Kan CZ sväva ?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Kan CZ sväva ?

Post by Håkan N »

Idag fick jag mig ett gott skratt !

ATM fascinerar mig enormt, samt CN.
Det är en tråd om en Lockwood försedd 24” på f/2.75, och om detta teleskopet kunde tala hade det gått på vattnet, det står mig helt klart.
CZ har gjort coatingen exklusivt för Mike och jag läste vidare och en skrev att Carl nu gör detta, och en annan skrev vidare att nu har han hela processen.
Ja tänkte, men herrejösses alltså.
Då kom Danny ’pinbout’ på svaret.
Slog mig för knäa och det var på pricken rätt komedi.

Nån gräns lär det vara tycker man även på CN.

Carl handsågar ut ämnena ur skivor för hand ute (?) och gjuter om dom.
Hur han hinner med detta blir en gåta då det talas om 300 speglar per år och till mig sa han de senaste åren 2.500 st.
Har han dessutom utrustning för att se hur glaset är, eller är det sämre än som de kom. ( det tror då jag ) För annealing riktigt tar oerhörd tid. Varav ex ZTE materialen är dyra för de är graderade i priser om olika renhet. Ju renare ju dyrare.
Mig blåste han i att han gör sin 'CZ 'anneal' på quartzen dessutom.

18” diameter F/4 quartz mirror. Substrate is semiconductor grade quartz. CZ anneal. CZ coating, and center spot of your choice from our stock of nine options (at coating time). Lead time is 8-10 months.
Mirror thickness 32mm
Focal length 72 inches +/- .25 inch


-Allt heter dessutom CZ, som ex CZ criteria, CZ coatings, CZ anneal, CZ beval, CZ crate ;-)

Men trotts denna omsättning genom 25 år kanske har inte råd med en IF utrustning på 50-100K eller en MRF maskin, mycket konstigt alltså utan han kör på ’kriterier’.
Dessutom applåderas detta. Man fattar liksom noll här !

Jag trycker det hela är mycket märkligt. Men det talas om speglarna är så billiga inom branschen rent generellt att det inte kan läggas på tid för tester/dokument. ( så säger försvararna. Dock anses ju Carl's speglar vara 'oerhört' dyra.
När jag nu gjorde min order nu erbjöd jag längre leveranstid och mer betalning, men det behövdes inte för allt han gör uppfylls av hans ’kriterier’.

-Hur kan allt bli bra ? Han måste vara ; 'bigger than life' denne man alltså !
Hur en person och en medhjälpare kan göra 300 speglar per år ( en om dagen ? ) i toppklass med att handsåga ut ämnet, gjuta om det, handslipa och coatade det för billiga pengar blir en gåta.
MRF maskiner dundrar på och Aerospace har korta gångtider och det medföljer test på det kund krävt.
Men inom ATM är allt annorlunda.

Så jag tror faktiskt Carl kan sväva !


-------------------

Posted 03 August 2017 - 02:49 PM
SandyHouTex, on 03 Aug 2017 - 3:33 PM, said:
Ummmm..........Zambuto does coatings now?

Don W, on 03 Aug 2017 - 03:12 AM, said:
I just recently found out that he melts his own Supremax and casts and anneals it! He has control of every one of his processes for making mirrors.

and he can levitate like david blaine

https://www.youtube....h?v=pVhJ8pXKaKQ

-Danny
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kan CZ sväva ?

Post by stoffe »

Låter som en otrolig produktionskapacitet. Finns det bilder från hans verkstad?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Kan CZ sväva ?

Post by nilsolof »

Han kan inte bara sväva (nästa inlägg i Youtube visar hur man gör. Inte svårt). Han kan dessutom göra speglar och sälja dem till en trogen kundkrets som har kunskap och erfarenhet att uppskatta dem, och som anser dem prisvärda.
Håkan, det är dags att inse att det inte är din uppgift, än på ett tag, att lära pappa göra barn.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kan CZ sväva ?

Post by Håkan N »

Stoffe !
Jo det finns bilder från verkstan ute på CN när han går barfota i flipflops och plywood väggarna/golvet är inte målade och isoleringen sticker ut.
Även när han handskär ut ämnet utomhus.
Det är inte QED detta...
Tidnings repotage finns också att hitta där han påstår han ändrade om hela spegelindustrin åt branschen.
Han är inte då blygsam, och verkar ha ett ego så att en jumbojet kan landa på ryggen.
Jag frågade om en crate och då berättade hur många speglar han gjort.
Frågan var inte den utan om han har crate till produkten.

Nils Olof !
Inte ska jag lära Carl nåt. ( Kommer aldrig slipa en spegel själv. Fast Mel är på mig om det. Jag har inget intresse och ingen tid.
Jag jobbar hellre i det jag kan och degar ut.
Jag tycker saken går till överdrifter på ex CN och Pinbout fick till det bra.
Sen är det oseriöst i hans situation nu efter 20 år att gömma sig bakom kriterier, vare sig man som kund har kunskap eller erfarenhet.
( vad har det med saken att göra ?
Detta kan bara fungera inom amatörer svären, inte inom pro. Därför verkar han där, och är en del av en business id'e givetvis.
Som ex berätta att han gör CZ annealen på quartz och gå hem med saken.
Har man gjort 2.500 speglar på ett par år eller kan sälja en om dagen i 300 dagar per år för flera tusen dollar anser jag har man råd med en Zygo. ( samt måla väggarna )
Det är min åsikt, och jag tror än karln kan sväva ;-)
-För gör man en spegel om dagen till perfektum och alla är nöjda utan dokumentation, då kan han nog sväva innan motsatsen är bevisad.

Mel har nu ett par år på sin 25'a och ett par tusen timmar.
Aerospace kommer dit fort, men man får betala notan också.

I mitt fall ser jag det som ett experiment just nu. Både öga och datamaskiner ( samt klassiska tester ) ska få berätta.
Jag är ute efter se den berömda sk 'smothnessen'

Return to “Allmänt”