I natt blir tiden normal igen!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

I natt blir tiden normal igen!

Post by Hans Bengtsson »

Nu är det åter dags för normaltid. Även på EU-nivå har ju övergångarna ifrågasatts, och vi får se vad som beslutas.

Vad tycker ni? De tre realistiska varianterna är:
1. Övergångar som nu.
2. Ständig normaltid.
3. Ständig sommartid.

Personligen föredrar jag ständig normaltid. Daylight saving time = starlight losing time.

Det känns dessutom lite ologiskt om vi i vårt land, som praktiskt nog ligger ganska exakt 1 timme öster om den internationella tidsmeridianen, skulle välja att alltid ligga ... 2 timmar österut. Varför i så fall? Då kan man lika gärna flytta tidsmeridianen 1 timme ut i Atlanten när man ändå är på gång.

Växlingarna mellan normaltid och sommartid tycker jag mest skapar besvär, de fördelar man trodde det skulle bli vid införandet har väl, såvitt jag förstår, i stort sett uteblivit. Dessutom kommer man i natt att tvingas till ett jättejobb vid olika stensättningar när alla stenar ska flyttas 1/24 varv, som här vid Avebury, UK:)

https://www.nationaltrust.org.uk/news/m ... ummer-time" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: I natt blir tiden normal igen!

Post by DHEB »

Jag har också fått den information, att på EU nivå överväger man ta bort dessa ändringar. Personligen håller jag med dig, Hans, att det är bäst med normaltid året runt.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: I natt blir tiden normal igen!

Post by Katarina H »

Hej! Suverän trådstart. Har långe tänkt starta en dylik tråd men ville man skulle kunna rösta och att man ska kunna se resultat av röstningen. Går det att göra på detta forum??

Jag tycker 2! Ändringen är jobbig om man är den lite disträ typen samt jobbig för kroppen (sömn o måltidsordning störs). Och såklart så är det bra att kunna obsa tidigare på kvällen. Dagsljus på morgonen oxå bra om man ska sminka sig på morgonen. Nu blev det ett väl brett svar kanske.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: I natt blir tiden normal igen!

Post by micke187 »

Vad jag har läst och uppfattat är att Sverige är mer för sommartid.
Hoppas innerligt att de blir tvärtom i slutändan.
Är också trött på att behöva byta tid. Så tycker det är bra att de blir ändring på det.
Och här är en liten video.

https://youtu.be/br0NW9ufUUw" onclick="window.open(this.href);return false;
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: I natt blir tiden normal igen!

Post by Hans Bengtsson »

Ifall hela konceptet med tidsbeteckningar skulle göras om från början, dvs verkligen från utgångspunkt noll, så misstänker jag att man skulle välja att internationellt ha en och samma standardtid över hela hela jorden. Förslagsvis UT. Så gör man ju inom astronomin och meteorologin, för att ta ett par tydliga exempel, och det fungerar utmärkt. Skulle säkert även fungera bra i alla andra sammanhang. Det är egentligen bara en vanesak att den lokala klockan ska visa ungefär 12 mitt på dagen.

Ett sådant förslag vore förstås inte realistiskt att genomföra nu, eftersom alla har vant sig vid att klockan visar sådär 08-16 under ett arbetspass på dagen. Men som tankeexperiment kan det vara intressant.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: I natt blir tiden normal igen!

Post by rudibr »

Hans Bengtsson wrote:Nu är det åter dags för normaltid. Även på EU-nivå har ju övergångarna ifrågasatts, och vi får se vad som beslutas.

Vad tycker ni? De tre realistiska varianterna är:
1. Övergångar som nu.
2. Ständig normaltid.
3. Ständig sommartid.

Personligen föredrar jag ständig normaltid. Daylight saving time = starlight losing time.

Det känns dessutom lite ologiskt om vi i vårt land, som praktiskt nog ligger ganska exakt 1 timme öster om den internationella tidsmeridianen, skulle välja att alltid ligga ... 2 timmar österut. Varför i så fall? Då kan man lika gärna flytta tidsmeridianen 1 timme ut i Atlanten när man ändå är på gång.

Växlingarna mellan normaltid och sommartid tycker jag mest skapar besvär, de fördelar man trodde det skulle bli vid införandet har väl, såvitt jag förstår, i stort sett uteblivit. Dessutom kommer man i natt att tvingas till ett jättejobb vid olika stensättningar när alla stenar ska flyttas 1/24 varv, som här vid Avebury, UK:)

https://www.nationaltrust.org.uk/news/m ... ummer-time" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Rolig nu, mørketiden varer lige længe, uanset zonetid :D

Min personlige mening er også, at det er noget pjat. Jeg håber sandelig også på at det bliver afskaffet. Det giver en masse små problemer rundt omkring, med mennesker, dyr og edb-systemer, som ikke kan håndtere skiftet på selve dagen, hvor det sker.
At det skulle ødelægge folks døgnrytme, tror jeg ganske enkelt ikke på. Som gammel sømand, med utallige øst/vest passager hen over oceanerne, stillede vi jo urene næsten dagligt, og nogle gange på høje breddegrader, flere gange i døgnet. Da hørte jeg ikke nogen som helst, der brokkede sig.


Edit:
Ha ha ha, super sjov video på youtube micke187 :good:
/Rudi
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: I natt blir tiden normal igen!

Post by timokarhula »

För enkelhets skull vill jag att alla människor på jorden skall ha samma klockslag, till exempel Universal Time. Då skall amerikanarna arbeta mellan klockan 08-17, dvs då det är lokal midnatt hos dem. Några måste ju anpassa sig. :D

Det var några år på 90-talet som Western Australia införde sommartid. Helt meningslöst då området ligger nära tropiken, delstaten är >2.5 miljoner km2 stort och dagens längd inte varierar så mycket under året. Sedan tillämpade delstaterna South Australia och Northern Territory tidszonen UT + 10.5h, (eventuellt med sommartid oktober - mars) dvs man skulle inte lägga till 2 timmar från W.A. utan 2 timmar och 30 minuter!

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: I natt blir tiden normal igen!

Post by timokarhula »

Gränsbyn Eucla mellan Western Australia och Southern Australia (53 invånare) tillämpar en egen tidszon. UT + 8h 45m. :D

/Timo K
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: I natt blir tiden normal igen!

Post by magnahrl »

2: ständig normaltid hoppas jag på. Men det kommer inte ske. Jag tror det blir ständig "sommartid" folk i gemen är nog måna om ljusare sommarkvällar. Att växling mellan sommartid och normaltid är farligt för hälsan kan möjligen vara sant. Alla fall för mig under våren då vi går över till sommartid. Jag blir förbannat tjurig då jag känner mig bestulen på en timmes mörker på kvällen. Å andra sidan mår jag bättre på hösten då den lämnas tillbaka men det tar lite väl länge. Om vi nu nödvändigtvis måste envisas med sommar och normaltid tycker jag det kunde räcka med sommartid från slutet på april till början/mitten september.

Såg på Rapport igår att Finland övervägde omröstning om saken.

Magnus A.

PS Tack för videon, Micke!

Return to “Allmänt”