Säsongen 2016/2017

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Säsongen 2016/2017

Post by Robert »

Dags för den traditionella säsongstråden igen.....

För min egen del har det varit lite aktivitet senaste året.
2 Barn varav ett med Autism och ADHD har tagit den mesta tiden/energin och även en fru sjukskriven en stor del av året har gjort att jag har legat lågt med astronomin.

Jag har tittat en del visuellt båda hemma och i AAK's observatorium. Fotat månen lite i AAK's observatorium men inget använda av min CCD kamera hemma.
När barnen har somnat finns inte energin nu till att sätta upp och kalibrera teleskopet före en lång CCD foto session. Men senare kommer det bli mer tid igen.

Håller dock på lite med ett litet fotoproject via remoteteleskop ihop med en annan AAK medlem. Resultatet av det kommer väl om 1-2 månader.

Inte gjort några direkta astronomiinvesteringar men en indirekt sådan..
Vi köpte till mer mark till vår tomt (ca 200 kvm). Detta ger mindre skymmande träd med tiden... och bättre plats för ett framtida observatorium.

Hur var erat år?


/Robert
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Säsongen 2016/2017

Post by ragge »

@Robert,
Tråkigt att höra att livet står lite i vägen för astronomin just nu, men förhoppningsvis ändrar det sig och hobbyn blir en tillgång igen. Tack för att du håller igång den här sajten åt oss alla !

För egen del har det varit något av en normal säsong, med undantag för senvintern och tidig vår då permamolnen bestämde sig för att störa. Jag har gjort en del tekniska förbättringar som jag hoppas skall leverera under den kommande säsongen : Flockat min Meade LX200ACF och även utvecklat en skapligt exakt polinställningsmetod för densamma, samt moddat min HEQ5 Pro med ett Arduino-bygge för jämnare tracking-speed. Ja, och så har jag bytt bil vilket innebär att jag nu får användning för ett slags gångjärn som jag tidigare byggde in mellan monteringen och stativet. Man fäller nu ned monteringen och ställer in stativ och allt i bilens lastutrymme (och surrar fast).

Ragnar
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Säsongen 2016/2017

Post by ThomasK »

Jag har varit sjuk i en besvärlig virusinfektion i lungorna sedan början av juni. Jag börjar återhämta mig nu och var ute och tittade på stjärnhimmeln och några variabler igår för första gången sedan i slutet av maj. Det var trevligt att återse några av de gamla favoriterna.

Under sjukdommen har jag fått hålla mig till datorn och jobba med astrobilder från fjärrteleskop. Open Universitys COAST-teleskop, efterföljaren till Bradford Robotic Telescope, har nu kommit igång och levererar bilder i en strid ström. Teleskopet har nu officiellt invigts och gamla BRT-användare kan nu utnyttja teleskopet, än så länge gratis.
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Säsongen 2016/2017

Post by AstroFriend »

Den här vintern låg nästan all aktivitet nere. Blev ett par bilder med den lilla Skywatcher Adventurer monteringen. Dock är det väldigt kul att fota med denna, kan ta med den enkelt till mörka platser. Det är heller inga problem med vinjettering i kamerahuset som uppstår med fullframe. 150mm lins ger härliga vidvinkelbilder.

Det som det jobbats på mycket inför kommande höst är observatoriet. Återstår nu bara någon mekanism för luckorna så kan jag lite provisoriskt börja använda det. Värme i huset vintertid saknas dock så blir mest höst o vår som det går att använda.

Även teleskopet blev ombyggt för att gå från en image cirkel på kanske 35mm effektivt till 55mm eller kanske mer, senare test får visa hur bra det fungerar.

Köpte ju också en större kikare som jag tänkte ha lite kul med, tung dock och en montering behövs. Den håller jag på att bygger på. Tänkte också denna skall tjäna syftet att underhålla vänner som kommer på besök med måttligt astronomi intresse och att de på ett enkelt sätt får se vad som finns däruppe.


Det som på lite längre sikt behöver lösas:
Hur skall jag kunna fotografera med fullframe och teleskop utan vinjettering, specialombyggd Canon 6D med nytt kamerahus? Eller kosta på sig en astrokamera i fullframe eller större, mycket pengar dock och jag tycker inte det finns någon på marknaden idag som är som jag vill ha den. Teleskopet är i varje fall ombyggt för att klara en mindre mellanformat sensor.

Kan jag dra nytta av ett större teleskop och kan jag klämma in det i nya observatoriet? Jag har ett fritt utrymme på 0.95 meter runt centrum på piren. Kanske det går att manövrera ett 10" RC teleskop där?

En montering med bättre precision än den EQ6 jag har skulle behövas. Den enda jag vet som möjligen beg kan hamna inom ekonomiskt räckhåll är en EQ8. Möjligen någon annan gammal kvalitets montering som jag uppgraderar med nya motorer och styrning. Slumpen avgör ju lite vad som dyker upp.

Andra saker som tillkommit som konkurrerar med tiden som finns tillgänglig är:
Ny beg bil som kräver massor av tid, resor, släktforskning, hemmabiouppbyggnad i enkel form.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Säsongen 2016/2017

Post by Miska »

Jag nattugglar och tittar på när Venus stiger varje morgon, när det är klart dvs. Senaste bild går att skåda på Astropixlar på Facebook.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Säsongen 2016/2017

Post by Hans Bengtsson »

Säsongen 2016-17 var för min del inte särskilt produktiv när det gäller antalet visuella observationer av variabler. Men jag försöker hålla igång så gott det går. Kurvan under senare år liknar ganska mycket ljuskurvan för en variabel:

2008-09: 243 obsar
2009-10: 350
2010-11: 921
2011-12: 977
2012-13: 953
2013-14: 1014
2014-15: 828
2015-16: 572
2016-17: 387

Kan hoppas på att minimet nu har nåtts, och att min aktivitet är på väg mot ett nytt max. Det är svårt att veta i förväg.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Säsongen 2016/2017

Post by Björn »

Den gångna säsongen var fantastisk för min del.
Jag återupptog variabel-skådandet som legat i träda många år och skaffade också på sen-hösten en 10-tums Dobson.
Det blev ca 70 kvällar under hösten/vintern och drygt 1000 obsar. Loggade min obs nummer 1000 den 28:e januari.

Nu har jag även införskaffat en Helios Qauntum 20/40*100 som komplement vilket gör att jag både kan obsa lite mer 'on the fly' utan att behöva kånka ut min Dobson men också sätta upp dem båda i lite olika riktningar så att jag kan täcka mer av himlen utan att behöva flytta runt så mycket.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Säsongen 2016/2017

Post by timokarhula »

Min observationsstatistik för säsongen 2016-2017 var ganska ordinär kvantitativt sett. Såg 110 nya DS-objekt under 94 observationspass och 158,5 timmar. Passerade några milstolpar i och med 5000 DS-objekt (inkl dubbel- och multipelstjärnor), 3000 NGC-objekt och 200 klotformiga stjärnhopar (inkl extragalaktiska) under karriären. Obsade 9 kometer under förra säsongen varav 5 var nya för mig. Sedan skaffade jag en ny leksak, en Skywatcher Go-To Skyliner-300P FlexTube i oktober. Dan före dopparedan slog jag avståndsvärldsrekord med fältkikare, den 7.7 miljarder ljusår avlägsna kvasaren CTA102 med 25x100. Planetariska nebulosan Pease 1 inne i klothopen M15 och enskilda stjärnor i M31 och M33 var andra höjdpunkter samt galaxer i Corona Borealis-hopen Abell 2065, centralstjärnan i Ringnebulosan M57 och en V=16.4 mag fältstjärna till den med 12-tummaren. Första stjärnklara natten på Värmland Star Party på fyra år.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Säsongen 2016/2017

Post by Håkan N »

-Robert, det var tråkigt att höra men livet är aldrig lätt.
Hoppas att det går bra med barnen och det är viktigare än amatör astronomin, men en hobby bör ju alla ha och du har säkert en fot i det hela på nåt sätt.
Sköter du Astronet ?
I så fall gör du det bra för allt ska göras, och allt tar sin tid.

Kul att läsa om andras säsong inom astron !

----

Min säsong 16/17, som man kan säga var min andra ( ev tredje ? ) inom astronomin och jag insåg flera viktiga saker, som ex vädret är svårt i den här hobbyn.
Nån vinterobservatör är jag inte, och kommer så inte att bli.
Sverige inser jag levererar 'nån natt' per år i det jag intresserar mig för ( deep sky only ), men det får man ta och nån bra natt höst/vår är ok som jag ser det. Ofta får dom inget mer i ex Kalifornien heller ( trotts mycket bättre förutsättning ) om man har jobb att sköta.
Men det kan bli bra här med, och det finns inga säkra kort nån annanstans heller, oavsett ställe.
Jag åkte ju otaliga gånger i vinter nordöst i vildmarken 6 mil bort från Falun, men det är nästan alltid bara moln väl framme.
Missade tyvärr observeringen hos Joel Knorrings sommarstuga förra hösten ( då var det bra ! ) men då jag var på IVT, tyvärr.

Sedan har jag forskat vidare inom området ’kikare’ och nya Nikon WX 50 mm har varit ett mycket intressant ämne, och även en Kowa 82 mm, osv.
Kowan är bra men för stor.
Jag köpte också en ny Swarovski EL 32 mm på X10, men sålde den i våras för den gav mig inget, även om låg vikt vs resa etc.
En kikare bör vara för Deep Sky som 'jag ser det' på minst 50 mm.
Så jag hade tur med mitt inköp på en 60 mm Zeiss på 20X, vs hur jag vill använda en kikare.

Jag har lärt mig ( uppdaterat ) mig mera inom bygget av ett Newton teleskop. Första året var jag för novis i saken att framskrida bygget.
( vill veta vad jag gör och varför )
Jag har testat min 18 tum spegel nere hos Rohr i Tyskland, och då mest på skoj. ( tror inget på dennes tester ändå )
Har också köpt mera Ethos okular och har nu nära hela serien, och även de nya riktigt skarpa Nikon HW serien 17 & 12.5 mm ( extremt bra okular på 102 graders FoV )
Mitt 18” teleskop har hela designen klar och delvis laser skuret material klart och allt dito runntomkring, men jag har inte kunnat ge mig fritiden att få ihop den än, tyvärr.
( förra hösten gick till en uppdatering på min fuxturserie och i vår/sommar bara jobb.
Men jag har fördjupat mig i diagonalers storlek, ritat ljusstrålar och besökt hightech Aersospace företag i USA och Tyskland.
Efter min Oz Sky trip tyckte jag "kontrasten" var så bra i deras Carl Zambuto 14” och 18 tummarna de hade var så sköna att jobba med så jag köpte en ny CZ f/4 på 18” i quartz ( leverans januari 2018 )
Vi får se om den blir värd priset på ca 80 tusen mot min Knorring på 18” och f/4.

Sedan har jag efter att vänt och vridit nåt år nu på många olika combinationer kommit på min ’favorit combo’, som är en kompromiss.
Det baserar sig på så mycket spegel man får med i en vanlig bil och med ståhöjd utan stege och ska vara portabel och enormt styv.
Det betyder 25” och ca f/2.6 med kolfiberchassie. ( dock ett framtida projekt )

Har insett att man bör jobba på att köpa nåt ( eller hyra ) vid pension på LaPalma vintertid.
En härlig ö, och med bra astro stora delar av året och Svensk sommar året runt.
Min resa dit förra December lärde jag mig mycket bra observervering då jag kunde öva i princip varje natt, och det fanns en grönlaser pekare på teleskopet. Otroligt enkelt använda en sån och hitta snabbt därute. ( vet de ogillas här på Astronet bland många dock.
Telraden är bra den med, men inget tar en laser ( vs lärdom.

Jag var på många observationer/träffar under säsongen, och om vi börjar förra sensommaren ;

# Stellafane, USA.
Bra träff med hyffsat himmel och träffade mycket bra folk som ex en ny polare Robert Werkman som tittat in Barbarella i Texas och har själv en Kennedy 22” i en Australien byggd Dobson. Han rekommenderade bla Oz Sky.
Var också kring en Kennedy 28 tummare som Tony, ägaren till Spectrum Coatings hade där.
Kul att se ’klubbhuset’ och omgivningen. Träffade både Nagler och Glatter. Fick pris för ’long distance’ och det ingick då att prata framför 1000 pers ;-)
Var sedan till AGI ( special glas samt maskinering i optiskt glas ) och QED som visade MRF maskinen och sedan till Dream telescopes ( lättvikts speglar och kolfiber Newton teleskop )

# Ölands träffen.
Nöjd med de två nätterna och riktigt kul med en amatör astronom från Stockholm ( namn – vet ej ) som verkligen undervisade på ett underhållande sätt, samt att få träffa Nils Olof Carlin, och Claes som hade sin Knorring spegel i en Dobson byggd av Sten Arne på 15.5”, och med Ethos 13 mm var den riktigt bra, och se ex Veil i Bengts 20” Engelsk byggda Dobson.

# Mariestad träffen.
Riktigt bra natt och kul att få se in i Sten Arnes 15.5” bino Dobson.
Köpte en Swarro EL av Astrosweden vs en tanke på en bra/lätt kikare för promenader/trek/resor mm.

# IVT, Österrike.
En bra resa i sig med fin natur men inget vidare astro pga bara moln, och det var rätt glest bland visuella observerare, men dock fanns det en Lockwood 22” f/3.2 i quartz men utan paracorr på och himlen var inte bra under hela helgen så jag fick inte se riktigt vad den gick för.
Men bra mat/öl och träffade lite Tyska observerare som var kul att snacka med.
Området ligger rätt högt och kan bli bra, men årstiden betyder moln..

# December månad på LaPalma.
Bra semester givetvis och en hel del ok nätter. Hyrde hos Hosinskys och lånade deras Skywatcher 16” och hade med mig mina egna Ethos, Glatters TubLug mm.
Lärde mig en hel del bra observering och hur paracorren fungerar och hyrde en 20” dob av Athos Astronomical jag hade på 2.200 meter i lä.

# Besök på UAA.
Undervisning hur man observerar i högförstoring på ex M33, bla. Mycket intressant och lärorikt.

# Värmland SP.
En bra natt även om kallt och vinter, men VSP är alltid kul. Bra föredrag mm.

# Besök på UAA.
Om teleskop teknik/bygge och test av Glatters kollimerare och även Cat Eye.

# Oz Sky Safari, Australien.
Makalöst bra träff och superbra organisation ( och bra dagtids aktiviteter ) och intressant folk från hela världen där.
Olika dobbar ( 14"-30" ) och rätt mörkt fast seeingen var inte perfekt och det rann formligen av speglarna.
Hade med mig egna Ethos och det nya Nikon 17 mm okularet.
Södra himlen är fantastisk och fick tipset om obs i Chile/Spaceobs i Atacama, som nu kommer bli av i December för mig ( om det vill sig väl )

# ITT, Tyskland.
Bra träff och himlen var bättre än jag trodde, så ganska mörkt men dålig seeing men träffen ligger ju nära Frankfurt.
Mycket roliga dobbar och kikare och kul att Sten Arne var där med binon. Perfekt vår/sommar väder alla dagar som bonus.
Två bra nätter som gavs chansen att kika in i en Lomo tillverkad 25" i Sitall i ett mycket fint tillverkad Newton teleskop, och ex M57 på 600X.
Besökte även Zygo söder om Frankfurt. ( vs framtida SiC projekt )

Nästa ut nu blir Oregon SP i Augusti med sol eclipsen. ( kom in igår som reserv faktiskt )

Min Zeiss 60 mm kikare följer alltid med och den är en makalös kikare ( som många uppskattar låna ) och man enkelt får med sig med eller utan tripod.
Den på Jewel box och bara scanna runt med var makalöst och min astronomiska höjdpunkt togs första natten i Australien med Zeissen uppe i skymmningen och sedan Homunculus nebula med 18" Dobson med mitt Nikon 17 mm/P2 - WOW !
Första glimten totalt oförglömligt.

Tips. Den som inte varit söderut - försök åka.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Säsongen 2016/2017

Post by Bengt »

Även för mig har hälsan ställt till det denna säsongen .
Lite korta pass har det blivit i vår.

Hoppas få en bättre start i höst med uppgradering till lättare teleskop .

Beställt ett lite lättare 10" Sumerian Optic f4 instrument som förhoppningsvis skonar mina reumatiska fingrar att lättare bära ut och in prylarna.


Bengt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Säsongen 2016/2017

Post by Torbjörn »

Säsongen 2016/2017 har varit fin för min del, har observerat en hel del djuprymd och fortsatt med mina Herschelprojekt.

Några av säsongens absoluta höjdpunkter har varit:

* En obsnatt i Dalsland i vintras där jag såg ca 50 nya Herschel 400-II objekt
* Den stjärnklara natten på Värmland starparty där jag och Timo K obsade ända till gryningen :D
* Messier marathon i Beddingestrand där jag lyckades se 96 Messierobjekt (med GoTo...) Jättekul arrangemang.
* En aprilnatt på Orust där jag obsade vårens Messierobjekt.
* Bygget av min 8" resedobson tillsammans med min kompis Patrik!
* Min resa till Teneriffa där jag obsade på 2200 m höjd uppe på Teide sex nätter på raken. En helt fantastisk astroresa. Bland annat fick jag se mina sex sista Messierobjekt och kom även upp summan 399 Herschel 400 objekt. Obsade även Jupiter och Saturnus som såg helt fantastiska ut.

/Torbjörn :)
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Säsongen 2016/2017

Post by Lazze »

Säsongen som gick var inte så produktiv för min del men att jag skulle fånga några fotoner på Cassiopeia A var väldigt kul.
Även om det bildmässigt inte var så mycket att hänga i julgranen så var jag väldigt glad att det blev något överhuvudtaget.
Annars blev det en tunn säsong, dels pga en nästan konstant dålig seeing under slutet av förra året, dels pga mycket jobb och det senare kommer att vara fallet även nästa säsong men det får vara ett i-landsproblem så länge inte astronomin betalar hyran :D

Inriktningen på nästa säsong är jag lite osäker på men jag vet så mycket att jag ska prova på lite wide-field foto som jag inte stort sett inte gjort sen jag återupptog den här hobbyn för ca 10 år sen.
Men jag vill ha kvar ett stort teleskop på min PMX om jag blir sugen på något obskyrt litet objekt så jag håller just på och gjuter ett fundament till en EQ6:a vid stugan som ska bära en 80mm F6 refraktor och ev en 200mm kameralins.

Och för att det ska visuella ska få sitt så kommer jag liksom förra säsongen att vädra dobben med jämna mellanrum.

/Lasse

Return to “Allmänt”