Projektblogg om amatörastronomins historia

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Som jag berättade i en tidigare tråd har jag och Gustav Holmberg (Wilt här på forumet) fått forskningspengar för att skriva den svenska amatörastronomins historia. Projektet kommer att rulla under tre år och vi påbörjar det i dagarna. De som är intresserade kommer att kunna följa projektet på den blogg som vi just har sjösatt. Man når den på http://amatorastronomi.wordpress.com/. Vi får väl se hur det utvecklar sig, men tanken är att vi kontinuerligt ska rapportera från arbetet. Förhoppningsvis ska bloggens kommentarfunktion också innebära en del feedback till oss. Just nu ligger tre inlägg ute och man börjar lämpligen läsa nedifrån. Hoppas ni gillar den.

/Johan
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Lars L »

Hedervärt och intressant! Undrar hur man definierar en amatörastronom?
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

Lars L wrote:Hedervärt och intressant! Undrar hur man definierar en amatörastronom?
Ja, det är en intressant fråga; dels hur vi och andra vetenskapshistoriker definierar en amatörastronom, dels vad våra studieobjekt lägger i definitionen.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

wilt wrote:Ja, det är en intressant fråga; dels hur vi och andra vetenskapshistoriker definierar en amatörastronom, dels hur våra studieobjekt lägger i definitionen.
Man får inte heller glömma astronomernas syn på saken. Förr var det vanligt att de skilde mellan riktiga amatörer, som bidrog till den vetenskapliga kunskapsbildningen, och "astronomiska entusiaster", som på sin höjd kunde tjäna som propagandabas för astronomiämnet. Antar att jag själv därmed räknas till den senare sorten :-).

/Johan
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Cassini »

Intressant! Som astronomi-intresserad tonåring i början av 80-talet var det sannerligen inte helt lätt att hitta info. Kommer ihåg hur jag åkte in till Stockholms Stadsbibliotek och lyckades hitta en svensk (entusiast) tidskrift om Astronomi. Vilken lycka! Jag kopierade lite sidor och därefter kunde man sakta bygga ett litet nätverk.

Det är lite annorlunda idag.

Ta till exempel Cloudy Nights forum med hundratusentals trådar. Eller några tangentryckningar på Google och allt ligger serverat på dataskärmen. Dock har detta informationsflöde samtidigt gjort "amatörastronomin" så bred att det för en nybörjare måste nästan te sig ogreppbart.

Så ett intressant spår (som ni är inne på) är ju hur internet har förändrat och utvecklat intresset för astronomi.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

Timaoes wrote:
wilt wrote:Ja, det är en intressant fråga; dels hur vi och andra vetenskapshistoriker definierar en amatörastronom, dels hur våra studieobjekt lägger i definitionen.
Man får inte heller glömma astronomernas syn på saken. Förr var det vanligt att de skilde mellan riktiga amatörer, som bidrog till den vetenskapliga kunskapsbildningen, och "astronomiska entusiaster", som på sin höjd kunde tjäna som propagandabas för astronomiämnet. Antar att jag själv därmed räknas till den senare sorten :-).

/Johan
För länge sedan användes ibland begreppet "privatastronom", ofta om de som själva skapade kunskap och publicerade saker, även om de inte var professionella astronomer, som till exempel Nils Tamm.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Lars L »

Nog var man ensam alltid och sög åt sig allt man kom över, förmodligen trodde hela omgivningen att man var rubbad
när man med en Clas Ohlsson (Insjön) Newton 114mm stod ute varenda klar natt.

Egentligen skulle man kunna kalla sig för astromasochist all fritid och alla pengar man hade gick åt till en i mångas
ögon obskyr företeelse.

Ibland tycker jag synd om nybörjarna som ska välja sitt första teleskop - förmodligen inte det sista och vilken djungel av info. :D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Hans Bengtsson »

Den definition jag alltid har haft är:

Amatörastronom = Person som själv betraktar sig som amatörastronom.

Hur många sådana finns det i vårt land? Hur många skulle kryssa i amatörastronom-rutan i ett formulär? Inte den blekaste aning. Även om någon skulle göra en gallup-undersökning så skulle det inte hjälpa mycket. En sådan skulle behöva omfatta hundratusentals personer för att ge vettiga siffror.

Däremot kanske man kan komma vidare om man använder begreppet "aktiv amatörastronom"? På en sådan kan kanske ställas kriteriet "medlem i astronomisk förening" eller "prenumerant på astronomisk tidskrift" eller "registrerad medlem på Astronet eller AstronomiGuiden". Men jag kan inte ens föreställa mig hur man skulle kunna plocka bort dubbletter, om man nu mot förmodan skulle komma över medlemsregister (vilket väl numera inte ens är tillåtet?).

Jag misstänker därför det är en återvändsgränd att försöka beräkna hur många som är amatörastronomer (betraktar sig som amatörastronomer). Vore väldigt roligt att veta, men förmodligen rätt omöjligt. Vad som däremot går att studera är hur den "synliga amatörastronomin" i landet har utvecklats, vilka vägar den har tagit. Utvecklingen hos föreningarna och tidskrifterna, de publicerade resultatens kvantitet och kvalitet, osv.

En mycket viktig sak att tänka på är förstås att internet inneburit en revolution för amatörastronomer (liksom för så många andra!). Nästan allt finns idag att tillgå via internet. Många amatörastronomer är idag (till skillnad från förr) inte anslutna till någon förening. Det är egentligen väldigt synd men ett faktum. Och jag kan tänka mig att många som betraktar sig som amatörastronomer inte heller finns registrerade som medlemmar på astronomiska fora men aktivt hänger med vad andra skriver.

Tack vare den positiva utvecklingen på teleskopmarknaden i landet (bättre instrument och lägre priser) så finns det säkerligen många fler personer idag som äger ett eget hyggligt teleskop än vad det fanns för ett par decennier sedan. Och min uppfattning är att den "synliga amatörastronomin" som helhet har växt påtagligt det senaste årtiondet. Den textmängd som förr publicerades under ett år i olika svenska astronomiska tidskrifter på nationell eller lokal nivå, ja den uppnår vi säkert på mindre än en månad bara här på Astronet!

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Kul, att tråden omedelbart startade diskussionen. Jag hoppas förstås att det framöver ska bli många och långa diskussioner om allt det som hör denna historia till.

Frågan om hur man ska definiera, eller åtminstone begreppsligt bestämma, amatörastronomen kommer vi förstås att få brottas med i arbetet. Det finns en del teoretiska studier att bygga på och dessutom har själva amatörbegreppet en historia som kommer i spel. Ovanpå detta har vi alla de försök som astronomer/amatörer själva har gjort genom året för att ringa in begreppet. Vi vill förstås fånga bredden i amatörastronomin och då är en snäv definition kontraproduktiv. Bättre då att använda en mer inkluderande bestämning och kanske utgå från det språkbruk som använts historiskt. Får se var vi landar.

Sen angående antalet. Jag håller helt med Hans om att det sannolikt är helt omöjligt att bestämma hur många amatörer det verkligen finns idag (eller fanns vi någon tidigare tidpunkt), och detta alldeles oavsett om man tänker sig amatörer i allmänhet eller bara aktiva amatörer. Medlemslistor och liknande ger emellertid en uppfattning om storleksordningen på verksamheten. Och det är den storleken, och hur den har varierat över tid, som jag just nu är ute efter. Kanske blir det någon sorts kurva i slutänden som kan analysera i relation till större utvecklingslinjer. Den dag resultatet ska redovisas i vetenskaplig prosa måste förstås alla källor, förutsättning och förbehåll anges.

Slutligen internetet. Själv hade jag knappast varit amatör idag om det inte varit för forum som AG, Astronet och CN. Gissar att det gäller för fler än mig. En intressant fråga är förstås om detta, som Hans antyder, fått konsekvenser för föreningslivet (och i så fall om de varit positiva eller negativa). Kanske är det något som kommer att visa sig när jag fått ordning på siffrorna.

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by wilt »

Apropå det här med att hitta information: jag var amatör från 1978 till 1990 eller något. Förvisso var det svårare att få tillgång till information då än idag, men det gick. Och då spelade tidskrifterna en ofantligt viktig roll.

Jag lusläste Sky and Telescope, prenumererade från och med mars 1982, plus att jag läste bakåt i tiden på bibliotek och tack vare att jag fick ta över en uppsättning med flera årgångar från den lokala Unga Forskare-föreningen. Tyckte den var mycket bättre än Astronomy, hade ett annat tonläge. Skribenter som Dennis di Cicco, Walter Scott Houston, John E. Bortle, Joseph Ashbrook, Roger W. Sinnott mfl tänker jag fortfarande på då och då, och överlag minns jag Sky and Telescope som en informationstät och rik tidskrift, inte minst speglade den en amatörkultur med ett gör-det-själv-ethos som för mig känns väldigt tilltalande.

(Parentetiskt fanns på den tiden en sådan gör det själv-attityd även i en allmän vetenskaplig tidskrift som Scientific American, med deras underbara avdelning The Amateur Scientist (bygg din egen dimkammare!) och även en läsvärd beräknings/programmerings-avdelning.)

Bland svenska tidskrifter var Astro förstås viktig, liksom Scanam - som jag läste så att säga i efterhand, fick låna en uppsättning Scanam av Tommy Karlsson, skicklig astrofotograf från Burseryd (hade bland annat ett riktigt coolt observatorium med 20 cm Celestron SCT och en Schmidtkamera).

Till detta kommer förstås klubbtidskrifterna och Astronomisk Tidsskrift (som den faktiskt stavades, eftersom den var samnordisk).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Advertise »

Lars L wrote:Hedervärt och intressant! Undrar hur man definierar en amatörastronom?
Amatör i allmänhet tolkar jag iallafall som en person som inte livnär sig på det.
Dvs. Har man inte astronomi som ett heltidsjobb är man amatörastronom. :)

Hittade en intressant definition på nätet. :)
"Ordet amatör använd ibland felaktigt som ett skällsord, men ser man till den djupare innebörden av ordet amatör så är det ett ganska så trevligt ord.
Amatör kommer från franskans "amateur" och betyder rent ordagrant älskare.
En amatör är alltså en person som älskar det han/hon håller på med, ordet amatör innehåller ingen kvalitetsbedömning."

hur sant det är säger jag inget om men... :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by timokarhula »

Jag kom att fundera på hur 1700-talets senare hälfts främste astronom och tidernas främste visuella observatör, William Herschel, skulle klassificeras idag, som professionell eller amatör?! William Herschel fick sin årliga peng från kung George III (främst tack vare Herschels upptäckt av Uranus som han först döpte till kung "Georges stjärna"), som förmodligen gott och väl räckte för att täcka sitt uppehälle. Sedan använde han dåtidens största och bästa teleskop. I så motto skulle han ju betecknas som proffs idag.

William var också musiker och kompositör som kanske ska räknas som hans huvudyrke? :?: Han tillverkade sina egna speglar och instrument. Vidare observerade han i princip ensam hemifrån, eventuellt biträdd av sin syster Caroline. Han var inte knuten till något etablerat astronomiskt observatorium eller institution, förutom Royal Society. På så sätt borde han betecknas som amatör ("en som älskar det han gör") men var absolut ingen klåpare (som ofta avses med ordet amatör). Hur brukar William Herschel räknas som? :D

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Ja, Herschel är intressant i sammanhanget, så också amatörer som Lord Rosse och Huggins. Herschel hade förvisso ett kungligt anslag men det räckte inte för honom att leva på, iallafall inte med hans levnadsstandard. Men Herschel gifte sig rikt och levde i huvudsak på avkastningen från dessa pengar. Därmed skriver han in sig i en tradition av "grand amateurs" -- begreppet myntat av den engelska vetenskapshistorikern Allan Chapman -- bestående av ett antal herrar som på egen bekostnad kunde viga sitt liv åt astronomin och utöva den på en nivå som många gånger översteg de universitetsanställda astronomerna. Under speciellt 1800-talet var det dessa grand amateurs som drev på astronomins utveckling.

Till detta ska sägas att när vi rör oss på sent 1700-tal och tidigt 1800-tal hade vetenskapen ännu inte professionaliserats. Begreppet "scientist" myntades till exempel först vid mitten av 1800-talet. Och det moderna amatörbegreppet tar form parallellt med denna utveckling. Amatör betyder ju ursprungligen älskare, eller det som ägnar sig åt något av kärlek. Detta räcker ju inte för att att skilja amatörer från professionella eftersom man kan anta att även yrkesastronomer älskar sitt ämne. Det vanliga är här att man drar in just lönen. Professionella gör det för pengar, amatörer av kärlek. Men denna distinktion är fullt ut meningsfull först mot mitten/slutet av 1800-talet.

Ytterligare en aspekt av detta, som gäller speciellt den brittiska scenen, är den gentlemannatradition som tidigt präglade deras vetenskapliga tradition. Steven Shapin har skrivit en fantastisk bok om detta (The social history of truth) där han visar hur man under 1700-talet hyllade gentlemannen som den enda objektiva sanningssägaren. Att vara gentleman i detta sammanhang innebar att man var ekonomiskt oberoende, dvs att man levde på avkastningen av sina tillgångar. Eftersom man inte hade några beroenden som kunde prägla ens omdöme, ansågs man just objektiv. Det är i detta sammanhang som de brittiska amatörforskarna stiger fram. Och det är också därför amatörastronomin är så tidigt utvecklad i Storbritannien jämfört med exempelvis i USA och för den delen i Sverige.

/Johan
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Robert »

Nu kommer de senaste postningarna om Amatörastronomins historia synas i vänsterkanten på astronets startsida.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projektblogg om amatörastronomins historia

Post by Hans Bengtsson »

Robert:

Jättebra initiativ!

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Allmänt”