Japp tiden e kommen för min comeback

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Starfish »

Jonas wrote:Grattis till vinsten!

Det är nog rätt bra grejer du beställt men du ska veta att EQ-8:an är en tung best - som dessutom är behäftad med kritik för att den inte alls har samma säkra driftegenskaper som EQ-6:an eller HEQ-5:an.
Med mindre än att du planerar ett riktigt tungt teleskop, skulle jag därför inte välja EQ-8:an.

Vad gäller de tuber du beställt, har jag inte någon erfarenhet av SW-tuberna. Bara WO 72:an och det är en bra liten tub. Ingen äkta APO men bra visuellt och inte helt oäven fotografiskt.

Om jag vore i dina kläder, skulle jag nog avboka det du kan avboka och sedan sätta dig ner och ta det lungt. Sondera marknaden. Lyssna och läsa - för att sedan välja ut det som verkligen passar dig bäst och där du får mest valuta för pengarna.
Om det dessutom är astrofotografering du vill hålla på med, tillkommer ganska mycket kringutrustning.

Till sist vill jag ge dig ett tips på något jag tror är en riktigt bra utrustning. Glöm bara inte bort att priset är i danska kronor men att annonsen legat ute ett tag och säljaren kanske är öppen för ett hyfsat bud: https://forum.astronomisk.dk/forums/top ... ost-319299" onclick="window.open(this.href);return false;

/Jonas
Tack jonas jag ska nog avbeställa det mesta tror jag, vill testa lite med neq6an och 72an innan jag beger mig mot något tyngre. Det e som sagt mkt kringutrustning :) tack för tipset ska kolla på de !
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Jonas »

Du var snabb att svara så du missade mitt tillägg:
"En liten "bortglömd" tub är GSO 6" R-C. Jag har en sådan och det är fantastiskt bra för astrofoto. Jag kör det vanligtvis med GSO:s dedikerade reducerare som gör att jag får punktformiga stjärnor vid f:6. "Just saying"."
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Starfish »

Jonas wrote:Du var snabb att svara så du missade mitt tillägg:
"En liten "bortglömd" tub är GSO 6" R-C. Jag har en sådan och det är fantastiskt bra för astrofoto. Jag kör det vanligtvis med GSO:s dedikerade reducerare som gör att jag får punktformiga stjärnor vid f:6. "Just saying"."
Thanks for the tips sorry att jag missa de satt o redigerade samtidgit
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Robert Habolin »

Bra ändå @starfish

jag vet av egen erfarenhet när man helt plötsligt får in lite deg att det är frestande att bränna av det på saker man längtat efter.

Men just denna hobby, ( om du nu pallar höra på trötta ord från en ung "veteran") är inget hastverk, i synnerhet inte när det gäller gear. Nu har du möjligheten att verkligen tänka över vad du behöver, och hur du kommer samla mest photoner helt enkelt.

För det trista är att tillfällena är få, inlärningskurvan är så brant att man hisnar bara av at försöka. Så du kommer har glädje av "rätt" grejer för dina egna förutsättningar, i lång tid framöver om du har lite is i magen.

Mitt tips till att börja med, köp en CCD. eller liknande ( mono helst). du kan inte fatta skillnaden förrän du testat mot en DSLR. ( istället för att modda )
och sen köp en bra refraktor, typ sky watcher ED doublet. tar grymt bra bilder och är verkligen plug and play typ. EQ6 du köpt är ett kanonval, behåll!

Sen, ladda ner data. öva redigering. utrustning är bara 50%. resten är know how. Jag är gärna med o tipsar, så bara skriv om du vill veta nått, eller behöver hjälp med redigering. "Share the knowledge" tycker jag nog ändå är det finaste med den vetenskapliga metoden, ( som vi faktiskt sysslar med like or not lol )

ok, rant över.

bästa
Robban

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Jonas »

Robert Habolin wrote:Bra ändå @starfish

jag vet av egen erfarenhet när man helt plötsligt får in lite deg att det är frestande att bränna av det på saker man längtat efter.

Men just denna hobby, ( om du nu pallar höra på trötta ord från en ung "veteran") är inget hastverk, i synnerhet inte när det gäller gear. Nu har du möjligheten att verkligen tänka över vad du behöver, och hur du kommer samla mest photoner helt enkelt.

För det trista är att tillfällena är få, inlärningskurvan är så brant att man hisnar bara av at försöka. Så du kommer har glädje av "rätt" grejer för dina egna förutsättningar, i lång tid framöver om du har lite is i magen.

Mitt tips till att börja med, köp en CCD. eller liknande ( mono helst). du kan inte fatta skillnaden förrän du testat mot en DSLR. ( istället för att modda )
och sen köp en bra refraktor, typ sky watcher ED doublet. tar grymt bra bilder och är verkligen plug and play typ. EQ6 du köpt är ett kanonval, behåll!

Sen, ladda ner data. öva redigering. utrustning är bara 50%. resten är know how. Jag är gärna med o tipsar, så bara skriv om du vill veta nått, eller behöver hjälp med redigering. "Share the knowledge" tycker jag nog ändå är det finaste med den vetenskapliga metoden, ( som vi faktiskt sysslar med like or not lol )

ok, rant över.

bästa
Robban
Bra i stort Robban!

Jag är en gammal veteran. Astrofotade även under den analoga tiden ;) Har en fallback nu men fotar ibland när känslan kommer över mig.

Jag kan inte riktigt hålla med dig om att det är så stor skillnad mellan moderna DSLR-kameror gentemot dedikerade CCD-kameror. Framförallt inte vad gäller "vackra bilder" eller några år gamla CCD-kameror. Speciellt inte om pengar är inblandat!

Det finns ytterligare en viktig aspekt och det är om man är intresserad av stjärnhimlen eller ej.
Ska man använda dedikerade kameror, är man hänvisad till att använda en dator som effektivt förstör mörkerseendet.
Personligen uppskattar jag att se och scanna stjärnhimlen - medan jag fotograferar. På det sättet är en DSLR perfekt.

Nu är det ju inte så att jag helt och hållet lever som jag lär. Jag har CCD-kameror - även om jag inte använt dem i någon större omfattning - beroende av just det jag sagt. Jag vill se stjärnhimlen under tiden jag jobbar. Det ger mig en tillfredsställelse. Får ni som sitter vid datorn samma känsla?

Nåväl, hursomhelst tycker jag det är bra att börja med en DSLR. Man har möjlighet att ta många bra bilder under kort tid, bildbehandlingen är relativt enkel och det är enkelt att få till bra bilder.

Det finns naturligtvis en teknisk aspekt angående detta; Är man intresserad av att gotta ner sig i datoranvändning och dess programvara för styrning av kameror, ska man naturligtvis gå direkt på CCD!

Men! Är man nbörjare inom astrofotografering, rekommenderar jag ombyggnad av 600D utförd av Astronomiser (Andy Ellis) och att därifrån gå vidare - om man känner för det!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Robert Habolin »

@Jonas

Du har ju givetvis rätt, här tänkte jag lite på att Starfish faktiskt har lite grundkunskaper och att möjligheten till long exposure e så mycket bättre med CCD, samt filter med smalband osv är enkelt att använda. Men som sagt den debatten kan man ju ta till korna kommer hem, och finns nog inga vinnare haha. men alla fall mina two scents!

also, avis på att du va med på analog tiden, kändes som man fick fan kämpa då.. lite som att gå grundskolan och traggla igenom första matten.

what doesnt kill you.. osv :D

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Jonas »

Robert Habolin wrote:@Jonas

also, avis på att du va med på analog tiden, kändes som man fick fan kämpa då.. lite som att gå grundskolan och traggla igenom första matten.

what doesnt kill you.. osv :D
Det var tider ...
Jo, det var rätt mycket jobb med astrofoto på den tiden. Ingen GoTo, inga autoguiders, ingen drivning i dec. Dessutom film som tappade det mesta av sin känslighet efter några minuter vilket betydde att man ofta behövde exponeringar på uppåt en halvtimme.
Lägg där till att man måste guida manuellt med följeteleskop som behövde dubbel så stor brännvidd an det teleskop man fotograferade med. Det var inte helt lätt när det var -15 grader. Jag hade till en början inte någon motorstyrning på RA heller, så det var till att justera oerhört försiktigt på både RA och dec-skruvarna. Det ansågs vara en framgång när man bara behövde justera varje minut. Oftast var det 30:e sekund. Detta utan att darra i kylan eller andas imma på sökarokularet.
Dessutom hade man egentligen ingen aning om hur lyckade bilderna blev eftersom man måste vänta tills de kom tillbaka från framkallningen - om man inte framkallade själv. Jag hade ett labb där jag framkallade svartvitt. Det var spännande men rätt mycket jobb.
Jag hade t.o.m. en 5,5" Schmidtkamera där jag kunde köra kortare exponeringar men det var ju rätt bökigt att hålla på med den. Som tur var, hade jag rullfilmshållare så att jag slapp klippa bitar av filmen och dessutom kunde sända hela rullen till labb med en tydlig instruktion att filmen INTE fick klippas!

Jag skulle inte vilja vara utan den tiden men inte heller ha tillbaka den. Men ändå hade man oerhört roligt och lärde sig massor. Det kändes oerhört roligt när det visade sig att man lyckats ta en bra bild på, exempelvis M42 eller M31.

För min del dröjde det faktiskt till 2005 då jag gick över till digitalt och min första kamera var en EOS 350D. Det gjorde det mesta mycket lättare men fortfarande dröjde det några år innan jag köpte min första GoTo-montering. Det var först när EQ-6 Pro Synscan lanserades, som jag köpte en sådan och slutade använda min hembyggda montering.

Först nu står jag i begrepp att börja använda en dedikerad monokamera. Har all utrustning men har inte kommit till skott ännu. Vi får se om jag gör det denna säsong.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by kribba »

Jag tycker då Starfish redan har en 600D, så är det ju enkelt och skicka iväg för moddning och billigt ( den kan ju även användas med linser på stativ
eller Star adventurer i framtiden ). Bra början oxå då processing med DSLR är enklare, man kan lära sig grunderna. Som Robban sen säger
ta tid på dig och fundera ut vad du vill ha i framtiden. Annars riskerar du bara att sälja grejer senare till förlorat marknadsvärde.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.