Karlavagnen - Stora Björn

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Karlavagnen - Stora Björn

Post by Jonas »

Gomorron!

Jag har en fråga som jag anser vara ganska lätt besvarad vid första påseende men kanske ändå inte är så lätt. Det är nämligen så att Kristianstadsbladet har en tävling på gång just nu och dagens fråga har gjort att man här på jobbet frågar mig. Påståendet i tidningen lyder som följer:

"Är stora björn detsamma som stjärnbilden Karlavagnen?"

Jag anser att svaret på den frågan är "Fel" eftersom Karlavagnen bara är en del av Stora Björn och i sig inte är en stjärnbild.
Om frågan hade varit ställd tvärtom, dvs om Karlavagnen är detsamma som stjärnbilden Stora Björn, hade jag däremot kunnat svara "Rätt".

Vad säger ni?

Bästa Hälsningar

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Helt korrekt Jonas. Karlavagnen är ingen stjärnbild utan bara "kastrullen med handtaget", alltså den delen av Stora Björn som är lätt att känna igen. Det är nog folkmun som gett stjärnbilden flera namn. Har vi fler sådana stjärnbildsnamn? Kan inte komma på något för stunden...

Sedan är man kanske lite slarvig själv.... Många gånger så pekar vi bara ut dom ljusstarkaste stjärnorna i en stjärnbild även om stjärnbilden många gånger kan vara större.
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag tror att svaret de vill ha är rätt. För de flesta är det samma sak medans de som kan stjärnbilderna vet att det bara är nästan rätt då Karlavagnen är en del av stora björn.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jo, det är helt riktigt Robert. De som svarade "Rätt" hade enligt tidningen rätt men jag blir faktiskt lite irriterad över att man inte tar reda på fakta innan man skriver frågorna. Det är ju att vilseleda människor.

Ett annat fall är ju "De tre vise männen" som bildar bältet i Orions stjärnbild. Enligt Kristianstadsbladets logik skulle alltså Orion vara samma sak som stjärnbilden "De tre vise männen".

Det mest rätta i detta fall vore att ge alla svar rätt eftersom frågan var fel ställd.

/Jonas
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Frågan som dom borde ha st'ällt den är huruvida Karlavagnen är en DEL av stjärnbilden stora björn så som frågan nu var stäld är svaret på den fel eftersom stora bjärn != karlavagnen, för att tala mängdlära så är karlavagnenen en delmängd av mängden stora björn, det viktiga här är att det omvända stora björn är en delmängd av karlavagnen inte är sann. Skriv en insändare till dom där du talar om hur det står till.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Jag har redan skrivit till dem och de har svarat att de tagit frågan direkt från "Vem kan bli miljonär" och kollat den mot något uppslagsverk. Egentligen skulle den ha hetat Stora Krlavagnen enligt lexikonet de har. (Jag rekommenderade dem att skaffa Nationalencyklopedin. Är det rätt där?)
I vilket fall så kommer de att ge både ja och nej rätt.
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Artikel om Karlavagnen finns på http://sv.wikipedia.org/wiki/Karlavagnen.
För övrigt tycker jag att ni som har tagit fina DSO-bilder skall lägga in dem i svenska Wikipedia. Det finns artiklar om Messier och NGC-objekt som saknar bilder.
Roger

Return to “Allmänt”