använda teleskop inomhus/genom fönster?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

använda teleskop inomhus/genom fönster?

Post by tqila »

jag har läst överallt att man absolut inte skall använda teleskopet inomhus (värmen) genom fönstret (glas) och det har även förklarats lite varför.

men det jag vill veta är:

ser man inte några objekt överhuvudtaget? (mer än typ månen som är omöjlig att missa)

eller är det bara så att de blir lite/väldigt suddiga eller något annat liknande "problem"?


det jag tänkte på är om det är så att man kan använda teleskopet för att titta på objekt inomhus de dagar man kanske bara vill lära sig stjärnhoppa eller bara lära sig "ställa in" teleskopet och ja, sådana grejjer som man kanske inte bryr sig så mycket om hur objektet ser ut, så länge man ser objektet/ser att det är det objekt man är ute efter.

(och kanske träna lite astrofotografering på t.ex månen. träna lite på inställningar och sköta kameran och även här "ställa in" teleskopet rätt osv)
Nexstar 127 SLT
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: använda teleskop inomhus/genom fönster?

Post by Bengt »

Du lär inte kunna få fram någon vidare bild. Värmestrålningen kommer göra att bilden blir helt suddig och ofokuserad.

Framförallt spegelteleskop är väldigt petiga med att tempen är rätt.

Måste säga jag är förvånad över att det går så bra som det gör med att sitta bara på en balkong att obsa med en newton som jag vet några gör här på forumet . Man tycker värmestrålningen från husvägg och golv borde påverka en hel del bilden . Jag som kör med ccd märker ibland av det bara från mitt betongfundament. För att inte tala om värmestrålningen från omkringliggande hus.

Ta ut grejorna och spana om du har möjlighet är mitt råd.


Bengt
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: använda teleskop inomhus/genom fönster?

Post by Robin Andersson »

Jag provade ett par gånger observera inne från mitt sovrum genom ett smalt öppet fönster (att observera genom ett stängt fönster borde du inte göra, det glaset påverkar ljuset så bilden kan se väldigt, "roliga" ut). Fungerade inge bra för jag hade en bit fram till fönstret på grund av en säng som stog i vägen. Samtidigt var det ett annat hyreshus som täckte en hel del av den nedre delen så hade bara en liten lucka jag kunde titta på igenom teleskopet... Sen var det också halvmolnigt, jag såg nog ingenting tror jag, men det var värt ett försök :good:

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: använda teleskop inomhus/genom fönster?

Post by tqila »

självklart kommer jag ta ut grejjerna (och gör hellre så också).

men tänkte mest på de dagarna man kanske är lite tröttare än vanligt eller bara skall "träna" på något så kanske det inte nödvändigtvis behöver vara så att man drar med sig alla grejjer ut om det är så att det faktiskt funkar (om än väldigt dåligt) att sitta inomhus och titta ut genom fönstret.
Nexstar 127 SLT
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: använda teleskop inomhus/genom fönster?

Post by Hans Bengtsson »

Visuella balkongobservationer går bra - så länge det handlar om att se ljussvaga stjärnor snarare än t.ex. planetdetaljer. På vintern scintillerar förstås stjärnorna en smula pga värmen från huset, men detta påverkar inte gränsmagnituden särskilt mycket. Magnitud 13.5-14.0 med 20 cm Newton brukar vara hyggligt enkelt, och ibland även 14.5, trots alla ljusföroreningarna i Göteborg som får natthimlen att bli grå och stjärnfattig för blotta ögat. Men en bra Newton i kombination med ett bra högförstorande okular är en utrustning som ger nästan lika svaga stjärnor från en ljusförorenad balkong i Göteborg som den skulle göra ute på mörka landsbygden. Skillnaden är förbluffande liten.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: använda teleskop inomhus/genom fönster?

Post by anivision »

Jag tycker att bilderna som Lazze här på forumet har tagit tydligt visar att det går utmärkt att fotografera från en balkong.

Return to “Allmänt”