Klart väder.

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Klart väder.

Post by Robert »

Klar väder samtidigt som jag har tid för första gången på 1 månad.

Nu åker jag och terje ut. Hoppas det inte blir mulet efter 1 minut :)
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Teleskopet har redan stått färdigt på altanen sedan i eftermiddags.. :)

Idioti, som ibland tar extrema uttryck i form av, som nu, omöjliga bilder. Som denna, tagen lågt ner mot horisonten i skymningsljuset medan himlen faktistiskt fortfarande var mörkblå och jag knappt kunde se några stjärnor. Bilden är tagen på komet McNaught E2 som är som närmast oss just nu, tyvärr mitt i solnedgångsljuset. Men lite jobb i Photoshop och extremt dragande i nivåerna, så hittade jag den. Ren skär idioti, men roligt :)

Image
Hälsningar

Lasse
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Post by MikkoK »

Jag var ute med kikaren en sväng, men i -15 grader blev det ingen längre obs.
Kul att se månen så nära Plejaderna.
Och min teleskopsabstinens börjar ta över hela mitt liv nästintill...nog för att det är kul med kikare, men ett teleskop ska jag ha.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Baaah!

Vad ska man säga? Suverän bild? Jovisst!

Själv hade jag också teleskopet ute till ca 22-tiden men gav sedan upp. Hade jag haft någorlunda "koll" (som du Lasse) hade jag kanske gett "en och annan komet" chansen ....men så blev det inte...

Det ser å andra sidan ut att bli fint väder från mitten av vecka och framåt. Kanske man kan göra något trots månljuset (som tyvärr alltid infinner sig vid klart väder). Eller är det tvärtom?

/Jonas
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Vi fotade m81. Lite strul lite dis och kallt och dålig seeing. -19.5

Vi hadde tänkt fota m100 lite med med dess supernova (om jag minns rätt) men då strulade allt igen och det var för kallt så vi åkte hem..

Minnesvärda citat:

Terje +5 grader känns riktigt varm (När vi kom in i värmestugan efter lite fokuseringsförsök och temperaturen i värmestugan var på väg upp)
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tyvärr blev det bara den där "bilden" på kometen, om man får kalla det så. Den får ge uttryck för den abstinens man känner just nu. Vädret blev bara sämre med inslag av lätt snö, så prylarna åkte in igen. Som jag sagt tidigare, vi får vänta tills april innan det bli väder av....
Hälsningar

Lasse

Return to “Allmänt”