runt. Väldigt många trodde att dom skulle få ett horoskop men fick istället info om att dvärgnovan SS Aurigae befann sig i utbrott! Även åtskilliga yrkesastronomer nyttjade servicen, vilket jag tyckte var extra kul. Aldrig någonsin har jag gjort något som fått så stort och helt oväntat genomslag som dessa "Astronomiska nyheter".

Men internet låg bakom hörnet och väntade, andra skrev kometprogram som var minst lika bra som mitt, och efter något år kändes konceptet med telefonsvarare förlegat. Vem som helst med dator och modem kunde få information den vägen istället. Dessutom var det ruskiga telefonräkningar som jag fick. Visserligen erbjöd sig SAAF (i vars namn tillsammans med GAK servicen drevs) i princip att stå för kostnaderna, men jag kunde inte med att redovisa mer än en liten bråkdel av de verkliga utgifterna, det handlade om många tusenlappar per år med extra abonnemang och rikssamtal. Dessutom började en del psykiskt störda personer tala in meddelanden, ibland av typen "jag vet var du bor". Förmodligen var också de periodvis helt osannolika antalen inkommande samtal beroende på att samma personer ringde gång på gång på gång natten igenom.

Det slutade med att jag överlämnade telefonsvararen till observatoriet i Slottsskogen, och nu blev det mera allmänna och mycket glesare rapporter om att Jupiter kan ses i söder osv. Telefonsvararepoken var över för min del, nu hade internet slutligt tagit över ..

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by timokarhula »

Kul info, Hans! Jag har nog aldrig tackat dig personligen för att du gjorde mig "känd" (utanför Virsbo :S ) men nu gör jag det! Tack, Hans! [Det var Hans Bengtsson som introducerade mig i telefonsvararen för första gången ett par gånger redan samma vecka. För mig kändes det egendomligt att han trodde på mig, en för honom okänd amatör, prata in en ganska avancerad kometobservation :) .]

Sålunda löd min intalade text till SAAF/GAKs telefonsvarare den 5 mars 1990:

Det här är Timo Karhula i Västerås. Igår, söndagen den 4:e mars kl 19.30, observerade jag komet Skorichenko-George med 20x80-kikare. Den var av 9:e magnituden, diffus och komadiameter ca 8’. Ingen svans var synlig. Kometen låg 1°.6 öster om Telemeds efemeridposition eller 2 dagar före i dess bana.

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Tack för era vänliga ord. Uppskattas. :-) Timo svarade jag på bloggen, så jag nöjer mig med att kommentera Hans inlägg här.

Kul att höra närmare om hur telefonsvararen fungerade. Att du körde hemmaknåpade Basic-program var nytt för mig, och bör nog nämnas i kapitlet. Jag har förstått av inlägg på Astrobasen att ni använde en del kommersiell mjukvara, men detta är ju något annat. Intressant. (Gustav kommer också in på telefonsvararen i ett av sina kapitel, så vi får se var detta hamnar.)

Att ni drabbades av telefonmarodörer visst jag dock. I GAK:s arkiv finns faktiskt en del transkriberingar av hela meddelande från vederbörande. Antar att man ville försöka spåra personen som ringde, men om man faktiskt lyckades har jag inga uppgifter om. Hur som helst löste sig väl problemet av sig själv när telefonsvararen spelat ut sin roll.

I Timos observation från 1990 slås jag av diskrepansen mellan Telemeds efemerid och kometens faktiska position. Skulle ni säga att detta var normalt vid tiden, dvs att förutsägelserna inte var bättre än så, eller var det bara en miss i arbetet? Var det det föregående måste det ju ha påverkat möjligheten att lokalisera ljussvaga kometer. Det kan ju vara svårt nog även om man bara ligger några bågminuter fel.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Hans Bengtsson »

Timo:
Tack så mycket, det var snälla ord! Det var inga som helst problem att lita på dina rapporter, de var ju hur seriösa som helst.

Johan:
En som jag ser det viktig egenskap hos Astro-svararen var att det handlade om tvåvägskommunikation. Jag läste in info om en komet (eller annat) och fick som svar intalade obsar av den kometen, vilka jag sedan i möjligaste mån omnämnde i nästa meddelande. I vissa fall, vid intressanta och dynamiska skeenden, kunde jag uppdatera ett par gånger per dygn. Mera allmänt var det väl ett par gånger per vecka som gällde, och mot slutet av min tid som "telefonsvararansvarig" säkert glesare än så. Vad som hände efter det att telefonsvararen överlämnats till observatoriet i Slottsskogen har jag dålig koll på, men jag vet att Erik Andersson brukade läsa in allmän astronomisk info om månens faser, planeternas synbarhet, osv. Meddelandenas karaktär var nu radikalt annorlunda och hade som målgrupp den intresserade allmänheten snarare än amatörastronomer. Men en sak fanns tydligen kvar, nämligen oönskade busringningar eller vad man ska kalla det när någon i snabb följd talar in flertalet av de i svenska språket förekommande invektiven.

När jag startade servicen så var den tänkta målgruppen helt och hållet amatörastronomer. Vid denna tid fanns det många aktiva och duktiga sådana som inte hade tillgång till hemdator och modem och inte kunde nå Astrobasen. Exempelvis lämnade alltid Margareta Westlund högkvalitativa rapporter över sina observationer, liksom KG Andersson och många andra. Men telefonnumret hade spridits i en omfattning som var totalt oplanerad, varför flertalet uppringningar säkert gjordes av "allmänheten". Och allmänheten kunde förstås förstå föga av de kometpositioner och dvärgnovautbrott som jag meddelade! Men jag höll hela tiden, oaktat den uppringande gruppens statistiska sammansättning, fast vid att ge rent amatörastronomisk info. Att uppringaren visste innebörden av rektascension och deklination och magnitud förutsatte jag, trots att allmänheten inte hade en susning om sådana saker.

Det är väldigt få enskilda inkommande samtal som jag minns idag, men jag glömmer aldrig Margareta Westlunds oerhörda entusiasm när hon berättade att hon just observerat dvärgnovan DO Draconis i ett av dess sällsynta utbrott. Och två samtal som kom direkt efter varandra och som visar spännvidden:

Samtal 1:
Hej, jag heter NN, jag är Skorpion, jag trodde jag skulle få mitt horoskop, jag förstod ingenting men tack i alla fall.

Samtal 2:
Hej, detta är Stig Ingvarsson på Tjörn, jag gjorde just fotoelektriska mätningar på stjärnan xxxx men den har normal magnitud, dvs V = x.xxx (min anm: en engelsk observatör hade tagit bilder på en stjärna i Vulpecula som tycktes onormalt ljus, och det hade jag meddelat på svararen).

Ibland nämnde jag möjligheten att tala in namn och adress så skulle vi skicka ett gratisexemplar av Aurora (tror inte det var Astro?), sedan delgav jag Jan Persson dessa uppgifter så skickade han ut. Men en person fick extra snabb leverans. Av en händelse råkade jag lyssna på det inspelade meddelandet i realtid, mannen önskade ett gratis ex, han bodde i grannhuset, jag gick omedelbart över med tidskriften, jag ringde på och levererade. Fem minuter tog det från beställningen gjordes till han fick personlig leverans...

När det gäller säkerheten i positionen för nya kometer, så var den inte så stor i ett första skede. IAU-cirkulären gick ut direkt efter upptäckt, och i det läget fanns ofta bara enstaka mätningar tillgängliga när dom skulle beräkna banelementen. Detta resulterade förstås i att efemeriderna blev motsvarande osäkra. Men ganska kort tid därefter brukade mera slutliga banelement bli tillgängliga, och efemeriderna förstås därmed bättre.

Edit:
Att jag med mitt program, utifrån givna banelement, fick efemerider som var identiska med IAU:s var inte konstigt. IAU använde förmodligen exakt samma formler som jag, nämligen de som fanns publicerade i Astronomical Ephemeris. När jag tänker efter så innehöll IAU-cirkulären förutom preliminära banelement nog ofta några positionsangivelser. Men dessa gällde bara för vart 10:e dygn vilket var alldeles för glest för mina och andras behov. Under 10 dygn kan en komet hinna förflytta sig en mycket lång sträcka på himlen, och linjär interpolation fungerar alltför dåligt när det handlar om bågformade rörelser bland stjärnorna. Med mitt kometprogram kunde jag få t.ex. dygnsvisa positioner, vilka kunde läsas in i telefonsvararen.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

Nytt inlägg: Bildgåta 8.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Katarina H »

Hur länge ska vi hållas på halster angående bildgåtan? :)

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

Katarina H wrote:Hur länge ska vi hållas på halster angående bildgåtan? :)

Katarina
Lite till :)

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA