nykomling

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: nykomling

Post by timokarhula »

gerard wrote: well....väderballonger är ju populärt att skylla på så jag säger att det var väderballonger... :D

hej Timo ! jag känner igen ditt namn från Astronomiguiden ! jag var där ibland och tjafsade rätt mycket med nån som heter Paul. Schlyter? väldigt kunnig kille men inte så mycket fantasi som jag... :D
vet du om den sajten nånsin uppstår igen ? jag har velat gå in och nostalgisera ibland i mina gamla inlägg och svaren jag fick, och jag såg att de jobbade för att behålla just foruminnehållet ett tag, men nu verkar det heldött igen.

/gerard
Min första observation från 1973 tror jag också var en väderballong. Men varför hade den spröt (liknade Sputnik), flög så lågt och horisontellt mot marken?

Alla 4 observationerna har olika förklaringar, alltså UFO 2-4 var inte väderballonger. Vilka då?

Astronomiguiden har jag inte besökt på flera år för den har somnat in.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: nykomling

Post by timokarhula »

gerard wrote: om jag såg en bolid fara över himlen så skulle jag genast tänka ' wow, en meteor' eftersom den brinner och har en lång lysande svans.
detta var nåt annat. det brann inte. det hade ingen svans. jag behöver inte triangulera för att se att nånting är 400 meter bort. det räcker med att titta.
Punktformiga objekt, vars sanna storlek man inte känner till, kan ögonen inte triangulera avståndet till om objektet ligger 400 meter bort eller så. På Värmland Star Party ifjol såg jag på morgonen en meteor som tycktes landa ned bakom skogen i Lysvik. Som tur var hade vi meteorexperten Eric Stempels på VSP och utifrån min observation och hans bilder från Uppsalas meteorkamera kunde han triangulera meteoren. Den slocknade över eller föll ned i Östersjön!

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: nykomling

Post by Hans Bengtsson »

Timo:

Under en väderballong anno 1973 hänger i en 10 meter lång lina dels en folieklädd reflektor (ungefär meterstor) dels en radiosond med antenn. Reflektorn (inget teleskop!) hade man för att kunna följa sonden via radar och därmed analysera fram vindarna. Numera har man förstås ingen reflektor utan annat modernare system för att fastställa positionen.

På själva sonden fanns förutom en antenn också ett skålkors som roterade av vinddraget och ställde om frekvenserna hela tiden så man fick en växling mellan tryck, temperatur och luftfuktighet.

Om ekipaget drog fram längs marken så var det kanske läckage på ballongen, om den inte hade spruckit helt normalt uppe i atmosfären och just var på väg att ta mark. Men i ett sådant fall hade du förstås inte sett en fullödig ballong utan bara resterna av ballongen.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: nykomling

Post by timokarhula »

Tack Hans för ett expertutlåtande! Jag har i 45 år undrat vad det var som vi såg men jag har sedan länge redan lutat åt väderballongsteorin. Om jag inte hade sett den hade jag nog inte suttit här och skrivit detta inatt! :D

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: nykomling

Post by Hans Bengtsson »

Timo:

Kan Mango och Tango har varit inblandade i ett av dina UFO-fenomen?

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: nykomling

Post by Hans Bengtsson »

Gerard:

Det är inte min avsikt att påstå att det var en meteor du såg, jag såg den inte och kan inte veta säkert. Men din beskrivning av fenomenet ligger ganska precis i mittfåran av hur allmänheten brukar beskriva sina iakttagelser av bolider. Jag får genom snälla (?) kolleger på jobbet ofta sådana beskrivningar i min dator eller telefon. Min erfarenhet av detta, i de fall jag säkert vet att det handlat om en bolid, är att berättelserna stämmer bra när det gäller allmänt utseende, tidpunkt, väderstreck, ljusstyrka.

Sedan är det många som även kommer med vad vi kan kolla en "tolkning" ... och då blir det alldeles fel i 9 fall av 10. Höjdangivelsen brukar vara några hundra meter eller så, objektet har slagit ner bortanför grannens åker eller i någon närbelägen sjö, osv, och ofta kommer tillägget "jag vet att det inte var något stjärnfall, sådana har jag sett många och vet hur dom ser ut". Det är i sådana fall inte säkert att jag kan övertyga vittnet om att det faktiskt var ett ljusstarkt stjärnfall (meteor) ens om banan i atmosfären redan finns beräknad av Eric Stempels!

Den lägsta höjd jag sett rapporteras var 20 meter, det gällde "Vickleby-meteoriten" som inte hade mera med Vickleby att göra än att ett vittne sett ett 30 cm stort föremål flyga iväg på 20 meters höjd och landa vid denna öländska by, vilket ledde till utryckning för att kolla om brand hade uppstått i sommarstugorna där. --- Detta visar hur svårt/omöjligt det kan vara att uppskatta höjden till ett föremål om man inte känner till varken storlek eller hastighet.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: nykomling

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote:Kan Mango och Tango har varit inblandade i ett av dina UFO-fenomen?
Nej, men tre andra mystiska satelliter. Vad heter de (eller vad har/hade de för funktion)?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: nykomling

Post by Hans Bengtsson »

Amazonas?
Echostar?

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: nykomling

Post by timokarhula »

Nej, tyvärr. Svaret är NOSS-satelliter (Naval Ocean Surveillance System). Det är amerikanska spionsatelliter som övervakar fartygrörelser. Fram till 1996 förnekade Pentagon och US Navy deras existens men för satellitobservatörer runt om i världen var de väl kända långt dessförinnan. Satelliterna brukar hålla sig i gynsamma fall mellan mag 4-6 men har i sällsynta fall setts så ljusa som magnitud –1. Orsaken till deras formationsändringar på himlen beror helt enkelt på ändrat observationsperspektiv under förloppet. Det såg faktiskt mycket märkligt ut med tre stjärnor som flög i formation! Jag minns att jag läste om flera andra UFO-rapporter om liknande observationer men ingen "naturlig" förklaring gavs då. Sedan dess har jag sett NOSS-satelliter ett flertal gånger.

UFO nr 3 ("Venus") och 4 ("extra Omega Centauri") då? :)

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: nykomling

Post by Hans Bengtsson »

Timo:

Extra Omega Centauri vet jag svaret på, Björn Gimle hjälpte till att lösa gåtan, du skrev om detta i dina rapporter från Australien.

Men falska Venus har jag ingen aning om.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: nykomling

Post by timokarhula »

Nr 3: Falska Venus, tolkar jag som följande: Ett flygplan som åker rakt mot mig eller som råkar ha en ytterst liten lateral hastighet kan mycket väl tolkas som om Venus ligger stilla i synfältet eller råkar åka västerut, likt jordrotationen. Flygplansljus som lyser rakt mot en kan väl vara så pass ljusa som Venus -4 magnituder? Men flygplan ska väl ha både ett blått och ett rött ljus på vingarna? Det borde jag ha noterat med en gång! Kanske var ljusen släckta!? Detta är mitt största UFO-mysterium, eller ? :)

/Timo K
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: nykomling

Post by gerard »

Hans Bengtsson wrote:Gerard:

Det är inte min avsikt att påstå att det var en meteor du såg, jag såg den inte och kan inte veta säkert. Men din beskrivning av fenomenet ligger ganska precis i mittfåran av hur allmänheten brukar beskriva sina iakttagelser av bolider.
men om den inte brann, och inte hade 'svans'....?
just detta gjorde ju att jag inte ens tänkte tanken 'meteor'.
men jag antar att det närmaste en 'naturlig' förklaring som vi kan komma är just bolid.
om vi nu måste ha en förklaring som utesluter det okända.
jag tycker att vi ska acceptera möjligheten av även sånt vi inte känner till, - än.
radiovågor fanns innan vi upptäckte dem.
jorden var centrum i världsalltet ganska länge, utan att egentligen vara det..
solen snurrade runt jorden tills den inte längre gjorde det.
det finns säkert annat i världen som bara väntar på att bli bekräftat av vetenskapen.

- och några är helt säkra på att jorden är platt ( flat earth society ). - de menar att ALLA regeringar är inblandade i en gigantisk mörkläggning där vi, medborgarna, luras att tro att jorden är rund. jättekul tycker jag. hoppas de har rätt...

:)

ps. jag märker att jag är ganska ensam om att ha en 'avatar' ( mitt högra öga fotat samma kväll som jag reggade mig här.)
hoppas jag inte bryter mot nån uppförandekod...... :D
vänligen,
gerard
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: nykomling

Post by timokarhula »

Här kommer så en förklaring till min UFO #4.

https://vimeo.com/154398108" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: nykomling

Post by gerard »

en raket som lägger ut en satellit ? har jag fattat rätt ?
häftigt med stjärnfallet 22 sek in i videon.
vänligen,
gerard
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: nykomling

Post by Hans Bengtsson »

Timo:

Möjlig förklaring till falska Venus: det var kanske inte själva flygplanet du såg, utan istället kondensationsstrimman efter ett flygplan som hade försvunnit ganska exakt i din synriktning, då kan man få en ljus fläck som sakta blir diffusare och större. Man kan jämföra med en punktmeteor som ju uppträder som i stort sett en punkt som blir ljusare innan den försvinner, ibland med en plötslig snabb rörelse när den kommer nära observatören.

Mvh
Hans Bengtsson