Amatörastronomins historia

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Som några av er känner till har jag, tillsammans med vetenskapskapshistorikern Gustav Holmberg, sedan något år försökt intressera forskningsråden för en studie av den svenska amatörastronomins historia. Uppslaget kom ursprungligen från Hans Bengtsson (på AG) och jag och Gustav har sedan kämpat hårt för att hitta ingångar, material, teoretiska perspektiv och allt annat som behövs för en forskningsansökan. Nu visade det sig häromdagen att uthållighet betalar sig och Riksbankens jubileumsfond (som stödjer mycket humanistisk forskning) har beslutat att ge oss medel för att under tre år studera denna historia.

Vi kommer att påbörja arbetet efter nyår. En stor del av det första året kommer sannolikt att gå åt till att samla in material. Det kan handla om tidskrifter, föreningstryck, mötesprotokoll, arkivmaterial osv. Vi kommer också att göra en del intervjuer. När detta är gjort så kommer, om allt går som planerat, projektet att resultera dels i en serie artiklar publicerade i internationella tidskrifter (på engelska), och dels i en bok på svenska som tecknar den mer övergripande historien.

För både min och Gustavs del är detta i allra högsta grad ett drömprojekt, men jag hoppas förstås att projektet i förlängningen ska kunna betyda något för svensk amatörastronomi.

/Johan
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by Tompa »

Grattis!
Väldigt roligt! Trägen vinner :good:
Jag kommer definitivt att skaffa boken.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Amatörastronomins historia

Post by matti »

Coolt! Kommer ni att löpande arbeta öppet, typ med en blogg, så man får följa med som gammal idéhistoriker?
/matti
AstroSören
Posts: 12
Joined: 2011-09-22 21:32:41
spamtest: JA

Re: Amatörastronomins historia

Post by AstroSören »

Fantastiskt bra! Såg upplägget på Starpartyt i Värmland och hoppades på just detta även om det kändes avlägset. Bättre författare kan inte projektet få ...
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Kul att ni gillar idén. Vi får väl se hur vi ska jobba. Vi har faktiskt funderat på att han någon sorts öppen forskningsdagbok, kanske som en forumtråd, typ "rapport från ett skrivbord" eller nåt :-). Kan också nämna att enligt kontraktet med Riksbanken ska alla artiklar vi publicerar vara sk "open access", dvs fritt nedladdningsbart från nätet.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Amatörastronomins historia

Post by Hans Bengtsson »

Spännande är bara förnamnet när det gäller detta projekt. Helt sanslöst bra gjort av dig och Gustav H att lyckas baxa det hela till en punkt där det kan börja genomföras rent praktiskt! Du berättade ju för mig på Astronomdagarna att det såg rätt lovande ut, men jag vågade ändå inte riktigt tro ...

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Amatörastronomins historia

Post by MikkoK »

Då tycker jag det passar er med ett besök på http://www.industrimuseum-gislaved.se/Astronomi.htm.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Amatörastronomins historia

Post by timokarhula »

En jättekul och intressant idé! Jag känner inte till något motsvarande projekt i något annat land, eller vet ni?

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Hans: Jo, det var lite nervöst på vår kant också. RJ har ett tvåstegsförarande och då vi gått vidare till andra omgången visste vi att oddsen var 1:2. Men denna gång hade vi ödet på vår sida.

Mikko: Tackar för tipset. Ser klart intressant ut. Gustav var amatör i sin ungdom och minns jag rätt så var han med i GAS. Han har till och med en handfull obsar i SVO. :-)

Timo: Projektet är ganska unikt även internationellt. Det finns en del studier gjorda på amatörastronomin, men antingen på äldre perioder eller med ett betydligt snävare fokus. Till den föregående kategorin hör Allan Chapmans bok om den brittiska amatörastronomin under den viktorianska eran. Och i den senare kategorin har det exempelvis gjorts en del studier om de organisatoriska motsättningarna inom amerikansk amatörastronomi. Här handlar det om dragkampen mellan astronomernas och amatörernas intressen, som gett avtryck på den organisatoriska kartan. (Kanske kan man hos oss dra paralleller till relationen mellan SAS och SAAF.)

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by wilt »

Precis som Johan tycker jag förstås det är kul att ni gillar idén, och tack för alla grattis!

Jag gillar även idén om ett slags fortlöpande elektronisk dokumentation. Både Johan och jag är ju bloggare sedan länge så det känns naturligt att dela med sig av det man håller på med. Under den här etikettenmin blogg har jag skrivit några inlägg hittills, men det kommer fler, förmodligen både där och på en projektblogg.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Amatörastronomins historia

Post by jwarell »

Fantastiskt kul att ni lyckades med detta, speciellt i dagens forskningsklimat! Jag är säker på att det blir ett otroligt spännande projekt som intresserar oss alla liksom de allra gråaste akademiker. Speciellt de analyser och insikter om amatröastronomins roll och betydelse för samhället och allmänhetens bild av universum som projektet kan belysa - det kan inte ge annat än en positiv injektion till svensk amatörastronomi, amatörforskning, och ideellt arbete.

Och kanske en och annan ögonöppnare. Kan ni tå reda på varför det inte finns många fler amatörastronomer i dagens tekniksprudlande samhälle...?

Från SAAF:s sida bidrar vi naturligtvis med allt material vi har, liksom från SUAA-tiden.

Grattis och lycka till!

Johan W.
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by wilt »

Johan,

Tack för din entusiastiska respons! Och vad bra att höra om materialet från SAAF:s sida! Och SUAA ska bli skoj att se lite närmare på, så om det finns arkivmaterial därifrån också så är det förstås också högintressant.

En annan sak gäller dig lite mer personligt. En av de frågor som jag kommer att titta på är kopplingar mellan amatörer och professionella astronomer. Det kan gälla regelrätta samarbeten kring till exempel observationer eller observationsmetoder - Tamm och Wallenquist, bara som ett exempel - men också rekryteringen in till svensk akademisk astronomi ur amatörcommunityn. Och därför vore det intressant att, vid tillfälle, träffa dig.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: Amatörastronomins historia

Post by matti »

Appropå ämnet så tycker jag Seeing in the Dark av Timothy Ferris är en inspirerande personlig bok. En stor del handlar om amatörer och forskare i skön och oskön samexistens. Eftersom jag är så lat är jag dessutom extra glad att den finns som ljudbok: http://www.audible.com/pd/ref=sr_1_1?as ... 676&sr=1-1

/matti
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by wilt »

Timaoes wrote: Mikko: Tackar för tipset. Ser klart intressant ut. Gustav var amatör i sin ungdom och minns jag rätt så var han med i GAS. Han har till och med en handfull obsar i SVO. :-)
Kollade upp mina gamla obsar som retrodigitaliserats in i databasevigheten; det är 108 poster från höstterminen 1989, då jag pluggade i Lund och hade ett tillfälligt återfall i amatörastronomi; det är en walk down memory lane att klicka omkring där! Mina möten med den eruptiva SS Cyg minns jag fortfarande, liksom hur jag följde den vanligtvis ljusa och lite oberäkneliga R CrB på väg ner (eller upp?) genom ett minimum, men mitt nattliga dejtande med skönheter som VX And och AG Dra har inte lämnat några djupare minnen. Annars var nog mitt stora observationella bidrag min gymnasietids solfläcksräkningar under några år på den tiden Kjell Rynefors ledde solsektionen i SAAF. Det var kul!
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by ThomasK »

Kul att höra om dina observationer. Jag var inte aktiv på den tiden, så för mig är alla observationerna som vi lagt in i databasen bara namn, datum och siffror. Därför är det alltid lika roligt att höra mer om personerna bakom siffrorna.

Instämmer också i grattis-kören och ser fram emot vad det här projektet kommer att mynna ut i.
Thomas Karlsson