Branden i Västmanland - 3 år sedan

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Branden i Västmanland - 3 år sedan

Post by timokarhula »

Det är nu idag tre år sedan som den förödande skogsbranden härjade i Västmanland. Alla i min by, Gammelby (utanför Virsbo), var tvungen att evakueras. Så här såg det ut. Bilden är från Aktuellt i TV. Det är mitt hus som är till höger om rökpelaren.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5929476" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte nog med att det brann här för min ungdomliga mamma dog i min famn några dagar innan.

Vår förening, VARF, har tanken att hålla en Perseid-övervakning nästa helg i Hälleskogsbrännan. Det är centrum av brandplatsen och 7 km från mitt hem. En perfekt plats utan ljusföroreningar att se stjärnfall nästa helg. Jag, Jim Gage och David Eklund rekognoscerade platsen och den är bra. Det får plats med 10+ bilar där. En varning - skogsvägen till Hälleskogsbrännan är dålig och skakig så ömtålig optik undanbedes, maybe :angry:

/Timo K
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Branden i Västmanland - 3 år sedan

Post by stoffe »

Beklagar sorgen ang din mamma Timo, tråkigt att höra.

Kul med föreningsaktiviteter! Är detta en allmän astronetinbjudan till Persid-övervakningshelgen som VARF annordnar?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Branden i Västmanland - 3 år sedan

Post by Tony »

Inte så långt härifrån heller. Men vi åker norrut ett par veckor, annars hade jag kommit förbi.

Vi har övernattat i husbil på den platsen. Rätt fint ställe för en astro-träff. Dom gjorde i ordning platsen för att studera återväxten efter branden. Finns dass och spongar som leder ut i terrängen. Det är väl Sveaskog som gjort i ordning den?
Vägen var hyfsat bra för ett år sedan.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum

Return to “Allmänt”