Här är så tyst...

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Här är så tyst...

Post by skafar65 »

Skulle bara se om sidan fungerar. Här har verkligen varit dött på sista tiden. Vädret spelar förståss roll. Jag skickade iväg min panel och kontroll i går till Astro Erik som i mina ögon nu fått en hjälte status! Jag var lite rädd för att han inte skulle bry sig om mitt problem eftersom teleskopet inte var köpt hos honom men så var absolut inte fallet. Han bemötte mina frågor på ett mycket professionellt sätt och jag tvivlar inte på att han kan fixa grejorna.

Så nu återstår bara att vänta hem paketet igen. Undertiden så har jag ju inga möjligheter att fotografera några Deep Sky objekt så jag hade tänkt mig att ge mig på en sådan där stjärnspårs bild mot Polstjärnan. Det har man ju alltid snackat om men aldrig gett sig på. Någon i gruppen som har något exempel?

Vad gör ni andra då? Inga problem någon stans? Ligger ni i startgroparna och gläfser som vargar efter minsta lilla strimma av molnfri himmel?

Mvh //Micke
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Det var allt klart en stund i tisdags här i trollhättan. Jag tgo bilder till en mosaik över hästhuvudet och orionnebulosan men jag använde nog lite för lite exopneringstid på visssa ställen, har inte riktigt fått till det än :?

Vädret verkar lovande inför lördagnatt :) Det kanske blir lite film-fotografering då 8)
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Vädret har inte varit bra så det är väl därför det är så tyst.

SKönt att höra att det verkar lösa sig smidigt för dig Micke. Hoppas den kommer tillbaka snabbt med.

Ikväll ser det ut att kunna bli bra fast då är jag upptagen med annat. Men jag hoppas jag får åka ut med kameran snart.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Måste vara något fel här !

Tog en lur och när jag vakna var det inga moln kvar . Tog en titt på dmi och det ser verkligeh lovande ut .


Måste beror på Mikes missöde. Tydligen är det något som måste offras till väder gudarna innan det kan blir bra.

Värsta av allt man blir rent fotohysterisk man vet inte vad man ska plåta .
Slutar väl med att man står där ute och trixar utan det blir något . Men det spelar ingen roll det ska verkligen bli kul med en stjärnklar natt som omväxling . Ska förhoppningsvis hinna testa mitt nya Nagler som dök upp igår


Bengt .



Robert wrote:Vädret har inte varit bra så det är väl därför det är så tyst.

SKönt att höra att det verkar lösa sig smidigt för dig Micke. Hoppas den kommer tillbaka snabbt med.

Ikväll ser det ut att kunna bli bra fast då är jag upptagen med annat. Men jag hoppas jag får åka ut med kameran snart.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Gött att det kommer att lösa sig Micke! Förfärligt när prylarna går sönder och man ser utdragna och kostsamma processer framför sig. Schysst av Erik att ta hand om det.

Hmmm... molnfritt? Vilket land då Bengt? Står och spanar mot den norra horisonten men är oförmögen att någon tindrande stjärna. Det kommer kanske hit så småningom. Då blir det väl panik när alla (jag o mina grabbar) ska ut genom altandörren samtidigt med teleskopen.
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Var nyss ute och kikade med min 8" dobson. Här var det klart fram till 23.00. På bara ett par minuter så gick himlen från helklart till helmulet, just när jag skulle spana in NGC 2419. Det är en klotformig stjärnhop som ligger längre bort än de Magellanska molnen! Den kallas därför för den "Intergalaktiska vandraren".
Roger

Return to “Allmänt”