På banan igen!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

På banan igen!

Post by skafar65 »

Äntligen efter nästan tio plågsamma veckor är man på banan igen. I går kom då äntligen, min panel från Astro i Danmark! Lite retligt dock nu när precis säsongen i stort sätt är slut :(

Efter montering av panel och i ordningställande av resten av utrustningen (kamera och dator som var med på vägastronomiträffen) så fick jag börja om med alla inställningar som jag kämpat med att få rätt på under många nätter. Allt gick trots allt rätt så smidigt. Man har trots allt lärt sig lite under åren :) Sensor inställningar och finding home inställningar, Back slach och PEC. Körde även lite drift aligment och faktisk också en liten kollimering!

Efter detta så startade jag upp allt igen och tog en GPS fix (astroholic) :) Teleskopet körde lydigt till Arcturus. Efter det blevdet en liten rundvandring på himmelen. Oj vad skönt det är att vara igång igen!


Glad Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Får gratulera till att du är med fungerande teleskop igen, dock borde du väl vid dethär laget ha insett att det enda rätta är att göra sig av med den blå soptunnan till förmån för lite kvalitet :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Terje

Jag kör med en mjuk övergång genom min WOC. Denna har dock ej ännu dykt upp. Tror det kan bli ett bra komplement till "soptunnan" som trots allt har tagit en hel del snygga bilder tycker jag.

MickesomnuärhalvGNOME
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Kul att du har fått tillbaka dina aker nu. Hoppas vi kan få se nån testbild i alla fall innan sässongen helt är slut.

Skall bli kul att se vad du kan åstadkomma med ett mindre teleskop sedan.

/Robert
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

[Äntligen för att utropa ett känt citat!

Skönt med fler aktörer igen på den svenska amatörastrofotofronten :D


Då har du väl skickat ett fint tackkort till Erik nu väl :D


Bengt

Return to “Allmänt”