Vad ska exoplaneten och stjärnan heta?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Vad ska exoplaneten och stjärnan heta?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Nu finns möjlighet att rösta om vilket officiellt namn en stjärna med exoplanet i Stora Björnen skall få:

https://rymdaret.se/exoplanet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Saken lär ha blivit omnämnd i P1-nyheterna idag klockan 14? Det var nog i så fall anledningen till att sidan blev väldigt trög ett tag.

Man kan bara rösta en gång från en och samma IP-adress.

Edit:
Många variabelobservatörer har redan sett den aktuella stjärnan, förmodligen utan att tänka på det. Den finns vid pilen på kartan nedan och är identisk med jämförelsestjärnan 79 strax intill en av himlens mest populära variabler, Z UMa.

Edit 2:
Jag ser att flera dagstidningar och även SVT har uppmärksammat saken, det är roligt!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7328334" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
Z UMa och HD 102956.png
Naestie och Tjovke.PNG
Naestie och Tjovke.PNG (43.17 KiB) Viewed 2633 times
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vad ska exoplaneten och stjärnan heta?

Post by Katarina H »

Jätteroligt! Vid Z UMa och allt. Den där stjärnan är man ju redan "kompis" med. Har varit inne och röstat och ska försöka sprida detta.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Vad ska exoplaneten och stjärnan heta?

Post by DHEB »

Jätteroligt! Jag har röstat också.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad ska exoplaneten och stjärnan heta?

Post by Hans Bengtsson »

Ni glömmer väl inte bort att rösta när det gäller namnen på stjärnan och exoplaneten i Stora Björnen?

Det förslag som jag skickade in är ett av de 5 (bland 1639 inkomna) som juryn valde ut och som kan röstas på.

Givetvis vill jag inte påverka er i någon riktning, men möjligen kan man få ett hum om vilket som är mitt förslag genom att titta närmare i denna tråd.

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Allmänt”