Projektblogg om amatörastronomins historia

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by mikaelanderlund »

Hej Johan!

(skrev detta också på astronomiguiden men är osäker på om någon läser inlägg där)

Det är alltid kul och spännande att följa din blogg om amatörastronomins historia. Det är också kul att du uppmärksamma djuprymdsastronomins historia eftersom den är annorlunda och mycket mer ”fri” och okontrollerad än tex meteor och variabelastronomin. Jag tycker dock inte att den är mindre vetenskaplig eftersom begreppet vetenskapen består av flera delar. Att upptäcka och att systematisera är klart en fundamental del i vetenskapen likaså modellbyggandet av mätningarna. Men en minst lika viktig del, som man hör mindre om, är bekräftandet av upptäckterna och verifierandet av modellerna. Alla vi observatörer som verifierar upptäckterna genom att leta upp, teckna av dem eller fotografera deltar i det vetenskapliga systemet. När vi sen också publicerar/diskuterar våra observationer och observationsrapporter, skisser eller foto på forum av olika slag är vi, tycker jag, lika vetenskapliga som de som upptäcker. Känslan av att upptäcka något själv är förståss viktigt för mångas självkänsla. Alla observatörer upptäcker något nytt varje natt tex. meteorer. Det behöver inte vara en supernova för att man ska få den där härliga känslan av att var den första. Om man sen rapporterar meteoren till något öppet forum är man lika vetenskaplig som de som upptäcker nya elementarpartiklar i CERN.

Din fina artikel om Jan Sandström och hans fem viktiga budord gillar jag;

De fem förmågor en djuprymds observatör oftast har:
observatören gillar och hittar själv på himlen utan annan hjälp än kartorna i handen
observatören gillar att planerar och väntar på den rätta kvällen
observatören funderar ofta på sin utrustning och vill alltid förbättra den för att få chans att fånga det där undflyende objektet jag alltid velat se
observatören har intresset och envishet nog att dröja sig kvar en timme eller mer vid ett objekt för verkligen se allt som går att se
observatören har kunskaper nog att förstå vad det är man ser i okularet och hur det passar in i den kosmiska ordningen; och sist men inte minst att bli känslomässigt berörd av av den inter/galaktiska dramatiken, light from the depths of time.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

(då är det väl bäst att jag svarar här också :-)

Tackar för dina kommentarer Michael! Visst ingår även djuprymdsastronomin i ett vetenskapligt sammanhang, men den bidrar inte lika konkret till forskningen som exv variabelastronomin. Nu behöver man ju inte göra någon större sak av det, men i det sammanhang jag diskuterar i bloggposten var det uppenbart att det fanns ett visst mindervärdeskomplex i relation till andra sektioner. Tio år senare tycker jag mig se ett annat sorts självförtroende hos djuprymdsamatörerna, vilket inte minst Sandströms lista ger uttryck för. Och visst är den bra. :-)

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

Nytt inlägg: Duvor och stjärnor.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Någon sorts kvasihistorisk observationsrapport: http://amatorastronomi.wordpress.com/20 ... rvationer/

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Nybloggat föranlett av en arkivresa till Bifrost-observatoriet:

http://amatorastronomi.wordpress.com/20 ... riablerna/

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Efter ett uppehåll en tid har jag så sakterliga återupptagit forskningen. Mjukar upp lite med en bloggpost om Messier-maraton:

http://amatorastronomi.wordpress.com/20 ... r-maraton/

Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Jag och Gustav har haft fullt upp med andra saker ett tag, så bloggen har blivit lite eftersatt. Försöker i någon mån råda bot på detta med en bildgåta.

http://amatorastronomi.wordpress.com/20 ... ildgata-6/

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

Nytt inlägg: Sky-Explorer AB.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by stoffe »

Hej

Jag tänkte bara kommentera din sista bloggpost, vi har ett Parks teleskop 8" f/7 med tillhörande montering i Uppsala Amatör Astronomer. Jag har själv aldrig tittat i den ännu. Tyvärr bara 1,25" anslutning på fokuseraren. Det är samma sorts glasfibertub som den Cave Astrola Deluxe B som jag själv äger och använder mycket flitigt, även primärspegelhållaren ser ut att vara identisk.

MVH
Christoffer
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

Nytt inlägg: Astronik.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Allmänt”