Vidga vyerna

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Vidga vyerna

Post by Lasse »

Jag har märkt att många amatörastronomer håller sig till de vanliga objekten både vid visuella observationer och fotografiska. Visuellt så kollar man gärna på ex. M31, M81/82, M51, M27, M57, Plejaderna, M42, M13, Dubbelhopen och så planeterna förståss. Men sedan är det ofta stopp. Rent ärligt talat så ser man inte vidare mycket av galaxerna eller ens M42. Det är bara diffusa töcken som ger ganska lite. Personligen så är galaxerna egentligen bland det tråkigaste ,man kan se på.

Jag skulle vilja slå ett slag för stjärnhopar, både klotformiga och öppna. De senare finns i en ofantlig mängd. Många av dom är vackra små gnistrande juveler som väntar på att bli återupptäckta och beundrade. I motsats till galaxer och nebulosor så kan stjärnhoparna i de flesta fall beundras i sin helhet även med ganska små intrument.

Vi borde sätta ihop en lista på fina öppna stjärnhopar.
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Lasse, har du kikat på dubbelstjärnorna Castor och Algieba? Båda har separation 4,4". Är nog fina dubbelstjärnor i refraktorn. Porrima är en dubbelstjärna som kräver bra seeing och stort teleskop. Separation 0,54" nu och 0,83" om ett år (enligt SkyTools). En artikel om Porrima finns i Sky & Telescope, juni 2005, s.74-75.
Roger
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Post by MikkoK »

Bra idé med en lista!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Det kan vara ett pra projekt att stoppa in i den wiki som är på uppbyggnad för Astronet.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Stjärnhopar är trelviga att titta på då man har månen frame och inte kan se galaxer. Vore kul med lite tips om lämpliga stjärnhopar som man kan observera.

Som Terje nämnde med wiki så har jag installerat en Wiki här som jag har tänkt att vi kan använda för all möjlig astronomisk information.

Just nu är det väldigt tomt bar en kort sida om M51

http://astronet.alderaan.nu/wiki/index.php/M51

Saknar lite kartor om position på M51 mm men det skall jag nog lägga in senare ikväll.

Sedna kan vi lägga in lite kommentarer om hur de ser ut i olika sotrlekar av teleskop. Kan vara ävldigt bra med ett upslagsvrk där vi hittare trevliga objekt.

Tänkte göra en del Messier objekt först men en samling på öppna stjärnhopar osm är bra vore trevligt med.

Alla som vill kan skapa sig en användare på Wiki. Sedan är det bara att logga in och redigera elelr göra nya sidor. Själv är jag total wiki nubörjare men det var inte så svårt att göra den ovan nämda sidan. Tänkte göra en lite n sida med redigeringstips så andra kan komma igång snabbt med.

/Robert
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Toppen Robert! Ett mycket bra initiativ. Jag ska se om jag kan pilla ihop något om några av de ovanligare och finare stjärnhoparna jag stött på. Suveränt. Jag tycker vi alla stödjer detta och hjälps åt att fylla på.
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag hoppas det kommer bli bra.

Verkar ganska lättanvänt med. Skall skriva lite enkel kommai gång dokumentations så fort jag hinner.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tycker som alla andra att detta är en jättebra idé. Tillsammans får vi nog rätt snabbt ihop en bra databas. Hatr länge velat ha en lite mer faktabasserad bas på Svenska . Förenklar mycket om man nu kan länka till denna bas när man tagit en bild .



Bengt]
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Ett fint initiativ av Robert men varför inte fylla på svenska wikipedia med Era bästa bilder på Messier- och NGC-objekt? T ex en bild på M3 här skullle vara trevligt: http://sv.wikipedia.org/wiki/M3_%28stj%C3%A4rnhop%29! Den engelska avdelningen verkar ha kommit längst. Se t.ex artikeln om Mars: http://en.wikipedia.org/wiki/Mars! Svenska nationalencyklopedin får det svårt att sälja sitt uppslagsverk till mig! :)
Roger
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Post by MikkoK »

Jag tycker att det ser ut som en enastående bra idé!
Jag skall tillföra med det lilla som jag kan tillföra också... :D
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D

Return to “Allmänt”