Bilder från ESO i Atacama

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Bilder från ESO i Atacama

Post by Trollsvans »

Snubblade på det här galleriet med bilder från observatoriet i Atacama-öknen.

https://www.theatlantic.com/photo/2017/ ... ry/515922/" onclick="window.open(this.href);return false;
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by AstroFriend »

Hej Trollet,
Det var väldigt vackra och spännande bilder du hittat. Kul också att se hur det går till under byggfasen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by Björn »

Det här var riktigt coolt att se.
Vilka anläggningar de har byggt, och på den höjden ... skulle varit kul att bo där ett tag.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by Håkan N »

Wow, häftigt.
Tack för du la ut länken.
Dit måste målet vara med egen portabelt 25" !

Nu vet jag vad nästa längre astro resa går.
Charline från Canada jag träffade på Oz, sa att dit måste man bara åka.
Dessutom underbar natur. ( om man gillar berg )

Gillade bilden där man ser 'coalsacken'

Bekymmret är ska Zeissen med eller en ny Kowa 82 mm eller investera i nya wide field 50 mm Nikon att swinga runt med.
Vet hur Zeissen var på Oz ( makalös ) men 82 mm ger 'mer' och 10 grader måste vara rikigt trevligt det med.
Synd att det där coola hotellet inte går att hyra.
Antar efter nån natt där uppe lär man väl få div issue's ! ;-)
( kronans läppsalva..
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by Håkan N »

Man blir sugen när man läser detta..


http://www.spaceobs.com/en/Atacama-Lodge" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.spaceobs.com/en/Informations ... ical-Chile" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by bengtr »

Hej !

Om ni inte sett dessa ESOcast HD videos, där finns mycket vackert och intressant.

https://www.eso.org/public/videos/esocast89a/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.eso.org/public/videos/eso1717a/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.eso.org/public/videos/archi ... y/esocast/" onclick="window.open(this.href);return false;

/bengtr
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by Håkan N »

Mycket trevliga filmer där !
Jag visst blir man sugen.
Jag har pratat med en Fransman som driver "Spaceobs" i närheten av Alma ( San Pedro ) och han har ju en teleskoppark med stora dobbar och Ethos.
Det finns mycket info på deras web.
Man ska undvika Januari och Februari för då finns risk för molnighet.
Vår sommar är deras vinter och det kan bli kallt då, så jag tittar lite på nymåne perioden i December.
Man kan flyga till Santiago, och sedan upp till en stad som heter Calama och hyra en bil där ( 4x4 sa han )
Han rekommenderade inte obsa på +5000 meter själv eller åka själv i egen bil för vädret kan slå om och åker man på punka är luften tunn..vs krafterna.
Ett issue är att resan är lång så obsa 1 vecka blir lite kort tid om man åker hem direkt sas.
Jag kollade på en resa med multi stop så Santiago till Calama och sedan till Cusco ( vs Macchy Picchu ) och sedan hem är ett mycket dyrt pris.
Flyget till Santiago och hem kostar som till Australien.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by Håkan N »

Jag noterar att obsa i Chile betyder high altitude, om man behagar göra det ;-)
Vackert så men i San Pedro ligger man på 2.300 meter och ska väl inte vara nåt problem där.
Har inte känt av nåt på Roque på LaPalma i alla fall ( samma höjd )
Men det finns lite höga platser omkring där man kan åka och obsa på som tar en både på 3, 4 och 5.000 tusen meter.
Det sägs att man bör vara i San Pedro nån dag, men sen borde man klara detta, men det är mycket personligt hur det går.
Det känns lite scary vara ute på nåt sånt här helt själv.
Nån som hänger på ! ;-)) Nymånen i December.

En resa med Machu Piccy/Cusco mm blir rätt komplex, och åker man till Santiago och hyr en bil är det ca 150 mil och ca 17 timmar enkel.
( flyg finns ju till Calama, sedan bil till San Pedro )

http://www.traveldoctor.co.uk/altitude.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by Håkan N »

Vad säger ni, nån som hänger på ?
070 5360280.


Kollade med ett företag, 'matchete tours' i Malmö vs trek till Machy Picchy, men jag kan bara tänka köra en astro trip med och bila upp från Santigao.
-Kolla på Google maps omgivningen !

Känns lite tufft vara på höglands obs helt ensam.
Ponera obsa där på 4-5.000 meter på SQM-22.2..
'Kom ihåg, det man vill göra idag kan morgonen vara för sent''
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by timokarhula »

Egentligen är 4000-5000 meter över havet en för hög höjd för visuella observationer. Syremängden är halverad så hjärnan kan inte processa de ljussvagaste synintrycken till fullo. Man tänker inte lika klart. 2500 m.ö.h. verkar vara det optimala för de flesta. När Stephen James O'Meara var den förste som såg Halleys komet vid dess senaste framträdande 1985 med ett 24-tums teleskop på Mauna Kea så andades han syrgas från tub. Han nådde också magnitud 19.6! Sedan kan man drabbas av höjdsjuka (soroche) på mycket hög höjd. Jag själv fick en släng av akut illamående (kräkningar och näsblod) på vandring upp till 4250 m höjd men en stor kopp koka-te gjorde susen! Sedan acklimatiserade jag mig tre veckor på hög höjd. Då var jag i bra form och 15 kg lättare. :D Den högsta höjden på jordytan som jag utförde nattliga DS-observationer var från staden Puno vid Titicaca-sjön, efter den häftiga Inka-leden vandringen Ollantaytambo - Machu Picchu. Det var på ca 3900 m höjd på altiplanon (peruanska högplatån).

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by Håkan N »

Timo,

Tanten jag träffade i Australien som pratade om Chile och den makallsa astron där, och hon har varit flera gånger vid Alma och obsat.
Och gått up till Machu Picchu och det är ryggar på över 4 tusen meter och Charline är över 70.
Hon hade inget problem vad jag hörde om.
Jag ska fråga henne hur långt hon aklimatiserat sig innan anfall.
Verkar otrolig få som får problem på Machu Picchu i allafall ?
Men som jag läst om detta har det inget med ålder eller hälsa att göra, utan sätter detta in bör man ha syrgas och sedan fort neråt.
Jag är villig att ta syrgas med mig, vs ge hjärnan syre samt om jag måste åka själv och för att se max magnitud ( om tillfälle ges när man är på plats sas ) även om de flesta nätter blir obs i dobbar på 2.400 meter på Spaceobs.
Erik Stamples ( rätt namn ? ) sa på VSP att i Chile ÄR det mörkt..
Ska nog signa in men roddar nu lite om Peru. Men antar resan nu bara blir en ren astro.
Det blir för komplext och dyrt flyga mellan varje destination. De verkar inte rekomendera buss och gräns övergångar enl Machete Tours.
Boliva sa Alain ska man undika vs allt strul man kan råka ut för.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by timokarhula »

Machu Picchu är den lägsta punkten på Inka-leden, slutet på andra halvans nedförsbacke, på 2400 m höjd. :-) De omgivande "sockertopparna" är på ca 2800 m. Jag gjorde gränsmagnitudtest med blotta ögat från 3780 m höjd i Runquracay och nådde ned till 7.7 visade det sig hemma. Detta har jag ju pressat ett par tiondelar till i W.A., från 300 m höjd (!). Komet Hale-Bopp syntes från Peru varje natt utan kikare då den knappt var starkare än 7:e magnituden. Var i Peru 1996, för exakt 21 år sedan och såg midvinterfestivalerna i Cuzco (vår midsommar). Då hade man inte uppfunnit SQM-mätare men jag övertygad att det var ca 22.0 på Inka-leden, precis som i Namibia och W.A. (och Chile förstås).

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från ESO i Atacama

Post by Håkan N »

Jag vet inte om tågresan till Machu Picchu går igenom ett annat område och når bara 2.400 meter, men trekkar man kommer man enl mina dokument nu från Machete Tours på först 4.200 meter och sedan ett till pass på 3.850 meter sedan går det neråt till 2.400 meter.
( efter trekken åker man tåg till Cusco )
De rekommenderar att man är i Cusco i minst 3 dagar innan man trekkar.
Men även om jag är sugen på Cusco att besöka arkeologiska platser verkar det bli för komplext nu detta ihop med astronomi söderut innan eller efter.
Om man ex kör bil från Santiago och på så sätt kommer i höglandsform och är nån dag i San Pedro kanske man kan bli redo att testa ta sig upp högre dagtid och se hur man mår.
Det finns en hel del mycket vackra platser i området kring San Pedro som ligger högt belägna.

Glad midsommar.
( Sten Arne ;-)
https://www.bing.com/videos/search?q=si ... ORM=VRDGAR" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Allmänt”