Herschel 2500

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Herschel 2500

Post by timokarhula »

Jag har roat mig med att gå igenom William och Caroline Herschels observationer av 2500+ djuprymdsobjekt och kollat upp vilka jag sett visuellt hittills, den sk "Herschel 2500 list".

http://messier.seds.org/xtra/similar/h2500a.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolumnen Type innehåller inte helt aktuell data. Objekt som klassats som Nonexistent, kan mycket väl ha identifierats på senare tid av främst Harold Corwin, Wolfgang Steinicke och Steve Gottlieb som gjort ena riktiga detektivarbeten. Utifrån Herschels originalanteckningar har man gått igenom objekt för objekt och adresserat olika felkällor. Referensstjärnorna som de utgått ifrån kan ha varit fel stjärnor, felskrivningar, fel riktningar mm. Dock återstår fortfarande några av deras objekt som inte identifierbara. Möjliga kometer? Massor av de förlorade objekten har med varierande grad av säkerhet kunnat identifieras som dubletter av samma objekt, enskilda stjärnor, dubbelstjärnor mm.

I princip alla "icke-existerande" objekt som idag klassificeras som öppna stjärnhopar har kunnat identifieras, dock ej som riktiga stjärnhopar men som asterismer.


Listan omfattar

2523 entries (objekt), varav
2514 är existerande (identifierade) objekt medan
9 är icke-existerande "på riktigt" (som jag undersökt utifrån Corwin et al data)

Vidare är 35 dubletter av andra NGC-objekt,
7 objekt hade inte identifierats först men som numera har identifierats som galaxer
1 objekt hade inte identifierats först men som numera identifierats som en nebulosa (NGC1909 = Witchhead)
1 objekt hade inte identifierats först men som numera identifierats som en H-II region i en galax (NGC4401 i galaxen NGC4395)
2 objekt har identifierats som enstaka stjärnor
6 objekt har identifierats som dubbelstjärnor
4 objekt har identifierats som trippelstjärnor
2 objekt har identifierats som glesa asterismer (multipelstjärnor?)

Från denna stora originallista hade man valt ut objekt till Herschel 400 och Herschel 400-II listorna.

Hur många av Herschels objekt har jag då sett? Jo, 1417 objekt av 2514 existerande objekt. Det blir 56.4% och jag hade antagit innan att det var drygt hälften, vilket stämde. Medan jag undersökte dessa icke-existerande objekt (dubletter) noterade jag att jag hade sett en del av dem. Då passerade jag hux flux 3000 observerade NGC-objekt (3005 st). Det återstår nu 1097 objekt för mig i Herschel-2500. Jag siktar på att ha sett dem alla inom 10 år. :)

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500

Post by Torbjörn »

Kul läsning :) Jag satte mig själv och kollade i mina loggar och i Deep Sky Log ikväll och jag kommer fram till att jag har sett 791 stycken av H400 + H400-II objekten. Det borde varit 793. Jag får inte riktigt ihop den kalkylen (än) men NGC 7814 är med på båda listorna. Antingen finns det en dublett ytterligare eller så har jag gjort något fel.

Totalt har jag sett 983 unika NGC objekt men det verkar vara en bugg i Deep Sky Log så jag kan inte få fram vilka NGC objekt som inte hör hemma på dessa båda listor när jag vill göra en sådan exkludering av de objekten. Jag har rapporterat det och avvaktar tills jag hör något från dem innan jag rotar vidare.

Jag har inte fört några speciellt organiserade anteckningar om Herschelobjekt som inte hör hemma på H400 och H400-II listorna utan de står noterade här och där...så jag återkommer.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 2500

Post by timokarhula »

Nästan tusen NGC-objekt, det är inte illa! :) Jag har ingen enhetlig, numrerad lista på alla observerade NGC-objekt utan jag har plussat på alla nya jag ser allt eftersom. Jag minns inte om jag inkluderade Messier-objekten för länge sedan. De flesta av dem är ju också NGC-objekt, så jag kanske har sett ca 100 fler?! :)

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500

Post by Torbjörn »

Det är en bunt NGC-objekt...men som sagt så ligger ca 791 av dem på H400 och H400-II listan. Ytterligare ca 100 måste vara Messierobjekt, och ett helt gäng är sydliga objekt som jag obsade på Teneriffa (och som inte är Herschelobjekt) så jag gissar på att jag har sett ca 40 st som är Herschelobjekt utan att vara med på de båda förstnämnda listorna. Har oftast hittat dem i närheten av ett annat objekt som jag obsat, men frågeställningen gör mig nyfiken på hur många det kan tänkas vara och vilka de är.

Jag skall kika vidare på det ikväll!

Det finns mycket nytt att leta efter där ute :D

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 2500

Post by timokarhula »

William Herschels son John upptäckte ungefär lika många DSO som sin farsa men de flesta är sydliga som han såg från Godahoppsudden. Inga av dem finns med i H2500. Vilket hästgöra att katalogisera objekten i de Magellanska molnen! Enbart i LMC finns det 318 NGC-objekt.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500

Post by Torbjörn »

Nu har jag kollat lite noggrannare och jag har sett 399 H400-objekt och 394 H400-II objekt. Eftersom NGC 7814 är med på båda listorna så blir den summan 792 objekt.

Förutom det har jag sett 14 ytterligare Herschelobjekt (färre än jag trodde) så totalsumman för min del blir 806 Herschelobjekt. 32%

Antalet unika NGC-objekt som jag har sett är 983 st.

Herschel Junior måste ha haft fullt upp nere vid Godahoppsudden!

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500

Post by Torbjörn »

Jag måste erkänna att H2500 känns lockande men frågan är hur man skulle lägga upp det...

Jag har ju sett 806 objekt, ungefär 1/3, och har tre teleskop som kan komma i fråga: En 8" C8 med GoTo, en 12" Dobson utan GoTo och en 8" Resedobson utan GoTo.

Frågan är om man skulle ta stjärnbild för stjärnbild. Inventera vad man redan har sett och sedan ta fram stordobben. Eller om man först skulle köra med C8:an.

Hur som helst så börjar jag fundera på detta obsprojekt :) Jag skulle i så fall jobba med Mark Brattons bok om att obsa alla Herschelobjekten.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 2500

Post by timokarhula »

Som ni förstår beundrar jag far och son William och John Herschel. Dessa anser jag är historiens främsta visuella DS-observatörer. Vem av dem som var "bäst" är svårt att säga. William fick brottas med det lynniga engelska klimatet men ändå upptäckte han nog flesta djuprymdsobjekt i historien?! Grabben John upptäckte ungefär lika många men hur stora problem, bland annat logistiska, hade inte han där nere vid Taffelberget, vid Godahoppsudden? Som god trea skulle jag nog ranka Edward Emerson Barnard. Utan några akademiska meriter upptäckte han flera DS-objekt, Barnards galax (NGC6822), Barnards stjärna och inte minst månen Jupiter V, Amalthea, visuellt!

William Herschel hade sin syster Caroline som medhjälpare. Som jag förstått det nedskrev hon i stearinljuset vad brorsan dikterade vid okularet, typ 1 minut och 15 sekunder framför ("preceding") 5 Serpentis (eller annan beteckning på vald referensstjärna) och polardistans 87 grader 55 bågminuter (detta exempel råkar vara Messier 5, NGC5904). William använde inte deklination utan polardistans vilket är lika med 90 grader - deklination.

Nu undrar jag, utan att ha googlat, vem / vilka medhjälpare hade John Herschel? Varför är inte de lika kända som Caroline? Hans B? :D

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500

Post by Torbjörn »

Det blev observationsväder i går så jag åkte ut till Orust för att obsa. Under sommaruppehållet har jag letat igenom ett antal av "höstens" stjärnbilder efter Herschelobjekt som jag inte sett tidigare, och då syftar jag på samtliga ca 2500 objekt. Med andra ord de Herschelobjekt som inte ingår i Herschel 400 eller Herschel 400-II listorna.

För var och en av dessa stjärnbilder har jag skapat listor i Deep Sky Log innehållande samtliga Herschelobjekt och sedan har jag kontrollerat i Interstellarum Deep Sky Atlas om de icke sedda objekten anses kunna ses med 4", 8" eller 12" teleskop...eller om de ens är med i Interstellarum. Alla är inte det.

Den här kvällen hade jag med mig C8:an, ett 8" SCT, så jag valde att leta efter objekt som anses kunna ses med 4" eller 8" apertur. Ragge var redan på plats för att fotografera och hade riggat upp sin utrustning. Jag upptäckte snart till min stora irritation att jag hade glömt den förb... dagghuven hemma. En av Ragges bilmattor och en rem fick utgöra provisorisk dagghuv. Tack och lov så hade jag inte glömt värmebanden till C8:an!

Herkules
NGC 6146 liten ljussvag galax. 85 X
NGC 6173 liten ljussvag galax. 85 X
NGC 6283 diffus galax, endast synlig intermittent. 85 X
NGC 6500 liten ljussvag galax. Bildar ett par med NGC 6501. 135 X
NGC 6501 liten ljussvag galax. Bildar ett par med NGC 6500. 135 X

Pegasus
NGC 16 liten ljussvag galax. 85 X
NGC 7137 ljussvag galax, bildar en triangel med två stjärnor. 85 X
NGC 7280 ljussvag galax. 85 X
NGC 7311 ljussvag galax. 135 X
NGC 7454 liten ljussvag avlång galax. 135 X
NGC 7469 väldigt ljussvag galax, endast synlig intermittent. 135 X
NGC 7515 väldigt ljussvag galax. 85 X
NGC 7625 ljussvag galax. 85 X
NGC 7711 ytterst ljussvag galax. 85 X

Jag obsade under kvällen även M13 och NGC 7331, mest för att kontrollera GoTo systemet.

Där fick det räcka för kvällen med tanke på morgondagens arbete. Jag insåg att det dessutom skulle bli nödvändigt att torka av blöt utrustning när jag kom hem... Innan jag åkte hem stod vi och beundrade den vackra stjärnhimlen en stund.

Flera av de här objekten var mycket svåra med 8" teleskop och det fanns även ett gäng objekt som jag inte lyckades alls med, de får nog snarare bli fall för 12" Dobben i framtiden. Jag uppmätte runt midnatt ett värde på 20,97 med min SQM-L. Inte speciellt bra för Orust även om det kändes som en fin kväll.

Idag började dagen riktigt fint med höstens första vy av Orion när jag hämtade in tidningen och jag tog en snabb titt på M42 med 15x70 kikaren. Strax innan jag skulle gå iväg hade Venus hunnit upp över hustaken så jag tog ut 90 mm refraktorn för en snabb titt. Den var inte kyld och atmosfären var rejält turbulent så det var inte så lätt att se Venus fas, men jag tyckte att den verkade vara ungefär 3/4.

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Herschel 2500

Post by Håkan N »

Torbjörn,

Ett bra obs pass och alltid trevligt och intressant att läsa om observationer !
Jag får hålla tillgodo med andras obs och klara nätter mot här.
Jag har inte ( eller låt mig positivt säga jag har skymtat ) sett en stjärna sedan jag kom hem från OSP.
Himmel noll ( 0 ) hela September. Totalt deprimerande att inse denna höst nu ;-)
Varje kväll/natt är det lika med regn, moln och dis och värre verkar det ska bli om man ser på vädret på morgon Tv.
Min astronomi lider väl inte så mycket men man går miste om lärdom.
Men nån gång lär det väl klarna upp även här kring 11 tiden en kväll ?
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Herschel 2500

Post by Hans Bengtsson »

Timo:

Den som John H samarbetade mest med i Sydafrika var Thomas Maclear:

http://www.sahistory.org.za/people/thomas-maclear" onclick="window.open(this.href);return false;

Men någon assistent till John H tror jag inte fanns?

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 2500

Post by timokarhula »

Håkan N wrote: Jag har inte ( eller låt mig positivt säga jag har skymtat ) sett en stjärna sedan jag kom hem från OSP.
Himmel noll ( 0 ) hela September. Totalt deprimerande att inse denna höst nu ;-)
Varje kväll/natt är det lika med regn, moln och dis och värre verkar det ska bli om man ser på vädret på morgon Tv.
Min astronomi lider väl inte så mycket men man går miste om lärdom.
Men nån gång lär det väl klarna upp även här kring 11 tiden en kväll ?
Hur var himlen hos dig igår (torsdag) vid 23-tiden? I Virsbo klarnade det upp på kvällen och jag kunde obsa komet C/2017O1 (ASASSN1) med 18x50 IS kikare. Det var visserligen markdimma men stjärnorna syntes bra. Optiken skulle nog ha immat igen fort i den fuktiga väderleken men ett kort 5-10 minuters observationspass räckte för att se kometen med handkikare. Jag memorerade kometens läge till vänster om Plejaderna, promenerade ut till min mörka plats och efter en kort tids mörkeradaptering syntes den ytljussvaga kometen.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Herschel 2500

Post by Håkan N »

Timo,

Totalt kört ;-)
Snart är du i WA !

Return to “Allmänt”