Saturnus i ett glas vatten?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Saturnus i ett glas vatten?

Post by skafar65 »

Hej

Alltså av ren nyfikenhet så sökte jag lite på våra planeter Jupiter och Saturnus idag eftersom dom ligger högst på min ”foto lista” nu. Såg även då lite fakta om planeterna. Ett ständigt återkommande påstående är då ju att Jupiter är den största och tyngsta planeten i vårt Solsystem och att Saturnus skulle vara den lättaste. En skojig liknelse dyker då även nästan alltid upp i det sammanhanget. Om man hade ett tillräckligt stort glas vatten så skulle planeten kunna flyta i detta! Är det författaren till Liftarens guide till Galaxen som tagit fram denna liknelse? Låter ju något galet! Jag skulle förstå liknelsen lite bättre om man bara sa att planeten är så lätt så att den flyter i vatten. Men ett glas!

Ok det var inte det jag var ute efter egentligen. Jag skulle bara vilja veta varför det är sådan skillnad på dessa gas jättar? Enligt fakta så består planeterna av gasen väte, helium och lite syre!

Varför denna skillnad i tyngd?

Undrande Micke
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Hej!

Intressant fråga som jag aldrig har tänkt på...
Min omedelbara tanke är att Jupiter som har högre massa har en större gravitation och kan därmed komprimera gaserna mer och på så sätt få högre densitet. Saturnus däremot har inte tillräcklig massa för att nå en lika hög komprimeringsgrad... Jag har inte riktigt koll på om man anser att planeterna har en flytande yta eller om de är gasbollar rätt igenom...

Detta är enbart spekulationer från min sida...

Densitet för olika kondenserade gaser vid 1 atm.

Väte: 0,07 g/mL
Helium: 0,12 m/mL
Syre: 1,14 g/mL

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Code: Select all


           Radius    Mass                     
Name        (km)     (kg)   Dens  Abo    Vo       
--------- -------  -------  ----  --- ----- 
Jupiter     71492  1.90e27  1.33  .52  -2.7    
Saturn      60268  5.68e26  0.69  .47   0.7   
Uranus      25559  8.68e25  1.32  .51   5.5  
Neptune     24766  1.02e26  1.64  .41   7.8 


Jupiter och Saturnus har ungefär propotiener av grunämnen i sig så där spelar nog massan en stor roll och gör att jupiter blir mer kompakt.


Uranus och Neptunus borde ha lägre densitet om de hadde varit uppbyggda på samma sätt men de har mindre delar gas i sig och mer stenar och is vilket gör densiteten högre.

Return to “Allmänt”