Skolklass på besök

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Skolklass på besök

Post by skafar65 »

I går hade jag en del av en skolklass från Ängelholms gymnasium på besök i observatoriet. Dom var väldigt intresserade och ställde många frågor angående teknik och utrustning. Läraren hade med hjälp av sponsorpengar från företag köpt in ett lika dant teleskop som jag har till klassen. Ett 10" Meade LX200 GPS. Dom har även en LPI kamera och dom var lite frustrerade att dom inte ännu hade lyckats ta någon bild. Jag instruerade dom lite angående Astrofotografering och dom verkade uppskatta informationen. Steg ett i deras handlingsplan var att införskaffa sig ett liggunderlag. Bara ett sådant enkelt tips kommer att underlätta mycket för dom. Fukt och frost på spegeln är inte bra!

Vi bestämde oss för att dom skulle återkomma med hela klassen en annan gång. Läraren var väldigt tacksam för att dom fick komma. Jag själv tyckte också att det var kul med lite besök av intresserat folk. Tyvärr var ju vädret som det var och vi kunde inte göra några praktiska "försök".

Mötet avslutades med lite bildbehandlingsteknik och vi kikade på bilder som jag tagit genom åren. När min månbild http://www.skafar.com/Bilder/Astronomib ... _color.jpg
dök upp så sa dom unisont: den bilden har vi sett i en bok från Bonniers! Astronomi heter den tydligen rätt och slätt. Blev ganska förvånad eftersom jag själv inte hade någon aning om detta. När jag sen tänkte efter på kvällen så mins jag att någon, någon gång har frågat mig om att publicera denna bild. Men jag har aldrig fått reda på om det blev något av. Det är många år sedan. Är det någon som sett denna bok?

Läraren skulle skicka mig ett exemplar av boken som tack. Tycker man kanske förlaget också skulle ha gjort, eller?

I dag ser ju vädret lovande ut. Kan man våga hoppas på att det håller i sig till kvällen? Mvh //Micke

Return to “Allmänt”