Oförklariga händelser.

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Oförklariga händelser.

Post by alex »

Hej alla

Jag tänkte fråga är som har teleskoper och ni som älskar att kolla på himlen.
Har det hänt nongång att ni har sätt nånting märkligt eller konstigt eller nånting som fick er att säga wow det var som tussen. Här är min berättelse.
Det var för två år sedan som jag har varit med min familj på semester vid svarta havet och det var en varm sommar kväll när jag kollade på himlen och man kunde se otroligt många stjärnor och satelliter och så plötsligt fick jag syn på en prick som flög där uppe jag trodde att det var en sattelit men plötsligt så har den börjat ändra sin ritning väldigt skarpt och snabbt, detta kunde jag se i några minuter och sen så har den forsvunnit lika snabbt som den kom.
Det var min Oförklariga berättelse. :D
Skulle vara kull att läsa era berättelser.

Med vänlig hälsning Aleksander.
P.S. om moderator tycker att detta var en dåligt tema så är det bara att Tabora den.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Den här tråden skulle nog bättre platsa på flummiga AG. Vi är lika flummiga här, men inte officiellt. Om vi berättade våra oförklarliga händelser så skulle du inte kunna somna ikväll... :shock:
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Vi har välmånga oförklarliga händelser här med guidning som slutar fungera osv :)

I ditt exempel ovan så var det troigen ett flygplan på långt avstånd som bytte riktning.

Och som lasse säger den här typen passar väl (offciellt) bättre på AG.
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Post by alex »

hahaha det var kul
kanske kan påsta detta på AG.
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Post by alex »

faktiskt så tror jag inte att det var ett flugplan eftersom flygplan har flera ljus och det som jag såg hade bara ett ljus.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Stämmer mycket väl in på flygplan. På långt håll ser man bara en ljusprick på flygplan.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Kom igen killar, kom inte och säg att vi inte kommit in på ämnet och att vi själva är lite frågande inför saker vi har sett - eller är jag den enda som också upplevt något som inte passar in på de vanliga företeelserna.

Det du nämner alex är något som exakt liknar en upplevelse jag och en kompis hade för en herrans massa år sedan.
Vi såg en "stjärna" som helt plötsligt började uppföra sig underligt. Den började fara runt med först låg hastighet för att sedan (utan accelerationssträcka) komma upp i högre hastighet, utföra 90 graders vändningar utan hastighetsminskning, bromsa upp utan någon synbar "bromssträcka" för att slutligen med hög hastighet försvinna ut "i intet".
Jag har aldrig funnit en rationell förklaring på fenomenet och med den (lilla) kunskap man har kan det inte förklaras av flygplan eller helikopter.

Jo, jag har en och annan oförklarlig historia till att berätta men det får räcka med denna.

Jag vet inte varför vi är så ovilliga att erkänna att vi sett saker vi inte kan förklara. Är vi rädda för att bli betraktade som knäppkökar? Skulle det göra oss mindre seriösa? Kanske i vissa kretsar som vill likställa astronomi med "mörkerkonster" - men det är ju knappast så att vi behöver bry oss om desa personer, eller hur?

Bästa Hälsningar

Ur-gnomen och Knäppgöken

Jonas
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Det är nog med tanke på forumets regler och målsättning som vi undviker UFO-diskussioner här.
Roger
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jo, det kan kanske äga sin riktighet att inte föra rena UFO-diskussioner här.

Jag tror tyvärr att det finns en allmän rädsla bland amatörastronomer att inte bli seriöst betraktade om man för dessa diskussioner men om man kan föra dem på en kritisk nivå, kan de istället tillföra något.
i form av att man då kan förklara och avfärda vissa observationer.

Om det sedan visar sig att diskussionerna ändå "flummar ut" för mycket, kan man ju helt enkelt ta bort avdelningen med förklaringen att det inte tillför något.

Hälsningar

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag kan hålla med Jonas, att en kritisk diskussion av UFo-fenomenet inte skulle skada eftersom amatörastronomer dels är bra observatörer, tillbringat mycket tid att titta på himlen och har ofta en vetenskaplig och kritiskt granskande attityd.

Jag har ägnat många år åt fenomenet och jag tror att en saklig diskussion och spridande av kunskap kanske skulle få slut på en hel del av övertron och fanatismen.

Men som sagt, det får ske i ett forum avsett för ämnet....
Hälsningar

Lasse
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Post by MikkoK »

UFO Sverige har ett forum för dessa frågor:
http://www.ufo.se/forum/diskutera/

Det är ett helt nytt forum, prick likadant som detta.
En liten varning dock till er som funderar på att posta där - på deras förra forum så pågick personliga påhopp utan dess like och jag uppfattade hela deras (dåvarande) forum för väldigt oseriöst. Men nu är det nystartat, så det kanske går att föra en vettig diskussion nu...vem vet - prova!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Ja men då så! Då är det väl lika bra att lyfta över diskussionen dit.
Jag har i varje fall startat en tråd med detta ämne. Hoppas att ni som är intresserade "hänger på".

Ha det bra!

Jonas

Return to “Allmänt”