projektarbete

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

projektarbete

Post by mikael »

Hej!

Efter sommaren ska jag sätta igång med projektarbete och det ska handla om något område inom astronomin hade jag tänkt.

Jag har funderat på vad det ska handla om. Kanske variabel-observationer. Helst något som har med foto att göra. Skulle va kul att ta en massa bilder på en variabel och sätta ihop den till en film och bifoga mätdata och magnituddiagram.

Till sommaren har jag planer på att bygga ett dobson teleskop som kan tas med som handbagage på ett flygplan, det kanske jag skulle kunna göra ett arbete om.

Jag skulle kunna göra lite allt möjligt, ta deepsky-bilder, bilder på variabler, observera perseiderna, försöka ta kort på zodiacalljuset och gegenschein eller t.o.m. försöka på lunar liberation clouds ;)

Har ni några förslag eller kommentarer så är jag tacksam :)
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Kul med ett projektarbete i astronomi! :D Här är tre förslag: studera nya variabla stjärnor, dubbelstjärnor eller djuprymdsobjekt.

Variabla stjärnor:
Hans Bengtssons variabla stjärnor (ca 80 st.) är många outforskade vad gäller ljuskurva och variabeltyp. Nackdelen är kanske att de flesta befinner sig i Örnens stjärnbild så de kan ju bara följas under en viss tid. Fördelen är att Aquila syns bra nu efter sommaren. Listan finns på http://ag.cosmodrome.net/forum/article_read.asp?id=432. Jag har också ca 6 st egna misstänkta variabla stjärnor.

Dubbelstjärnor:
Här tänkte jag att du letar efter nya dubbelstjärnor och fotograferar i hög förstoring. När du har bekräftat att det är nya dubbelstjärnor så skriver du en artikel, de hamnar i WDS-katalogen och du blir registrerad som upptäckare till dem. Jag har en metod för detta som du kan använda dig av. (Min avatar visar dubbelstjärnan "PSN 1" som jag har hittat.)

Djuprymdsobjekt:
Här fotograferar du nyupptäckta djuprymdsobjekt. Det upptäcks ständigt nya objekt av amatörastronomer och dessa finns katalogiserade på http://groups.yahoo.com/group/deepskyhunters/. T ex galaxer, planetariska nebulosor eller andra nebulosor. Dessa brukar ofta vara ganska små och ljussvaga. Alternativt att du fotograferar nya stjärnhopar och asterismer. Dessa är ofta ljusare och kräver inte så lång exponeringstid.
Roger
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Kul!

Jag skulle kunna tänkta mig att göra allt ihop. Mest intresserad är jag av dubbelstjärnorna!

Skriver tillbaks privat
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Allmänt”